M

miiblomman

tycker någon att det rätt eller fel med kläder på hundar??:bump:

Sv: kläder

Ja, min lilla cairnterrier var iallafall jättesnygg idag när hon var med mig och hälsade på på mitt jobb iförd ny stickad svart polotröja!:love: Om inte hunden själv har nåt emot det tycker jag inte det är fel. Tycker inte hunden om att ha kläder på sig så brukar dom visa det rätt tydligt. Är väl egentligen inte konstigare än att lägga täcke på hästen.

:bump: Vad menar du med kläder? Att ha täcke på sin hund är inte fel när det är kallt och om du har en tunnpälsad hund. Har själv en som fryser så han skakar bara det är under nollan eller om det regnar, regnar det får jag släpa ut honom sedan släpar han IN mig så fort han gjort sina behov.
Men att klä ut honom för nöjes skull det gör jag inte. Tycker ej om det modet. Men det är jag det

Ett br och funktioneltl täcke om hunden behöver det är ju bra,
Att klä på hunden andra kläder tycker jag är rätt fånigt, men så länge det itne är obekvämt och förhindrar hunden i dess liv är det väl ganska oförareligt.

d är gulligt med kläder på hundar, men man behöver ju inte överdriva !!!!

Så länge kläderna har någon funktion (typ att hålla hunden varm om den fryser osv) så tycker jag inte det är nåt fel, men att klä dom med balettkjolar osv är väldigt överdrivet. :crazy:

Klänningar och dylikt är väl att överdriva en smula men min tik har t.ex. en stickad tröja då det är lite kyligt ute samt täcken i olika tjocklekar. Jag klär inte henne för nöjes skull men det finns ju många som gör det. Så länge hundarna inte tar skada av det så är det väl ingen fara. Min hund älskar sin stickade tröja och skulle nog gärna ha på den inomhus också om hon fick :D .

Jag har en dvärgpinscher som är otroligt frusen av sig. Jag har sytt lite kläder till henne som är både varma och snygga. ;) Ser inget fel i att kombinera funktion med att dom ska se stiliga ut.
Skulle aldrig sätta på henne en balettkjol eller liknande men att istället för dessa stickade tröjor man kan köpa i butik sy henne en snygg hoodtröja med tryck på tycker inte jag är nåt fel. Då kan man dessutom designa kläderna så att de passar bra i storlek och värmer där köpeskläderna inte alltid är täckande.

apropå kläder, så hittade jag en sida för ett tag sen.. med en del vääääldigt överdriva kläder
Hur ofta köper man tex en bröllopskläning till sin hund? :crazy:

Bröllopskläning

min nakenhund skulle nog bli väldigt ledsen på mig om han inte fick ha sina kläder.
Han har större garderob än vad jag har och jag syr själv till honom. Men jag syr funktionella kläder som han endast har när han behöver det, annars får han vara naken.

När jag tar fram en overall ur garderoben och visar honom den så hoppar han och skuttar och gör krumsprång i luften, han blir jätteglad! Fast det kanske beror på att han vet att vi då ska gå ut, men sedan står han helt stilla när jag tar på overallen och han lyfter själv i benen där dom ska vara och sedan när den är på så ruskar han på sig och börjar hoppa igen innan jag fått på mig skorna :D

Precis. Det är mycket möjligt att han vet att overall = promenad på gång. Sedan kan det ju också bero på att Du kanske visar Dig jätteglad och talar om hur söt/fin han är i sina kläder. Då vet han ju genom ditt kroppsspråk att han varit duktig.

Har själv lärt mina schäfrar att leka i lekparker. De springer i tunnlar, åker rutchkana (hur f-n stavas det? :o ) m.m. Tvivlar på att de tycker om att åka rutschkana ( ghaa! ) men de gör det om och om igen för att jag visar mig så glad och de får massor av beröm.

Nu kan vi inte gå förbi en lekpark utan att de blir alldeles till sig. :D

Men till trådens fråga. Nej, jag tycker inte om att folk sätter kläder på sina hundar om det inte fyller sin funktion. Tycker det ser löjligt ut, men om hunden inte bryr sig så är det väl upp till ägaren. Det är ju inget som skadar hunden.

Om dom behöver det för att inte frysa, t ex kineser m.m.
Men däremot finns det ingen anledning att t ex sätta en tröja med vingar på en LÅNGHÅRIG chihuahua men det verkar det inte vara många som fattar:smirk:

Har dom tunn päls och fryser lätt så tycker jag att det är helt rätt att ha kläder på vovvarna :D

jag tycker det är fel att ha kläder på hundar visst ett täcke skadar inte men inte några kläder. Larvigt :devil:

en polo tröjja eller ett litet täcke är helt ok så länge hunden accepterar det , kläder i allmänhet är hemskt tkr jag , hundar med mössa osv .. jag tror de känner sig rätt ut tittade de skulle iaf jag göra med en rosa dunväst o rosa tofflor ,, min åsikt , alla tkr olika .. min lilla västgöte skulle inte acc en rosa kjol iaf HAHAH ,, täcket är okej men de är bara när de regnar i flodvis annars är hon utan :D

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 707
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 039
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama