Kläder till bröllop

Hur tycker ni gällande olika ”klädkoder” på bröllop (inte svart/vitt, rött=legat med någon av brudparet osv)

Eller klär ni er lite hur som helst utgående från dresscode
Tja det är väl bra med en klädkod, speciellt om man inte ingår direkt i brudparets bekantskapskrets och liksom bara vet vad som är rätt ändå. Tycker det är snällt att ge en klädkod eftersom det oftast ändå finns en i bekantskapskretsen som sagt, så då får även andra veta helt enkelt.

Jag gillar att inte synas för mycket så jag tycker om att pricka in den.

Numera tror jag inte jag stressar runt och handlar inför en fest oftast, utan rotar lite i garderoben, men kan ta den som en förevändning om jag vill ha ett nytt plagg.
 
borttaget, inser att jag är inne på ursprungsinlägget och inte uppföljaren.
 
Senast ändrad:
Väcker en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Jag är inte jättebekväm i färg även om jag börjar vänja mig utan har oftast svarta kläder.
En stund tänkte jag att jag kunde ha typ kostym, men tror inte jag skulle vara bekväm i det heller utan känna mig mer maskulin än vad jag vill. Funderar därför på en svart jumpsuit. Har hittat i rosa och är lite sugen på att chansa, men jag tror ändå att jag inte kommer känna mig bekväm alls.
Min tanke är då att den svarta jumpsuit jag hittat är ändå relativt lik en kostym i stilen, men med kortare ärm.
Är det gångbart? Eller MÅSTE jag ha nåt ljust?
Jag kan för all del fråga brudparet, men jag tänker hur man ska resonera där.
Jag skulle kunna ha helsvart bara jag la till någonting i färg, som jag släpar runt på hela festen. Dvs en tjock röd yllesjal skulle kanske bli för varmt.

Färgen är ju för att folk inte ska tro att man tror man gick till en begravning?

När du säger ljust tänker jag något pastelligt och jag har nog aldrig gått på bröllop i pastell, pastell är inte min grej alls. Man kan ju ha typ mörkgrönt eller vad som helst i en mörk färg också om man inte vill ha svart.

Efter att ha googlat jumpsuit så tycker jag inte att det är ett dugg likt en kostym. Jag förstod det som att du inte vill att det ska se ut som en kostym heller? Men att du föredrar att ha byxor. Så det måste ju fungera bra!
 
Senast ändrad:
Jag kan förstå att klädkoder är för att vägleda gästen, men jag önskar att det verkligen var okej att klä sig som man trivs och inte behöva köpa en utstyrsel man misstrivs i för att bära en kväll. Jag brukar avböja bröllop av den anledningen men nu ska min bästa vän gifta sig och vi har tackat ja. Jag gruvar mig redan för kläderna, jag tror att både jag och maken kommer ha svårt att hitta något vi är bekväma i. Jag fattade inte ens klädkoden fast jag googlade den. Tycker egentligen inte om regler kring hur en bör klä sig.
 
Väcker en gammal tråd istället för att starta en ny :)

Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Jag är inte jättebekväm i färg även om jag börjar vänja mig utan har oftast svarta kläder.
En stund tänkte jag att jag kunde ha typ kostym, men tror inte jag skulle vara bekväm i det heller utan känna mig mer maskulin än vad jag vill. Funderar därför på en svart jumpsuit. Har hittat i rosa och är lite sugen på att chansa, men jag tror ändå att jag inte kommer känna mig bekväm alls.
Min tanke är då att den svarta jumpsuit jag hittat är ändå relativt lik en kostym i stilen, men med kortare ärm.
Är det gångbart? Eller MÅSTE jag ha nåt ljust?
Jag kan för all del fråga brudparet, men jag tänker hur man ska resonera där.

Med accessoarer i färg till det svarta tror jag inte det är något problem, men dubbelkolla med brudparet om du vill vara helt safe. Jag har f ö varit på samma bröllop som en tjej i svart gothklänning en gång. Det såg helt klart festligt och snyggt ut (och kollat med brudparet)
 
Med accessoarer i färg till det svarta tror jag inte det är något problem, men dubbelkolla med brudparet om du vill vara helt safe. Jag har f ö varit på samma bröllop som en tjej i svart gothklänning en gång. Det såg helt klart festligt och snyggt ut (och kollat med brudparet)
Det kan man ju alltid göra, som tips till frågeställaren. Är du osäker på ditt val av kläder så dubbelkolla med brudparet. Jag gifter mig om 2 månader och har tagit emot lite frågor ang klädseln (Klädkod kavaj) :). Har inte sett det som något märkligt.
 
Vi ska på bröllop i vår och klädkoden är kavaj, vilket jag förstår är något mindre formellt. Men ändå inte fritt så att säga.
Förr i tiden var ju kavaj lite mer formell, men det har ju ändrats. Googlade lite för att se vad experterna säger nu och de flesta är eniga i att man inte längre behöver ha kostym, eller festklänning, längre.

Men:
"En kjol med kavaj till är helt okej, men byxdress ska undvikas."
https://www.brollopsmagasinet.se/kladkod-vad-galler/
 
Förr i tiden var ju kavaj lite mer formell, men det har ju ändrats. Googlade lite för att se vad experterna säger nu och de flesta är eniga i att man inte längre behöver ha kostym, eller festklänning, längre.

Men:
"En kjol med kavaj till är helt okej, men byxdress ska undvikas."
https://www.brollopsmagasinet.se/kladkod-vad-galler/

Byxdressen jag tittar på ser ganska formell ut, och dressad. Men jag får se. Den är ju bökig vid toabesök vilket talar emot 😉
 
Byxdressen jag tittar på ser ganska formell ut, och dressad. Men jag får se. Den är ju bökig vid toabesök vilket talar emot 😉
Känner du dig osäker så fråga bröllopsparet. De flesta föredrar nog att gästerna känner sig bekväma och kommer, framför att de är ”korrekt” klädda enligt klädkod (som ju ofta är till för gästernas skull och inte en strikt regel).
 
Byxdressen jag tittar på ser ganska formell ut, och dressad. Men jag får se. Den är ju bökig vid toabesök vilket talar emot 😉

Byxdress och jumpsuit är inte samma sak. Byxdress är byxa och kavaj (se Angela Merkel), men jumpsuits verkar ha börjat kallas för byxdress på senare år vilket förvirrar lite. Men jag är ganska säker på att det som åsyftas i citatet från @Ramona är just "riktiga" byxdressar.
 
Jag kan förstå att klädkoder är för att vägleda gästen, men jag önskar att det verkligen var okej att klä sig som man trivs och inte behöva köpa en utstyrsel man misstrivs i för att bära en kväll. Jag brukar avböja bröllop av den anledningen men nu ska min bästa vän gifta sig och vi har tackat ja. Jag gruvar mig redan för kläderna, jag tror att både jag och maken kommer ha svårt att hitta något vi är bekväma i. Jag fattade inte ens klädkoden fast jag googlade den. Tycker egentligen inte om regler kring hur en bör klä sig.
Vad ledsamt att du känner så! Jag tycker att det är roligt om alla har det de känner sig fina i faktiskt. Det behöver inte vara mainstream! Sen kan ju klädkod vara bra för dem som tycker att det är skönt att få något att "rätta sig efter" men jag tycker inte att det ska vara el att gå ifrån den heller.
Jag är säker på att din bästa vän vill att du kommer och känner dig bekväm :)
 
Jag ska på bröllop i sommar och tänker ha på mig jumpsuit (klädkod kavaj). Vill helst ha i någon färg men har en snygg svart i garderoben som jag absolut skulle kunna ha också. Personligen skulle jag undvika vitt på bröllopet då jag vet att bruden ska ha det men i övrigt skulle jag inte bry mig om färgen.
Svart är inte förknippat med begravning för mig, snarare är det ganska vanligt med svarta finkläder tycker jag!
Och de flesta i Sverige har väl rätt vanliga kläder på en begravning dessutom?
 
Och de flesta i Sverige har väl rätt vanliga kläder på en begravning dessutom?

Nu har jag (tackolov!) inte varit på så många begravningar senaste åren, men då har det varit svart som gällt, iallafall som grundfärg. Jag har haft en mörkgrå klänning med inslag av svart och vitt vid båda tillfällena, och svart kavaj eller kofta över. Det var iofs gamla människor som gick bort, det kanske är vanligare med vanliga kläder när yngre begravs?
 
Förr i tiden var ju kavaj lite mer formell, men det har ju ändrats. Googlade lite för att se vad experterna säger nu och de flesta är eniga i att man inte längre behöver ha kostym, eller festklänning, längre.

Men:
"En kjol med kavaj till är helt okej, men byxdress ska undvikas."
https://www.brollopsmagasinet.se/kladkod-vad-galler/
Men klädkoden "Kavaj" betyder kostym för herrar. Det som möjligen har ändrats är att man ev. inte menar "mörk kostym" men kostym är det som gäller om kavaj är angivet.
 
Men klädkoden "Kavaj" betyder kostym för herrar. Det som möjligen har ändrats är att man ev. inte menar "mörk kostym" men kostym är det som gäller om kavaj är angivet.
Jo, det tänker ju jag med, men denna hade inte samma tanke.

"För herrarna kan kavajen vara i valfri färg, men om den är svart kan man bära en färgad skjorta. Byxorna ska gärna vara i samma färg som kavajen, men det är inget måste. Väst används normalt inte vid den här koden, det anses lite för festligt. Slips är traditionellt ett krav och det är valfri färg och material som gäller. Både svarta och bruna skor är tillåtna."
https://www.brollopsmagasinet.se/kladkod-vad-galler/

Jag har dessutom lärt mig att man som man inte har bruna skor efter kl 18, men det verkar ju heller inte vara något experten på Bröllopsmagasinet tycker.
 
Jo, det tänker ju jag med, men denna hade inte samma tanke.

"För herrarna kan kavajen vara i valfri färg, men om den är svart kan man bära en färgad skjorta. Byxorna ska gärna vara i samma färg som kavajen, men det är inget måste. Väst används normalt inte vid den här koden, det anses lite för festligt. Slips är traditionellt ett krav och det är valfri färg och material som gäller. Både svarta och bruna skor är tillåtna."
https://www.brollopsmagasinet.se/kladkod-vad-galler/

Jag har dessutom lärt mig att man som man inte har bruna skor efter kl 18, men det verkar ju heller inte vara något experten på Bröllopsmagasinet tycker.
Konstigt. Kollade upp detta på tre olika sidor och samtliga angav att kavaj innebär kostym för herrar.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 508
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva tips 🙂 Jag tycker att jag med åren iallafall blivit bättre på att köpa kläder och med det menar jag att jag lärt mig...
Svar
0
· Visningar
268
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 819
Senast: Ullmerkott
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 131
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp