Kläder kläder kläder....

Enya

Trådstartare
Jag är väl inte den enda här som har barn i skolåldern som smutsar ner sig under skoltiden. Så hur gör ni? Mina grabbar "trillar", rullar sig nerför en kulle osv så att nya byxorna bli så smutsiga att de inte blir rena längre. Jag köper nya, och samma sak där. Priset tog nu för någon vecka sedan då jag köpte nya byxor, tvättade dem och så hade de på dem en dag och efter en tvätt blev inte kläderna rena. Efter ytterligare en tvätt var det samma sak.

I vilka kläder skickar ni era barn till skolan? Jag har tröttnat på att köpa kläder varje vecka :p Och ja, jag har vanish som funkar rätt bra, men inte på hårt smutsade och leriga byxor. De har regnställ att ha på sig men vill inte, de har thermobyxor, men vill inte ha dem heller och jag kan ju inte tvinga dem när de är i skolan.

Så köper ni nya kläder varje vecka när era barn smutsat ner kläder och fläckarna inte går bort?

Sv: Kläder kläder kläder....

Galltvål och strunta i om det inte är helt rent, jag vet ju att det är nytvätt så vad är problemet? Jag köper mycket kläder på barnloppisar, får av vänner med äldre barn och ger våra vidare till vänner med mindre barn. Och så köper jag en del nytt oxå förstås.

Regnbyxor när det är dåligt väder, men de är till för att inte bli blöta, smuts får man leva med, sonen tillbringar 90% av rasterna på fotbollsplanen vilket innebär utslitna skor och smutsiga kläder och svettig unge men han är lycklig. Restän av 10% tillbringas på "kullen" (en liten skogsdunge), sandlådan, pingisbordet eller helt enkelt "jaga" runt hela skolan.

Dottern är 10 år nu och leker inte riktigt lika vilt som sonen, men de brukar oxå köra jaga och fotboll så visst blir hon oxå smutsig! Men tvättat i maskin brukar ta bort det mesta, sen får man väl kanske tänka till på färgvalet, tex vita byxor går ju helt bort i skolan, överlag ljusa byxor, men mörka jeans är super!

Jag försöker köra på praktiska färger istället, där fläckarna inte syns så väl.

kl

Måste köpa galltvål, var hittar jag det? Bara gnugga in eller något?

Hur gör ni med byxor som får hål på knäna?

De har mörka byxor, jeans och några mjukisbyxor som också är mörka. Det är inte så att jag inte vill att de ska leka, det är bara det att jag börjar tröttna på att köpa en massa kläder varje månad i "onödan" så att säga. Därför undrade jag om ni kan skicka ungarna till skolan i ett par jeans med gräsfläckar som inte gått bort i tvätten, elelr som är mörkare i färgen över knäna pga lera har varit där och fläcken inte gått bort. :)

Så köper ni nya kläder varje vecka när era barn smutsat ner kläder och fläckarna inte går bort?

Nej det har aldrig hänt att någonting blivit så smutsigt att det blivit oanvändbart (sedan jag tvättade ett par tröjor rosa, men det fixade svärmor med ngn blekning, funkar som pyamas). Har någon fläck på någon enstaka tröja, den har vi hemma i så fall.

Dessutom, om det var lite fläckar kvar på jeansen efter tvätten skulle jag strunta helt i det. Om det var "naturfläckar" dvs inte lim eller grön färg eller olja eller ngt sådant. De är ju rena att ha på sig, inte äckliga eller luktande eller ngt dylikt. (Men jag kan inte riktigt föreställa mig hur de fläckarna ser ut som kommer av rullning i lera och inte går bort, lera kan man ju borsta bort.)

Men jeans är bättre på det sättet än andra byxor, om man har ett par tja chinos eller så så funkar det inte med fläckar. Köp jeans istället?

Men så är A bara 2,5 också, han har väl galonisar om det är mycket lera. Vi har heller aldrig haft problem med overall, tex förra året så tvättade vi den två gånger (dvs ungefär som pop rekommenderar). Man kan torka av osv.

Testa förresten att handtvätta och gnugga kläderna om det är den typen av fläckar. Falu rödfärg gick tex inte bort på ett par jeans efter två tvättar men bara försvann med lite gnugg och Y3 i handfatet.

kl

Måste köpa galltvål, var hittar jag det? Bara gnugga in eller något?

Hur gör ni med byxor som får hål på knäna?

De har mörka byxor, jeans och några mjukisbyxor som också är mörka. Det är inte så att jag inte vill att de ska leka, det är bara det att jag börjar tröttna på att köpa en massa kläder varje månad i "onödan" så att säga. Därför undrade jag om ni kan skicka ungarna till skolan i ett par jeans med gräsfläckar som inte gått bort i tvätten, elelr som är mörkare i färgen över knäna pga lera har varit där och fläcken inte gått bort. :)

Här finns galltvål på vanliga ica, jag brukar hälla på och kanske "gnugga" lite på fläcken och sedan stoppa i maskinen och köra som vanligt med det vanliga tvättmedlet. Alltså inte skölja ur det innan man stoppar i maskinen utan låta det sitta kvar. Med makens arbetskläder som ibland kan vara dränkta i disel, olja och olika fetter så kör jag en rejäl dos ihop med tvättmedlet.
Gräsfläckar och likande bryr jag mig inget om, fast jag tror att det mesta går bort med galltvålen. Hål på knäna brukar jag försöka sy/stryka på en lapp. Det finns ju en hel del olika varianter, men sen beror det ju så klart på hur stort hålet är osv.

Är det inte ok med trasiga jeans numera? Tvååringen hade Dumbo på knät. Själv kör jag med att ta en bit av ett par gamla jeans, lägga bakom hålet och sicksacka över med tråd i rätt färg, det syns inte så mycket, har ett par med en sådan lagad reva på höften på jobbet ibland, låtsas att det är designjeans (vilket det iofs är men inte just den revan...) :p

Men om barnen är gamla nog att gå i skolan är det väl bara att fråga dem. Är det pinsamt att ha lagade jeans i skolan? Ja eller nej, kommer du blir retad eller är det coolt?

Det du inte får bort med Vanish får du nog inte bort med galltvål heller... Men om du köper, välj flytande, inte fast tvål.

Jag är faktiskt inte så imponerad av vanish, jag tycker personligen att jag får bättre resultat med galltvål men det kan ju vara ren tur och omständigheter i och för sig. ;)

Jag är inte alls imponerad av vanish. Jag har köpt vanish en enda gång och de kläderna fick jag tvätta om för de blev inte rena. Jag använder alltid ariel och är det fläckar så använder jag flytande ariel direkt på fläcken och gnuggar ev. om det ser ut att behövas. Det är kanske två plagg som jag inte har kunnat få rena på det viset under alla år inklusive hårfärg och blåbär. Blod och jordsmuts har gått bort utan att jag ens har förbehandlat. Det har jag inte ens tänkt på att det skulle behövas. Samma med olja och annat otrevligt som sambon får på sina kläder, det går bort utan förbehandling.

Så mitt tips är, skölj av geggan så mycket det går innan tvätt. Använd ev. en nagelborste för att skrubba bort geggan ihop med flytande ariel och använd flytande ariel som tvättmedel i maskinen också. Går det inte bort av det så kör med ariel pulver med förtvätt så lär det bli rent nästa gång.

Till vanlig hårt smutsad tvätt använder jag ariel pulver för jag tycker det är smidigare till sådant som sambons smutsiga strumpor som behöver förtvätt och inte har enskilda fläckar.

Sedan spelar tvättmaskinen stor roll också. Det märkte jag när barnen var små och jag hade en liten maskin i lägenheten. Då gick inte blåbärsfläckar bort när jag tvättade i den lilla maskinen men det gick bort tvätten efter när jag tvättade i den stora maskinen i tvättstugan.

Det jag inte får bort med Vanish får jag heller inte bort med galltvål. Det handlar nog mer om vad det är för fläckar än vilket medel man använder.

Min mor klippte ut jeanshjärtan och lappade våra jeans när vi var barn. :D

Är inte direkt modemedveten men under en tidsperiod i skolan så fick min mor klippa byxbenen på jeansen och sedan sy i hop med ett annat gärna småblommigt tyg tunn remsa

Ursäkta OT har absolut inget att tillföra diskutionen:D

Vi kör med lätta allvädersbyxor som de drar på sig utanpå alternativt fodrade regnbyxor när det blir kallare. Vill inte barnen så får de ju ha smutsiga och blöta byxor efter ett fall.

Vi kör med lätta allvädersbyxor som de drar på sig utanpå alternativt fodrade regnbyxor när det blir kallare. Vill inte barnen så får de ju ha smutsiga och blöta byxor efter ett fall.

Mina barn har också allväders-,regn- och thermobrallor att ta på men de VILL inte i skolan!:cry: Och att gå våta... gärna, vem bryr sig liksom, säger de :o

Så, jag ska inhandla galltvål och testa samt Ariel i flytande form och även i pulverform. Problemet är att jagi nte tål ariel själv :/ Jag kliar mig halvt fördärvad av det. VIA tål jag ibland under en period, sedan är det samma sak. Det jag tål hela tiden är ICAs tvättpulver, samt ibland även skona under en längre period. Men Ariel är vanligtvis förbjudet i min familj! Men jag ska testa, jag får försöka att inte blanda in min tvätt i deras då :)

Tack för alla tips :)

Angående det här med att inte förstå hur lera inte kan gå bort, så handlar det om att trilla på fotbollsplanen rakt ner i geggan och alltså dra halva byxorna i där. Men även om att sätta sig på rumpan och kana hela vägen ner från kullen så en stor del av byxorna är gröna, även mörka byxor alltså.

Jag är oxå superkänslig när det gäller tvättmedel, men jag klarar Grummetvättsåpa, och så ser jag till att ha extra sköljning på tvätten och undviker sköljmedel. ;)

Jag jobbade med en fläck på sonens tröja med vanish för vittvätt i tre omgångar (utan att den hann torka någon gång emellan). Sen gav jag upp för att jag inte fick bort fläcken (då hade tröjan gått i 6½ timme i tvättmaskinen sammanlagt också)... Lät den torka som vanligt och det syntes knappt att jag försökt göra något med fläcken när tröjan var torr.

Någon dag senare såg jag galltvålen i tvättstugan och gav mig på fläcken igen. Då blev den ren efter lite skrubbande och sedan ett långprogram i maskinen (ca 2½ timme).

Vanish har inte imponerat här heller... ;)

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Kläder & Bli fin Igår hamnade jag med dottern framför ett tv-program som hette Prylberget. Som en del av programmet skulle en familj utmanas till att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 168
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 518
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar