Klåda vid pälssättning/fällning?

drekaflúga

Trådstartare
Min isis har de senaste dagarna börjat klia sig, även genom att rulla.
han gör det inte supermycket, men så att man märker att det är mer än vanligt. Första tanken var såklart EKSEM:eek:.... men han kliar varken man eller svans utan bara själva pälsen. Han har förövrigt eksemtäcke i förebyggande syfte. Så inga av de typiska första symptomen på eksem alltså. Han har redan lyckas sätta en ganska tjock vinterpäls och det är rätt varmt här nu. Han fäller mycket!

Kan kliet bero på pälsättningen/fällningen?

Är det läga att raka honom?

(tilläggas kan att han i vintas hade massor av problem med pälsen (regnskållor,fuktutslag) pga av att den var så tjock)

Sv: Klåda vid pälssättning/fällning?

Har du kollat så han inte har pälsätare eller andra små "kompisar" i pälsen? Här har knotten återvänt efter torkan. Så har märkt att min exemhäst är lite kliig fast han har täcke.

kombinationen pälsfällning + pälssättning + eksemtäcke kan mycket väl göra att det kliar mer än vanligt. Prova att skippa täcket?

Hmm...ja jag funderar på att skippa täcket men jag är så rädd för att chansa. Han är ju import, kom i okt 07.

Helrakning?

Vet inte om det har något med saken att göra men idag när jag kom till stallet märkte man tydliga tecken på att han var hängig. Betade inte, han stod och bankade med hoven på badkaret. Verkade besvärad, men inte av insekterna verkade det som.

Jag plockade in honom. Fick dra honom. Inne åt han inte hö, men drack. Han står nu inne över natten.

Han kanske är trött av pälssättningen? Vissa behöver ju extra b-vitamin då?

Hmm...ja jag funderar på att skippa täcket men jag är så rädd för att chansa. Han är ju import, kom i okt 07.

Helrakning?

Jag är ju en sån som absolut inte lägger på täcke (av någon sort) om det inte verkligen behövs. Jag har själv eksemhäst, och han har gått hela sommaren utan täcke (förutom en vecka då det var mycket varmt och därmed massor av blinningar, då fick han på sig flugtäcke). Med noggrann skötsel i övrigt och ett bra insektsmedel klarar han sig fint ändå, har inte kliat sig alls i år och har lång fin man och svans!

Alltså hade jag i första hand tagit bort täcket - det är ju också i allmänhet lite jobbigt för hästen med täcke när vinterpälsen börjar komma, det är ju VARMT och det kan mycket väl vara en av anledningarna till att hästen är hängig.

Jag brukar klippa min häst i slutet av augusti, men INTE helklippning, jag vill alltid ha kvar päls på ben, rygg och rumpa.

Min blir helt förvandlad när hon fäller/sätter päls. Blir kittlig och sur i stallet, tjurar vid ridning osv. Jag kommer klippa henne i helgen för att underlätta fällning. Ger givetvis också b-vitamin.

Liknande trådar

J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: Prick
·
D
Hästvård Hallå! Jag har en liten fråga angående klåda/eksem. Jag har ett underbart islandshäststo som jag köpte för två år sen :love: . I...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: droppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V