Klåda,pälsavfall

A

annele

Fick precis ett samtal från en av våra valpköpare som hämtade sin lilla tjej förra veckan.

Nu hade hon tydligen kliat av en hel del päls på magen och bakom öronen. Det har även flagnat i huden och hon biter och kliar sig så pass mycket att hon inte kan få ro.

Har någon något tips på vad detta kan vara?? Hon ska ringa och beställa tid i morgon till vet.

När valpen lämnade oss så var hon helt symtomfri och det fanns inget på vet.besiktningen

Det är en liten bordercollie på 9 veckor

Det kanske kan vara allergi t ex foder. Hade det varit öronlapparna som hon hade kliat av pälsen på hade jag trott att det var rävskabb, men har aldrig sett några som haft det som har kliat på magen, men det finns kanske.

Det kan vara mjällkvalster. Det är inget ovanligt hos valpar. Behandlas rätt enkelt med exspot eller sebacil.

(fast de där små flugsnapparna kan väl få stressanfall av det mesta och tappa pälsen på grund av miljöbyte, hehe :p)

hrm då är hon den första som tappar pälsen pga flytt :)
Hon är inte någon stirrig BC :smirk: Jag avlar bara på lugna och harmoniska BC :angel: Skämt å sido där finns även en liten procent bearded i henne.

Mjällkvalster? blir dom då helt avflagade där dom har tappat pälsen??

Berätta mer om mjällkvalster är du snäll. Jag har ingen erfarenhet av det.

Tack på förhand.

De kan tappa päls och blir väldigt mjälliga. Kvalstren ser ju ut som små mjäll, men tittar man på dem under förstoringsglas ser man att de rör på sig. Typiska symptom är just klåda och mjäll överallt. Ibland blir huden röd och fnasig också.

Jag är inte helt hundra på hur det smittar, men vet att det överförs genom kontakt. Kanske kan filtar och liknande smitta också. De små fulkvalstren kan också bita människor, men de lever inte på oss speciellt länge.

Ok, Tack. Vi har fyra vuxna hundar samt en kull valpar kvar här hemma, men ingen av dom har vissat några som helst symtom. Ingen av dom andra valparna i kullen har några symtom.

Ägaren sa att hon var väldigt mjällig uppe på ryggen.

Vi får hoppar att det "bara" är det.

Min gammeltik fick vansinnig klåda då jag bytte foder åt henne, hon fick Best in Show...hon t om bet hål på sig själv och blev "torr" i huden och även pälsen...kanske det kan vara fodret också.

Jag har funderat på det också, men hon har ätit samma foder sedan hon var 3 veckor gammal.

Åhå...på det viset, dom har inte gett henne nåt "annat" då :angel:, eller om valpis varit nånstans o "fyndat" :D

Annars är det väl bara att tvätta, som Jadzia sa, försvinner det då så är det ju det.

jag hoppas att dom har fortsatt att fodra henne med samma foder som hon har fått här för dom fick 2 kg med sig när dom hämtade henne. Varit och fyndat har hon säkert :angel: men jag tror inte att det beror på det.

Dom ska iväg imorgon och inhandla schampoo så får vi hoppas att det blir bra sedan.

Det är så tråkigt både för ägaren och hunden om det skulle vara något mer allvarligt. Skulle det sedan vara någon defekt som hon har fått så är det ju katastrofallt för alla inblandade. :cry:

Men det skulle inte förvåna mig ett dugg nu när jag har hittat det perfekta paret :love:(hanen och tiken). Detta verkar som om det är den bästa kullen som jag har fött upp.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 888
Senast: ako
·
Hundhälsa Har behandlat min valp mot klåda och utslag sedan snart tre veckor tillbaka. Behandlade med antibiotika och ett schampo och det blev...
Svar
2
· Visningar
2 700
Senast: Glimfeather
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 481
L
Hundhälsa Jaha,idag var det dags för ytterligare vetrinärbesök och mer problem:( Min hund har dammkvalsterallergi och går på sprutor en gång i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 293
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar