Klåda på nosen?

H

Hiwiie

Fick hem en liten pudelhane för ca 1 månad sedan, 1½ år gammal som skulle omplaceras. Provtiden har gått relativt bra och jag har bestämt mig för att köpa honom, dock har jag inte förhandlat klart med ägarna och betalt honom ännu, ska göra det nästa vecka. Så hunden är alltså inte min ännu.

Till problemet. Ändå sedan han kom har han kliat sig på mattorna här hemma. Han gjorde det redan första dagen. Sätter ned huvudet och gnuggar mot mattan. Först trodde jag att det var toffsen som kliade och lät honom gå utan på dagarna. Han kliade sig inte ofta eller så, bara ett par ggr/dag. Så igår blödde han plötsligt på nosen. Jag konstaterade ganska snabbt att han måste skavt av lite hud när han kliat sig mot mattan (vi har ett par som är ganska hårda, inte av tyg utan de är av ngt stråliknande, träliknande material). Jag tvättade det och sedan var det inte mer med det. När jag ska gå och lägga mig har han ytterligare ett sår på andra sidan av nosen, fast mindre. Tvättar det också.

Tvättar de på morgonen också. Kommer hem från jobbet vid lunch och då ser det värre ut. Han vill klia hela tiden och det första såret har blodat ännu mer. Nu har det dessutom blivit en rund kula. Ser inte ut som en böld i mina ögon.. VAD är det? Någon som vart med om ngt liknande?

Min mamma ska komma och titta på det, sedan får jag nog ringa vet antar jag. Kanske är det så att han tyckte om att klia sig innan för att det var gott, sedan blev det uppskavt, lite svullet och började klia mer? Eller har han någon ohyra? Sjukdom?

Såret ser ut som en kula, röd. Som om huden var avskavd.

Oerhört tacksam för svar!
 
Sv: Klåda på nosen?

Skitdålig bild jag vet, sitter vid en kass dator och har inte tillgång till kameran just nu, men här sitter de iaf ungefär.
6310451.jpg


Har inte fått tag på ägarna ännu, tänkte fråga om han kliat sig så hemma hos dem också nämligen. kanske är det bara att jag råkar ha två vassa mattor?
 
Sv: Klåda på nosen?

Noskvalster kanske???

Jag hade nog ringt vet och bett dem ta ett prov på honom. Så vet du säkert vad det kan vara.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Har en åttaårig portugisisk vattenhund som jag för cirka tre veckor sedan upptäckte några skorviga utslag på. Gick ett par dagar och vid...
Svar
11
· Visningar
3 921
Senast: nilie
·
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 608
Hundhälsa Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken...
Svar
10
· Visningar
6 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp