Klåda/irritation i örat

Bri

Trådstartare
Jag undrar om någon har tips på vad som kan göras åt att hästen verkar ha klåda/vara irriterad i örat. Vad kan det bero på, och finns det något man kan göra själv?

Sv: Klåda/irritation i örat

Man kan köpa typ ögonspolning på apoteket och spola ögat försiktigt, troligast har hästen fått skräp i ögat och då kanske det kommer bort.
Om det inte hjälper omgående, typ till nästa dag, eller om du kan se på ögats yta att det ser skadat/suddigt ut så bör du kontakta veterinär.
Om det kliar i ögonen så går de gärna och gnuggar dem mot "allt" och får då lätt in mer skit + kan skada ögat.

Haha! Nämen, det är väl jag som har fel i ögat ;)

ÖRAT kan det klia i vid pälsfällning enligt min erfarenhet, syns det något?

Inte på håll ;) Han är väldigt rädd om öronen, så man får inte ta tag i dem och titta efter.

Aha, vår ponny kan vara sådär, men om det kliar så kan de ibland tycka att det är skönt om de får gnugga örat mot ens armbåge eller så, och då brukar man kunna avancera med gnuggandet tills man kan få pilla i örat lite.
Om jag börjar med att fokusera på att titta i örat kan jag FETglömma det, men erbjuder jag lite öronkli brukar han glömma att han är rädd om öronen ;)

Om det inte går att få titta kanske det kan vara värt att få ut en veterinär som kan sedera så man får kolla ordentligt, kan ju hända att man är rädd om öronen om man har ont i dem.

Min var/är sådär kliig i öronen oxå, om du som föregående skrev försöker klia lite på och i örat så kommer du nog till slut att få klia inne i örat.
Det får jag göra med min häst, stoppar in hela fingret o kliar och han blir nästan som drogad av det, tycker det är jätteskönt.
Ibörjan blev jag jätteorolig och tog ut veterinären som tog ett prov på kletet i örat men det var inget fel alls.
Tror bara det kliar när det blir varmt o kletigt därinne. Nu kliar vi dagligen litegrann och jag tar bort klet och håller rent med fingret så nu kliar det inte alls lika mycket men han njuter väldigt mycket av det.

Tack för tipsen. Får försöka närma mig öronen försiktigt då :)

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
686
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka