Klåda i underliv

Tyvärr skrivs p-piller och andra hormonella preventivmedel ofta ut utan gynekologisk undersökning på ungdomsmottagningarna.

Oj! Är det så lätt att få p-piller nuförtiden?? Inte var det svårt "på min tid" heller, men man var iaf tvungen att göra en gynundersökning. Samma sak för att få receptet förnyat.

Kanske bra system för att minska aborterna, men nog känns det lite märkligt...

Är nog inte så bra, kan jag tycka.... Blev själv nekad p-piller som 15-åring då min livmoder var för liten och den måste få växa klart först.
Fast kanske pillren är bättre idag?

Instämmer, vill man ha hälsan är det lika bra att man vänjer sig vid gynbesök. Visst, man kan ju hoppa över cellprovtagning men det är inte vidare smart. Det blir man ju kallad till oavsett om man haft sex eller ej,

Tyvärr skrivs p-piller och andra hormonella preventivmedel ofta ut utan gynekologisk undersökning på ungdomsmottagningarna.

Tyvärr? Är man frisk och utan problem så finns ingen anledning till att göra undersökning? Inte ens vid vissa könssjukdomar man vet om, gör man undersökning. Däremot är det väldigt viktigt att man går på de cellprovstagningar man blir kallad till.
Att man inte gör undersökning för utskrivning av p-piller utesluter inte ett samtal med bm om hälsan och vad p-piller innebär.

En nyfiken fråga- varför är det viktigt med gynekologisk undersökning för att få p-piller? Visst om man undrar om allt står rätt till men jag förstår inte varför annars? Killen har ju antagligen sex utan att göra motsvarande undersökning..

Fast killen tar ju inte p-piller. Jag tror nog de flesta är medvetna om riskerna med att äta p-piller, att göra en enkel hälsokontroll kan jag se som vettigt i samband med receptskrivande.

En nyfiken fråga- varför är det viktigt med gynekologisk undersökning för att få p-piller? Visst om man undrar om allt står rätt till men jag förstår inte varför annars? Killen har ju antagligen sex utan att göra motsvarande undersökning..

För att få bekräftat att allt (inkl. äggstockar) verkar ok innan man börjar påverka kroppen med hormoner.

Fast killen tar ju inte p-piller. Jag tror nog de flesta är medvetna om riskerna med att äta p-piller, att göra en enkel hälsokontroll kan jag se som vettigt i samband med receptskrivande.

En enkel hälsokontroll görs väl vid utskrivning av p-piller?
Men med fokus på risken för hjärt- och kärlsjukdomar och bröstcancer.
Vilka biverkningar har p-piller som motiverar en obligatorisk gynundersökning?

För att få bekräftat att allt (inkl. äggstockar) verkar ok innan man börjar påverka kroppen med hormoner.
Om man mår bra och inte har några problem, vad menar du att man kan göra för slags fynd vid en gynundersökning i syfte att ge p-piller?

En enkel hälsokontroll görs väl vid utskrivning av p-piller?
Men med fokus på risken för hjärt- och kärlsjukdomar och bröstcancer.
Vilka biverkningar har p-piller som motiverar en obligatorisk gynundersökning?

Jag kan nog tycka att det är relevant med kontroll hos gyn. Om inte annat för att alla vinner på regelbundna kontroller, och det är ett bra tillfälle.

Jag kan nog tycka att det är relevant med kontroll hos gyn. Om inte annat för att alla vinner på regelbundna kontroller, och det är ett bra tillfälle.

Och de som inte använde p-piller då? Om det är regelbunda kontroller som är vitsen så är ju de regelbunda cellprovstagningarna en bättre utgångspunkt för regelbunda hälsokontroller, i och med att det omfattar alla kvinnor.

Jag förstår inte vitsen med gynundersökningen i samband med p-pillerutskrivning då jag inte förstår på vilket sätt man ska tolka resultatet av en sådan undersökning vid utskrivningen av p-piller. Finns det forskning som visar att vissa avvikelse från det normala i fråga om äggstockar (eller vad det nu kan vara för avvikelse du tänker dig att man kan finna vid en undersökning) har betydelse vid användning av p-piller?

Senast ändrad:

Nu är jag inte så kunnig på sådant... men om man tex har problem som kan påverkas av p-piller( hormoner) är det väl mkt som inte syns vid en undersökning? tex hormonnivåer etc? och sånt tar man ju inte prov på?
Visst kan man ju se om ngt avviker utseendemässigt tex äggstockar.. men jag tänker just att det är väl det som inte syns tex hormoner som påverkas mest av p-piller?

Och det är väl förstås alltid bra att göra läkarundersökningar speciellt om man tar mediciner men ibland kan jag tycka det känns lite överdrivet att jag har fått göra gynundersökning typ varje år när man förnyar p-piller trots att jag säger att jag inte har några problem. och så kollar de lite och säger att allt ser normalt ut. Ofta vill de också ta tex klamydiatest.
Det är väl alltid bra att göra undersökningar men ibland ttycker jag det känns som att tjejer ska göra det så mkt mer än killar. Jag vet många killar som har ett väldigt aktivt sexliv med många personer men som aldrig testar sig, eller gör någon motsvarande undersökning.
Om vitsen med gynundersökningen vid utskrivning av p-piller är en allmän hälsokontroll borde man väl göra ngt likannde för män?

Senast ändrad:
@Sedna Nu förstår jag inte riktigt vad du argumentera för.

Regelbundna kontroller måste väl ändå vara av godo? Och om man inte fångar alla i o m kontroll vid p-piller måste det väl ändå vara bättre att fånga dessa, än inga alls?

@Sedna Nu förstår jag inte riktigt vad du argumentera för.

Regelbundna kontroller måste väl ändå vara av godo? Och om man inte fångar alla i o m kontroll vid p-piller måste det väl ändå vara bättre att fånga dessa, än inga alls?

Jag argumenterar för att det inte ska vara obligatoriska gynundersökningar vid utskrivning av p-piller, så länge det inte finns något mediciniskt fastlagt syfte med en obligatorisk undersökning.

Givetvis är det bra med regelbundna hälsokontroller, men av flera olika anledningar tycker jag inte att det är motiverat att villkora p-piller på en gynundersökning. En anledning är att det finns många tjejer/kvinnor som känner stark ångest inför gynundersökningar, varför tvinga på kvinnor undersökningar utan uppenbart syfte? Då tycker jag att det är avsevärt bättre att erbjuda och uppmuntra till regelbundna hälsokontroller.

Är ingen expert men normal storlek på äggstockar och livmoder kanske?

Hur långt är ett snöre? Vad är normalt storleksmässigt? Vi är alla skapta på samma sätt men ser olika ut, det gäller även storlek på äggstockar och livmoder, även om det finns referensintervaller. Men det är ju inte relevant så länge man inte har problem, eller ska äta p-piller? Det finns vissa grundkrav för att få p-piller, det är sant. Men storleken på äggstockar och livmoder hör inte dit - om man inte har problem och har man problem är det kanske inte p-piller man söker för?

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 597
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 853
Senast: Retina
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter... 2
Svar
30
· Visningar
6 012
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när... 7 8 9
Svar
166
· Visningar
19 280
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka