Klåda i nosen?

Sv: Klåda i nosen?

Tråden har rätt många visningar så jag uppdaterar lite. Nu är blodprov taget och om det inte visar på någon infektionsbild blir det cortison i 20 dagar. Cortison har ingen effekt på ev neurologisk skada (tex headshaking), men på andra symptom, tex allergi. Är det tex allergi ska cortisonet verka rätt snabbt. Fö tycker vet att hennes symptom inte alls liknar Hs.

OK, så ni kör på tablettform ist för inhalerad? Jag tror dock att inhalerad hade varit kanon eftersom det verkar sitta så specifikt i nosen. Håller tummarna att hästen blir bättre! :bump:

Argbiggan har nu stått på cortison sedan i tisdags och på söndag börjar en nedtrappning. Jag tycker nog ändå att man kan skönja en liten förbättring. Jag kunde tex tömköra igår utan att hon måste tvärstanna och klia sig en enda gång:-) Hon börjar också bli sig lite mer lik. Dvs sur, inte bara irriterad.. Men självklart har hon lyckats bli halt så jag kan inte provrida. Man ska aldrig ge cortison och NSAID samtidigt så det är inte mkt att göra åt hältan just nu.Vilar gör hon ju redan:-( Förmodligen har hon väl fått ett raseriutbrott i hagen och vrickat sig.Jag ska nu resa bort i två dagar och kan därmed inte stå och stirra på henne i flera timmar varje dag.. Blir lite lättare att se ev förändringar med lite distans.
Återkommer med mer info om hur det går.

Hon är helt klart bättre:-) Nu håller vi tummarna för att förbättringen håller i sig dels under nedtrappningen och framförallt när cortisonet är borta helt.

Vad bra. Men jag fattade aldrig vad det var som hände med pållan??

Läs mitt allra första inlägg, dvs själva trådskapandet. Hon började klia sig på nosen och jag trodde först det berodde på knott o mygg, men jag förstod ju efter några dagar att det här var något annat. Det var för en månad sedan. Hon står alltså nu på cortison och är mycket bättre, men faktiskt inte helt bra.

Jo, det förstod jag också, men var var egentligen det "något annat"?

Och jag som jobbar som lärare kan inte skriva några rader utan syftningsfel ens:-( Något annat än mygg och knott menade jag. Vi har mycket flygfä här varje år och alla hästarna blir ju givetvis irriterade av dem. Därför kunde jag bara efter några dagar konstatera att hennes besvär helt klart berodde på något annat än flygfä, jämfört med de andra hästarnas beteende och som hon uppfört sig tidigare år.

Intressant. Klia nosen gör ju hästar till o från, men inte så där hysteriskt. Hoppas hästen slipper besvär framöver!

Just idag känns det väl inte så lovande. Började trappa ned cortison i söndags och idag är hon sämre igen:-( Dvs börjat klia sig på nosen och ser allmänt irriterad ut. Väntar på hovis för att kolla ev hovböld på henne och sedan ska jag prova med att longera så får vi se vad hon uppvisar för symptom.

Ovanpå detta har hon fått bärrandsröta. Skos var 6e vecka, står inne på natten i torr, fin bädd. Trist:-( Jag hade en shettis för flera år sedan som fick det och jag vet att det var en jädra massa jobb för att få ordning på det. Vilket jag fick..

Du har inte gjort allergitest på hästen? Möjligheterna finns ju. Med tanke på att besvären återkommer när cortisonet minskas. Hästar kan vara allergiska mot kvalser, katter etc....

Har du funderat på att ändra miljön om hon står inne, dammfritt spån, hösilage, blöt mat, utebox eller mycket bra luft i stallet alt lösdrift?

Hej Balderum, absolut har jag tänkt på miljön! Hästarna går ute minst 12 hr per dygn. Står inne på natten i ett hekallt stall med full nockhöjd. Jag vattnar hennes hö och funderar på att testa med hösilage. Lösdrift funkar inte för oss. Blodprov för test av allergi är nästa steg efter att cortisonbeh är klar. Börjar nedtrappning två idag.

Ja, satsa på att ge en så dammfri miljö du kan och gör ett test, det är lättare hjälpa hästen om man vet. Lycka till, du får berätta vad som hände.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka