klåda i man och svans

A

annarein

Någon som har bra tips på vad man kan göra för att undvika avskubbad man och svans? Hästen som är drabbad är svenskt halvblod i ponnyformat. Hon är den enda i flocken som har kli.
Väntar med spänning på era inlägg...:bow:
 
Sv: klåda i man och svans

Sök på eksem eftersom det är det som hästen är drabbad av, så får du upp hur mycket som helst i den frågan.
 
Sv: klåda i man och svans

Behandla med PROB schampo och olja, kombinera med linfröolja i fodret. Det har fungerat jättebra på min kallblodstravare.

Immer
 
Sv: klåda i man och svans

Det finns massor av bra behandlingsmetoder, varav detta är en.
Det går dessutom lika bra med den betydligt billigare rapsoljan som också innehåller mycket omega-3 fettsyror.

Jag uppmana, precis som Boj gör, trådskaparen att söka på eksem.
Då det finns mycket nyttigt att läsa i ämnet på olika trådar.
Och det går att hitta massor av goda råd att botanisera bland så att man kan hitta något som passar en själv och den egna hästen.

För egen del så anväder jag stallvistelse i skymningen för att undvika knotten samt rapsolja i maten till min eksemhäst.
Och det fungerar också bra.
Om han visar symptom så kommer jag att behandla med Horsol.
I höst så kommer jag att sätta eksemtäcke på honom kombinerat med insektsmedel baserat på citronella.
Mitt mål i år är att hålla honom symptomfri.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp