Klåda/eksem

Salonikel

Trådstartare
min shettisvalack har nån sorts eksem i manen.
han kliar sej i manen och svansbotten
och har fått sår.
det är första året vi har honom,
men dom förra ägarna har "förvarnat" oss.
Har någon något tips? Salva?

det finns en salva som heter "Bio skin oil" väldigt bra! kan köpas på välsorterad "häst butik"

Vill helst inte sätta på täcke då han hatar dom.
Sen har han ju bara eksemet i manen,
det har blivit som förhårdnader.
ska prova salvan!
nån annan som har något tips?

Täcke, även om eksemet BARA sitter i mankammen. Betten sker över hela kroppen, även om resultatet bara visar sig i mankammen. Har hästen sår, föranleder det till installning nattetid.

Säger som dem innan; eksemtäcke, ev installning natt. Det finns åtskilliga preparat som funkar mer eller mindre bra på olika individer:
* Problemolja - den heter väl PROB nu bara tror jag. Den har funkat rätt bra på hästar med lindrigt eksem för mig.
* Ordentligt med myggmedel morgon och kväll
* Tjärsalva funkar för en del
* Lactacydtvål att tvätta med för att få bort skorven. Tycker jag har funkat bra
* Barnolja har jag använt - funkar bra på lindrigare eksem som uppmjukare
* Kortisonsalva - använder min mor på sin häst som har gravt eksem. (PLUS att han har täcke, Ökozon, smörjs två-tre ggr per dag) Hon använder det några dagar om det är riktigt "akut" och det fungerar rätt bra hittills
* Ökozon. Trots att jag har en viss skepticism till "naturmedel" så fungerar det jättebra på morsans kuse. Han får mindre klåda, men eksemet är ändå kvar ....Ökozon är DYRT och består både av invärtes preparat (som man ger i maten) och salvor av olika slag.
.....

Men; det ALLRA bästa och enklaste är nog faktiskt eksemtäcket.

Nylanders Hästcreme, använder vi på vår shettispojke som har soleksem.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Min nuvarande rakapparat som jag använder främst till ben och bikinilinjen tar liksom inte bort allt. På benen är det nästan alltid små...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden