Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Vad spännande, jag har en helt annan betydelse på swung, jag ser det snarare som sväv, alltså tiden som hästen är i luften typ. Tvärtemot bensprattel alltså. Men jag kan absolut ha tolkat det ordet fel!
Det ena följer ofta det andra inom dressyren tycker jag. En mer markbunden häst har inte förmåga att skjuta sig själv uppåt på det sättet som en bensprattelhäst har. Det kan iofs handla om en synvilla när man ser på det iom att större benrörelser ser luftigare ut men det är ju den synvillan och inte en nedbruten film som domarna dömer på.
Jag kan ha fel men så är min känsla
 
Att schwung togs bort tycker jag är bra. Sshwung betyder för de flesta bensprattel, vilket till mycket stor del är medfött, och det premieras redan i överdriven grad. Framåtbjudning är något du får arbeta för och som funkar på alla hästar. Jag tycker det är märkligt att vi i lätta klasser ska premiera att rida en Totilas istället för att premiera att man ska träna sin häst.
Där håller jag inte alls med. Istället för att ta bort, utbilda då folk. Och om domarna prisar bensprattel framför korrekt schwung så behöver även de utbildas. Korrekt schwung är definitivt inte bensprattel. Tillika så det som står som förklaring till framåtbjudning är ju schwung. Sen kan jag hålla med om att det möjligtvis inte behövs schwung i lätta klasser, men def när högre samling kommer med.

En korrekt riden häst ska åtminstone i de högre klasserna ha äkta schwung. Visst olika hästar har olika lätt för det, men det är faktiskt en utbildningsfråga och inget opåverkbart medfött.

Men jag håller med dig att vad äkta schwung betyder är ett inte helt lätt begrepp och väldigt många missförstår. Men återigen utbilda folk! Grunderna är försummade hos många!
 

Bifogade filer

  • FA57D1B8-90C7-42C1-B4EA-AE14302554A3.jpeg
    FA57D1B8-90C7-42C1-B4EA-AE14302554A3.jpeg
    261,5 KB · Visningar: 58
Punkterna under allmänt intryck har ändrats under årens gång. Jag rotade i mina gamla gömmor och tittade i gamla protokoll. Lydelsen ”accepterande av bettet” tillkom 1986. Så här såg protokollen ut 1985 och så här 1986.
I FEI programmen finns det tillika numera endast EN punkt under allmänt intryck. Så om man vill så går det att ändra på vad som står i det allmänna intrycken.
Det skulle vara intressant att få höra motiveringarna som fanns för att göra de ändringar som har gjorts i allmänt intryck. Jag tycker att skrivelsen accepterande av bettet aldrig skulle ha tagits med. Även dumt att ta bort ordet schwung och ersätta det med framåtbjudning. Nu är inte min tyska den bästa, men vad jag kan se så finns inte accepterande av bettet med i de tyska och schweiziska programmen. https://www.fnch.ch/Htdocs/Files/v/6082.pdf/Programme/ga_01_d.pdf?download=1

Otroligt intressant. Jag tolkar det (när jag studerar ridhistoria) också att runt sent 80 tidigt 90 hände något.

Kan det möjligtvis ha varit så att mängden pengar inblandad i ridsporten ändrades markant då också, eller kom det senare, efter 90-talskrisen 🤔?
 
Vad spännande, jag har en helt annan betydelse på swung, jag ser det snarare som sväv, alltså tiden som hästen är i luften typ. Tvärtemot bensprattel alltså. Men jag kan absolut ha tolkat det ordet fel!

Schwung på tyska = gung eller svinga på svenska.

Jag ser på det som det där stadiet man uppnår när man kan sätta extra tryck i en rörelse, det vi kan se främst hingstar och valacker göra när dom dansar för varandra. Som elastiska glada hoppsa-steg hos en människa.

Det kan bli svävmoment av schwunget, det är så mycket tryck i rörelsen, så mycket ATP som forslas till muskelcellerna.

Fhwoooomp, fhwooomp, liksom. Kräver absolut sin atlet.
 
Otroligt intressant. Jag tolkar det (när jag studerar ridhistoria) också att runt sent 80 tidigt 90 hände något.

Kan det möjligtvis ha varit så att mängden pengar inblandad i ridsporten ändrades markant då också, eller kom det senare, efter 90-talskrisen 🤔?
Ja jag tror att det var en brytpunkt slutet av 80-talet. Det var även då som man tog bort lydnadshindret. Det var även på 90-talet som våra swb hingstar blev uppdelade i dressyr respekt hoppning. Det blev ett avancemang som inte var till gagn för dressyren eller hästarna.
 
Haha.. Jasså?:laugh:

Du kan inte vara lösgjord fysiskt och inte vara det psykiskt och vice versa. Det hänger ihop.
Och du som ryttare ska ju också vara lösgjord. Man kan inte begära av hästen det man inte själv kan vara.
En lösgjord häst är en häst i balans som är redo att tillgodogöra sig information. Och informationen kan vara i samtalston och inte i megafon.

Sen är det ju så att det är bekvämare för hästen att inte ta i muskulärt utan att så att säga bara hänga i skelettet. Vi kan ju fatta att det är nyttigt om vi tränar trots att det är skitjobbigt. Så vi måste ju på något vis inse att hästen själv kanske hade valt det som just nu känns skönare även om kroppen i längden tar stryk av det. Precis som att @fio nämner att de oftast svänger "utåtställda". Det finns liksom inte så mkt naturligt i ridning alls.

Så måste vi lyckas motivera hästen till att göra det här som faktiskt är jobbigt och onaturligt, tex samla sig.
Då får man kanske ta sig en funderare kring hur vi ska göra det trevligt för dem. Och tydlighet är då väldigt viktigt.
Plus att vi kanske bör rida i system som är framtagna för att nå samling. De systemen kräver lätta hjälper.
Och att aldrig ge avkall på lösgjordheten för att klämma i mer energi tex. Då blir det spänning, det blir otrevligt för hästen, det blir större risk för skador och det blir heller inte samling. Och samling bör väl vara åtråvärt iom att vi ju vill avlasta framkärran så vi slipper skadeproblematik. Utöver att dialogen häst - ryttare måste ske i megafon om man kommer in i spänning.

Förut hade man ju så pass styva och orörliga hästar med mindre gång och mindre begåvning öht att man liksom var mer tvungen att utbilda dem för att det ens skulle bli svårklassrörelser. Idag har vi så begåvade hästar att man kan forcera en del saker. Det blir inte direkt superkvalitet vad gäller lösgjordhet och bärighet. Men gott nog för domarna.
Och vi kommer väl inte direkt se så mycket förändringar där iom att det inte är vem som helst som får bli domare för tex OS, WC etc. Det blir ju folk med liknande tänk.

Och givetvis är det sjukt svårt att rida på tävlingsarenor eller GP öht. Men jag tycker det är tråkigt att vissa löser det genom att rida upp hästen för kraftigt i handen för att safe:a och inte riskera att hästen skvätter till och man tappar ngt. Om man inte gjorde det kunde man rida med mindre hjälper i mindre spänning. Men med större risk att hästen skvätter till, vilket kostar mer.
Stång är ju ändå skapt för att rida på i eftergift.

Exakt, håller helt med dig, särskilt det (av mig) fetade! Sorgligt nog är det extremt få i modern dressyr som rider på stång i eftergift. Det finns en del, men de är tyvärr inte så många.

Jag har noll problem med att duktiga ryttare rider på kandar med lätta hjälper på hästar som är tillfreds med situationen, betten och ridningen. Men jag har en hel del problem med att inför mig själv ens rättfärdiga att rida om det ska se ut som de värsta exemplen med gapande munnar, ihoptryckta halsar och pain face på hästen.

Och nej, jag är inte ens i närheten av att rida på den nivån själv, dressyr är inte ens "min" ridsportgren. Men jag blir ledsen när det som ska vara en konst och ett samspel med hästen mer ser ut som något som gör ont....
 
Jag tror inte det skulle ge så mkt.

Däremot tror jag på generell utbildning. Både vad gäller bett och bettlöst.
Det blir ju lätt framhållet att bettlöst är kanon. Men även där handlar det ju om vilket bettlöst och till vad.
Crossunder, hack och andra bettlösa som vid tygeltag drar åt runt nosrygg och käke är inget jag vill ha. Hästen måste kunna låta underkäken glida ut för att kunna ställa i nacken. Sådana huvudlag är inte bra för käkrörelsen eller tänderna/käkled.
Dessutom så vill jag känna underkäken i handen då jag rider så att säga. Sista biten lösgjordhet är när hästen med stängd mun låter underkäken följa ryttarens hand den sista 0,5 till 1 cm vid tygeltag genom att släppa underkäken.
Därav vill jag heller inte ha nosgrimma som skulle motverka den känslan.
Utöver att bett ger en pivoteringspunkt som jag är förtjust i vad gäller formgivning där man vill få ut halsen ur manken och hjässan sträva framåt med underhalsen uppsugen.
Du får en annan känsla när du jobbar bettlöst.

Kort svar. Alla vet (hoppas jag) att lanerna är superskarpa och bara överdragna av lite slemhinnor enkelt förklarat. Ändå kan nog nästan alla ryttare räcka upp en hand i att ta för hårt i bettet eller ha för hårt tryck emellanåt. Jag tror alltså inte på generell utbildning som så. Då hade det liksom redan aldrig skett att man tog så hårt i tygeln.
 
Menar du att dagens dressyrelit inte sliter ihop hästarna? Vad tittar du på för ekipage för de flesta jag ser ligger banne mig baklänges och drar för kung och fosterland i tyglarna. Hur illa menar du att det var med de gamla militärerna om du anser att dagens situation är bättre? Bröt de käken på hästen i varje enskild tävling eller?
Jag tycker att sporten går mot finare och bättre ridning. Bara att titta på de allra bästa som rider superfint.
Finns ju såklart alla varianter men tittar man på den absoluta toppen (alltså den lilla grupp kvinnor som de senaste åren turats om när det gäller att vinna de största tävlingarna) så ser man ju stora framsteg mot bättre och bättre ridning.
 
Hmmmm

Gamla OS-klipp med militärer, har du sett dom? Ganska viktig ridhistoria. Inte alls ihopdragna, nosen väl framför lodplan.
Fast allt är verkligen inte rätt eller bra för att nosen är väl framför lodplan ( och väl framför lodplan är inte TR där står det nosen något framför lodplanet) och jo hästar kan vara ihopdragna även om nosen är väl framför lod, själv skulle jag anta att flera av de ekipagen idag skulle klassas som öppen i formen-alltså har inte egentlig o mjuk eftergift i nacken,många är också för höga i nacken och sänker av det sin rygg och blir inte genomsläppliga. Plus då alla oroliga munnar och tungor ut, då precis som nu.
 
Japp ordmärkeri är lysande sätt att öra diskussionen framåt och komma fram till en lösning på problemen. Tack nu vet jag det :crazy:

Det är en stor skillnad på en häst som du faktiskt beskrev gapade i den fria skritten, alltså långtygel, än som det var gapade med iaf tänkt kontakttygel, då sannolikt handen stör hästen- det gör den inte i fria skrittens långa tygel.
 
Vad spännande, jag har en helt annan betydelse på swung, jag ser det snarare som sväv, alltså tiden som hästen är i luften typ. Tvärtemot bensprattel alltså. Men jag kan absolut ha tolkat det ordet fel!

Du har rätt , alla hästar har ett svävmoment i trav o galopp och swunget är en utveckling och förstärkning av det svävmomentet, det är alltså inte bensprattel.
 
Det är en stor skillnad på en häst som du faktiskt beskrev gapade i den fria skritten, alltså långtygel, än som det var gapade med iaf tänkt kontakttygel, då sannolikt handen stör hästen- det gör den inte i fria skrittens långa tygel.
Du missade poängen helt och hållet.
Om hästen gapar även i den ökade skritten så betyder det att den ät sjukt obekväm med bettet alternativt har asont i munnen.
Lägger ner diskussionen med dig för jag orkar inte då det känns som om du mest anstränger dig med att missförstå för att kunna hugga. Sjukt otrevligt beteende i min värld.
 
Schwung på tyska = gung eller svinga på svenska.

Jag ser på det som det där stadiet man uppnår när man kan sätta extra tryck i en rörelse, det vi kan se främst hingstar och valacker göra när dom dansar för varandra. Som elastiska glada hoppsa-steg hos en människa.

Det kan bli svävmoment av schwunget, det är så mycket tryck i rörelsen, så mycket ATP som forslas till muskelcellerna.

Fhwoooomp, fhwooomp, liksom. Kräver absolut sin atlet.
Schwung kräver lösgjordhet och rörelse genom ryggen. Ofta när hästar sprattlar runt själv är det med styv rygg.
Min häst kan fräsa runt i trav med rejäl kadens om han taggar upp extremt i hagen. Gärna då med välvd hals och ibland med arabkvast.
Men det är inte med schwung iom att ryggen inte är genomsläpplig.
 
Kort svar. Alla vet (hoppas jag) att lanerna är superskarpa och bara överdragna av lite slemhinnor enkelt förklarat. Ändå kan nog nästan alla ryttare räcka upp en hand i att ta för hårt i bettet eller ha för hårt tryck emellanåt. Jag tror alltså inte på generell utbildning som så. Då hade det liksom redan aldrig skett att man tog så hårt i tygeln.
Jag menar inte bara utbilda i att ”det gör ont på hästen om ni gör så”. Utan än mer hur man ska utbilda för att undvika att ha så mkt i handen, att behöva ta så hårt i hästen, att inse att man kan använda tygeln för att ge fler signaler än att dra i den, utbilda folk i att nå samling genom övningar och inte broms och gas ihop etc.
Många skolar inte hästens respons på tygelhjölper, för bett eller bettlöst. Jag kan gärna ha en kombination av bett och bettlöst när hästar rida in tex. Då kan man använda tex en bred grimma när man kanske behöver ta mer i hästen i början.
Sen tror jag att de flesta inte vet hur mkt de faktiskt tar i hästen. För det är otroligt vanligt att folk har för mkt i handen, på alla nivåer. Där måste man utbilda till lättare känsla genom att skola både häst och ryttare.
Och absolut kommer vi alla råka ta för hårt någon gång oavsett utrustning. Men att genomgående ha ett högt tryck är för vanligt. Och folk vet inte hur de ska få till annat om de ens upplever sig rida i spänning eller ej.
Men det är inte lika kul att nöta grunder i slappt tempo som att försöka få till byten tex. För du kan behöva rida i det lite slappa en period på många individer för att få lugn, lösgjordhet och teknisk förståelse innan du klämmer i mer och mer energi utan att ge avkall på lösgjordhet. Och då kan du rida med lättare hjälper under resans gång.
Sån utbildning tänker jag mig också krävs.
 
och hur tycker då du att man ska lösa problemet? Är det olösbart iom att det här diskuterats i årtionden och inget händer? Ska vi bara ge upp eller ska vi försöka göra något. Det enda jag kan utläsa ur dina inlägg är "ge upp" men av det jag ser av dig på annat håll så tror jag inte riktigt på att det är din melodi så kom gärna med ett förslag som kan vara produktivt.

Följa FEI som vi har gjort i fälttävlan och ta bort allmänna intrycken i programmen och då bara ha ett betyg för intrycket.
 
Schwung på tyska = gung eller svinga på svenska.

Jag ser på det som det där stadiet man uppnår när man kan sätta extra tryck i en rörelse, det vi kan se främst hingstar och valacker göra när dom dansar för varandra. Som elastiska glada hoppsa-steg hos en människa.

Det kan bli svävmoment av schwunget, det är så mycket tryck i rörelsen, så mycket ATP som forslas till muskelcellerna.

Fhwoooomp, fhwooomp, liksom. Kräver absolut sin atlet.
🤣🤣
Balanstrav kallas det. Inte önsvärt, Går inte att påverka takten uppe på hästryggen... Hua nästan som den gamla hemska långsamma entaktstraven som gick under benämningen schwedengang. Jag får allergiska utslag bara jag tänker på det :jawdrop::stop:Sen kom man på just det att det blev väldigt svårt med piaffen och dom samlande rörelserna. Idag vill man ha lätta, kvicka och spänstiga steg mer chop, chop än fhwooomp fhwooomp

Min Grå hopphäst kan fhwooompa runt i hagen i den värsta svävtraven med svansen som en arab, under ryttare skulle man vara glad om man kom upp i balanstrav 😄 Han har verkligen ingen schwungfull trav. Galoppen är ju hans gångart 🙂
 
Du missade poängen helt och hållet.
Om hästen gapar även i den ökade skritten så betyder det att den ät sjukt obekväm med bettet alternativt har asont i munnen.
Lägger ner diskussionen med dig för jag orkar inte då det känns som om du mest anstränger dig med att missförstå för att kunna hugga. Sjukt otrevligt beteende i min värld.
Fast jag förstår vad @ginnies var ute efter. Det är ju egentligen ingen skillnad i hur mkt kontakt man har i ökad skritt mot andra moment, så jag förstår nog inte heller varför gapande i just ökad skritt skulle säga något annat än gapande i trav eller piaff?
Hade det varit fri skritt som du skrev först hade det ju varit annat eftersom det då inte finns någon kontakt utan hästen gapar mot enbart bettet utan handens inverkan.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 141
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp