Kittel friad men under lupp

Sv: Kittel friad men under lupp

Jag tänker att Solos carex tex är helt annan typ av häst också. Totilas har egenskaper som han bara inte har och aldrig får, rollad eller inte:D

Holländarna har en annan typ av häst. Jag gillar dem även om Totilas kan kännas lite too much på något sätt. De har avlat fram hästar som är rörligare, smidigare osv och jag kan inte avgöra vad som är vad här, helt enkelt, ridning eller hästar s a s, skulle gärna se fler klassiska ryttare på såna hästar, men det kanske kommer.
Vi ska ju få hit lite sånt blod tilll Flyinge också:angel:

Jag tänker att Solos carex tex är helt annan typ av häst också. Totilas har egenskaper som han bara inte har och aldrig får, rollad eller inte:D

Ja, jag håller med dig.Går egentligen inte att jämföra de tu, men det var mer principen.;)

Sedan tror jag som så, att hästar av viss modell och , inte att förglömma, visst temperament, faktiskt inte går att rolla o flexa. Men det är vad jag tror.(Och menar nu inte L,D,R)

Nej jag tror nog inte det heller men kan inte tillräckligt mycket för att ha någon åsikt egentligen.

Men det går ju inte att komma ifrån att många hästar ser ut som träbockar bredvid holländarnas, det är klart att det har betydelse i deras framgångar. Vad som är träningen är svårt att säga, man skulle behöva se vad dom skulle göra av en Solos Carex tex.......

Själv är jag mycket mera förtjust i den typen av hästar än mer "traditionella" halvblod, det har inte med att acceptera ridsystemet att göra alls för mej.:confused:

Jag kan inte tro att det skulle vara nödvändigt att rida dessa efter detta system, det vore väldigt sorgligt i så fall och jag tror det faktiskt inte heller.

Visst är det säkert svårare på många sätt, men himmel ryttarna är i världseliten så det ska dom väl klara även utan HF:cool::o

Men köpte inte Anky Helena Larssons hingst Corrado WL? Men enbart för att ha på uppvisningar då hästen inte var bra nog enligt henne att tävla på (alltså för henne själv) eller är jag helt förvirrad ??

Jag menar isåfall kunde dom ju rollat ihop honom och fått honom bättre för han gick ju GP redan och var ju betydligt bättre än SC tycker jag iallafall.

I varje fall tror jag det MER beror på hästen än på själva metoden.

Och det andra som du avser- fler kriterier än det ska tas i beaktning vid bedömning.Ja och dessa finns beskrivna i TR och det är just utifrån detta TR som det kritiseras.
Hur beskrivs tex den ökade traven i TR - få verkar ha läst den - definitivt inte ridpsorts bildsättare :angel: :ROLLING ON FLOOR LAUGHING: :rofl:

Och vad står ang hur hästen skall förhålla sig till bettet, och hur den skall kontrolleras vara på tygeln

True_ blue har klistrat in en massa gånger

Vet inte om det var du som skrev att Totilas gick rätt enligt TR :confused:

Och vad gäller din stress, en nyligen gjord fransk undersökning (Could work be a source of behavioral disorders) visar tydligt, vad det verkar, att dressyr stressar mest.
Dressyrhästar mår mindre bra i sinnet än ex hopphästar, allra bäst trivs voltigehästarnas "runtrunt på volt utan att tänka arbete".

ja det kanske säger något om hur Dressyrhästar tränas rent generellt

Det stora problemet med detta är ju att LDR är ju dominerande i Dressyrsporten nu - HF har ju öppnat vägen för att krulla istället för att placera hästen rätt på bettet från början enligt de klassiska principerna

det ÄR ju det som det diskuteras internationellt men som inte rapporteras av de svenska medierna

Vet inte om det var du som skrev att Totilas gick rätt enligt TR

Nej, det var verkligen inte jag.:eek::mad:
Jag är väl en av de få som inte varit inne och hyllat den hästen.
Precis som med Matine,jag är en av de få som kritiserat henne.

Men köpte inte Anky Helena Larssons hingst Corrado WL? Men enbart för att ha på uppvisningar då hästen inte var bra nog enligt henne att tävla på (alltså för henne själv) eller är jag helt förvirrad ??

Nej, idag är du inte förvirrad.;) Det stämmer, vad jag förstod skulle hon ha CWL till sina clinics, för att slippa slita på tävlingshästarna.

I varje fall tror jag det MER beror på hästen än på själva metoden.

Ja det tror jag verkligen också. Det är stor skillnad på hästarna. Jag tror inte att det är metoden så mycket som får dem så spänstiga, rörliga och uttrycksfulla jämfört med vissa andra. Det ligger mera i aveln. Men även i inställningen att de ska vara toppgymnaster, det tror jag på, men jag hoppas verkligen att det inte är så att det systemet de använder är "nödvändigt" för det....och det tror jag inte.

Men visst sa Sjef och Anky att det är så här dessa hästar måste ridas, dvs i deras system? Men det är det jag inte vill tro, helt enkelt:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det var verkligen inte jag.:eek::mad:
Jag är väl en av de få som inte varit inne och hyllat den hästen.
Precis som med Matine,jag är en av de få som kritiserat henne.

Matinée eller ridningen av henne har jag också haft synpunkter på. Häst med härlig inställning men jag mådde illa av att se henne som nioåring ridas ett helt pass i stort sett i piff och puff med korta avbrott, (som det kändes i alla fall:crazy:) Ryggen var inte med:(

Var du också på Globen och såg den offentliga framridningen? Jag fick lust att skaka Rudolf Z. som stod där och bara tittade.....:devil:

Matinée eller ridningen av henne har jag också haft synpunkter på. Häst med härlig inställning men jag mådde illa av att se henne som nioåring ridas ett helt pass i stort sett i piff och puff med korta avbrott, (som det kändes i alla fall:crazy:) Ryggen var inte med:(

Ja, det var den gången jag menade, jag var där:crazy: Jag blev så irriterad:mad: Mådde bara dåligt av det och ja, han stod bara och tittade och verkade inte ha några synpunkter:cool:

Och vad gäller din stress, en nyligen gjord fransk undersökning (Could work be a source of behavioral disorders) visar tydligt, vad det verkar, att dressyr stressar mest.
Dressyrhästar mår mindre bra i sinnet än ex hopphästar, allra bäst trivs voltigehästarnas "runtrunt på volt utan att tänka arbete".

Fast den undersökningen tycker jag saknar en viktig sak. Nämligen att den inte tar hänsyn till den typen av häst som används till de olika grenarna.

Jag har tex svårt att tänka mig att man skulle använda en dressyrhäst av modern typ och temprament som voltigehäst. Det är ju tex inga direkta elektriska individer man söker när man vill ha en voltigehäst.

Det har ju tidigare gjorts undersökningar på hur dressyrstammade respektive hoppstammade hästar reagerar på rädsla. Då fick man fram att de som reagerade mest var de dressyrstammade.

Resultaten från undersökningen hade jag kunnat gissa innan själva studien gjorts med tanke på den typen av hästar som används i respektive gren.

Intressant hade det varit först om man tagit tex en voltigehäst och sedan "gjort om den" till hopphäst respektive dressyrhäst och då kollat stressnivån.

Mvh

Tora

Fast den undersökningen tycker jag saknar en viktig sak. Nämligen att den inte tar hänsyn till den typen av häst som används till de olika grenarna.

I just denna undersökning tog de 76 st franska valacker, så antagligen snarlika hästar.

Och resultatet kan tolkas som så att dressyrhästar får mer signaler från ryttaren, motsägelsefulla signaler faktiskt, som en voltigehäst inte får.
Och att det är dessa ihärdiga motsägelsefulla signaler vid dressyr, drivning-förhållning, som stressar.

I just denna undersökning tog de 76 st franska valacker, så antagligen snarlika hästar.

Och resultatet kan tolkas som så att dressyrhästar får mer signaler från ryttaren, motsägelsefulla signaler faktiskt, som en voltigehäst inte får.
Och att det är dessa ihärdiga motsägelsefulla signaler vid dressyr, drivning-förhållning, som stressar.

Fast det spelar ingen större roll om det är 76 st franska valacker. Grundmässigt har de ju helt olika temprament. Fast du kanske tycker att dagens dressyrhästar och en voltigehäst har samma temprament? Om det nu var så att dessa hästar var så lika så borde man ha gjort experimentet mer komplett och skolat alla hästarna till alla grenarna. Först då hade det som sagt varit intressant.

Man väljer ju inte vilken häst som helst som voltigehäst. De skall ju vara stabila och lugna från grunden.

Att tex dressyrhästarna är mer stressade än voltigehästarna hade väl de flesta som är något sånär insatta i hästavel och hästsport kunnat svara på utan en studie.

Mvh

Tora

Att tex dressyrhästarna är mer stressade än voltigehästarna hade väl de flesta som är något sånär insatta i hästavel och hästsport kunnat svara på utan en studie.

Mvh

Tora

Och att dressyrhästar är mer stressade än hopp o FT-hästar?

Sedan kan man ju ifrågasättakompetensen hos de som red hästarna vid testtillfället.
Ska man ha ett riktigt bra resultat ska man ju få en hög toppryttare att ställa upp med sina hästar. Tysker inte heller att Voltigehästar, precis som trav, galopp och körhästar kan jämföras med hopp dressyr och fält hästar. Det krävs annan/mer tankeverksamhet inom ridgrenarna, vilket kan stressa hästarna mer, eller iaf på annat sätt.

Det krävs annan/mer tankeverksamhet inom ridgrenarna, vilket kan stressa hästarna mer, eller iaf på annat sätt.

Jag tog mer upp den undersökningen som motvikt till den undersökning som visade att de rollade o flexade hästarna mår sämre än de traditionellt ridna dressyrhästarna.

Och det blev så bra som jag tänkte mig, det är massor att ta hänsyn till, bl.a temperament, och visar att man kanske ska ta även den undersökningen om rollade hästar med en nypa salt-iaf än så länge.

Självklart, men den undersökningen jag pratar om kan inte annat än att få en att undra om HF är nyttigt. 14 av 15 hästar valde ju den vanliga ridstilen.

Det har ju tidigare gjorts undersökningar på hur dressyrstammade respektive hoppstammade hästar reagerar på rädsla. Då fick man fram att de som reagerade mest var de dressyrstammade.

Resultaten från undersökningen hade jag kunnat gissa innan själva studien gjorts med tanke på den typen av hästar som används i respektive gren.

Mvh

Tora

Det beror ju på att en dressyrhäst lever i en mer skyddad verkstad än vad en hopphäst gör. Hopphästarna står ju i regel högre i blod än en dressyrhäst men blir ju betydligt mer utsatt för saker än vad en dressyrhäst blir och är ju därmed mkt coolare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dansk varmblods unghästchampionat för 5-åriga gångartshästar har kommit halvvägs. Under lördagen testred Patrik Kittel lite mer än halva...
Svar
0
· Visningar
356
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart att Patrik Kittel vinner den västeuropeiska ligan i dressyrens världscup. Både han och Tinne Vilhelmson Silfvén är klara...
Svar
0
· Visningar
366
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Deja hamande på en fjärdeplats i världscupsdressyren från Amsterdam efter en miss i galoppombytena. – Det var...
Svar
0
· Visningar
503
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?