Kittel friad men under lupp

Sv: Kittel friad men under lupp

nej... Rörelserna... de gör i hagen är naturliga och dressyr...
ja dom är naturliga och dressyr...? vilken konstig mening..
Förstår inte svaret alls. :confused:

Formen och bärighet är en helt annat sak och har med viktfördelning att göra.
ja och det är väl det man arbetar med vid dressyrarbetet, eller??? Att ändra hästens viktfördelning. Men jag reagerade över Milonis inlägg nr 16 om vad dressyr "handlar om" men jag kanske missförstod. Bättre Miloni får bemöta det.

Men alla visste väl att han skulle klara sig undan. Att säga att det Patrick gjorde är fel är ju som att döma ut halva världseliten, särskilt inte efter att alla hyllat Totilas och domarna gett honom över 90%.
Men det jag inte förstår är hur man kunde få det till att en film inte är tillräckligt bevis. Finns det ngt bättre bevis än en (äkta) film? Och om filmen är manipulerad går väl det att se?
Om man tar andra brott, "vanliga" brott som tex stöld, misshandel, mord eller våldtäkt skulle väl brottslingen bli dömd om man hade hela brottet filmat och man tydligt kunde se gärningsmannens ansikte?

Jag kan förstå att FEI kommer bita sig i röven om dom dömer ngn för att den ridit RK/HF, men endå...
Vad hände med "Happy Athletes" egentligen?:confused:

Jag trodde att dressyr gick ut på att få hästen att bära upp sin ryttare på rätt sätt, nämlingen att viktfördelningen blir med på bakbenen eftersom ryttaren sitter mest på famdelen. Rörelser som de gör i hagen gör de ju utan ryttare.

Om man ser på hästar i hagen som visar upp sej eller rör på sej övht nästan så arbetar dom i den formen som man vill ha under ryttare. När hästen rör sej så går den i en bra uppförsbacke naturligt. Jag har iallafall nog nästan aldrig sett en normal häst röra sej framtungt och "tråkigt" i hagen.

Därför så är det ju det man ska eftersträva i dressyren, att få hästen att röra sej i en naturlig bärig form. Men ryttaren förstör oftast rörelserna hästen har naturligt, därför många hästar blir markbundna och lite tråkiga i sina rörelser. Dom tappar helt enkelt bärigheten under ryttare.

Det är inte bara fysiskt sätt dom kan ta skada på utan jag tänker främst på det psykiska, det är ju inget annat än psykisk nedbrytning att rida sådär. Så även om inte hästen skadas rent fysiskt så är det inte rätt.

Frågar dig, och Sammet som menar samma sak, och jag har frågat förut, på vilket sätt tar en häst psykisk skada och då måste man jämföra med en häst som går på samma nivå, samma klasser, GP.

Hur skadas den rollade o HF hästen psykiskt om man jämför häst, orollad, ej flexad, men på samma nivå?, vi talar om GP.

Givetvis så ska det förbjudas inom Alla grenar.

Hur förbjuder man något när inte träningen kan kontrolleras och när det ENBART är det som visas på dressyrbanan som ska bedömas?

Kolla videon, den längre, hur Ankis häst(?) gapar när den flexas stillastående(vilket hon alltid gör när de kärvar),det är tur otur vems häst som får tungan mellan betten någon minut.

Jag tror de tar Kittel för att statuera exempel, de törs inte gå på Anky och tar en intill, sådär litegrann, för att markera.

Och det de kan göra, om rollen vill åts, och också börjar göra, är att konsekvent döma ner de hästar som går bakom lod.Det har inte gjorts i den utsträckning som kunde ha gjorts.

Hur skadas den rollade o HF hästen psykiskt om man jämför häst, orollad, ej flexad, men på samma nivå?, vi talar om GP.

Det är en enorm skillnad på att ha hästen i RK och i en högre form, eller vad menar du? Går hästen i RK så gör den ju, annars gör den det inte..Eller menar du att jag menar att vanlig dressyr på hög nivå också skulle vara psykiskt förstörande för hästen? För det menar jag inte. Vanlig dressyr även i högre klasser bygger ju på hästen naturliga sätt att röra.

Jag är ju inte inne i hästens huvud och kan omöjligt veta men vad jag tror så kan det knappast vara stärkande för hästens psyke att med tvång bli ihopdragen på det sättet i den obekväma ställningen. Är precis som i all ridning där man faktiskt tvingar mer eller mindre ner hästen, men rk är väldigt extremt.

Man måste inte rida hästen i RK för att nå upp till den nivån. Man kan få hästen att utföra dom rörelserna och stretcha hästens överlinje på annat sätt än RK.

Hur förbjuder man något när inte träningen kan kontrolleras och när det ENBART är det som visas på dressyrbanan som ska bedömas?

Och det de kan göra, om rollen vill åts, och också börjar göra, är att konsekvent döma ner de hästar som går bakom lod.Det har inte gjorts i den utsträckning som kunde ha gjorts.

Fast nu är det en enormt stor skillnad på att ha hästen lite bakom lod och att rida den i rk, går inte ens att jämföra på något sätt.

Och det är ju mycket som är förbjudet men som folk gör hemma iallafall, men bara för att Anky tex antagligen inte kommer sluta träna RK hemma så kan dom iallafall göra så gott dom kan och förbjuda det under uppvärmning och på banan och övht på tävlingsplatser. Man kan ju aldrig styra vad folk gör hemma tyvärr.

Fast nu är det en enormt stor skillnad på att ha hästen lite bakom lod och att rida den i rk, går inte ens att jämföra på något sätt.

Vem har påstått det?

Jag påstår bara att enda sättet att komma åt de rollade o hf hästarna på tävling, under programmets gång, är att mer konsekvent sätta lägre poäng på de hästar som går bakom lod, ju mer bakom destu större poängavdrag.

Av anledning att det inte är önskvärt att hästar går bakom lod, och risken med roll o hf är just hästar som går bakom lod.

Det är en enorm skillnad på att ha hästen i RK och i en högre form, eller vad menar du? Går hästen i RK så gör den ju, annars gör den det inte..Eller menar du att jag menar att vanlig dressyr på hög nivå också skulle vara psykiskt förstörande för hästen? För det menar jag inte. Vanlig dressyr även i högre klasser bygger ju på hästen naturliga sätt att röra.

Du menar att hästar som rollas bryts ner psykiskt, jag undrar om du kan svara på vilket sätt?
Och det är det jag menar, vanlig dressyr på GP-nivå, varför är inte det isf psykiskt nedbrytande för hästen?

ginnies, du är alltså för rk eller?

det finns en undersökning där hästar fick välja mellan att bli ridna på "vanligt" sätt och rk och hästarna valde alla utom en "vanlig" ridning. Hästarna gjorde samma rörelser i rk som när dom reds vanligt, inga högr/lägre krav. undersökningen gjordes av cavallo tror ja, ska se om ja hittar den.

Hästen ser ju dessutom inte lika mkt när den går i rk än när den går vanligt, och det kan vara psykiskt nedbrytande för hästen. i studien ja skrev om ovan sa dom också att alla hästar var mer nervösa och lättskrämda när dom reds i rollkur än när dom reds vanligt. så enligt den studien är rk skadligt för hästens psyke. MEN den studien utfördes av människor som var ganska kritiska mot rk, kanske blir det ett annat resultat med andra ryttare/hästar mm. har för mig att dom inte heller testade så jättemånga hästar, typ 15.

Kolla videon, den längre, hur Ankis häst(?) gapar när den flexas stillastående(vilket hon alltid gör när de kärvar),det är tur otur vems häst som får tungan mellan betten någon minut.

Jag tror de tar Kittel för att statuera exempel, de törs inte gå på Anky och tar en intill, sådär litegrann, för att markera.

Anky är inte klantig nog att rida fram sådär längre som Patrik gjorde på framridningen, inte efter den tillsägelsen hon fick under finalen i Las Vegas. Patrik var bara klantig nog att inte ha koll på hur man bör och hur man inte bör rida fram eftersom det nu står i FEI´s reglemente att RK bara får utföras i mkt korta sekvenser därför blev det han som hamnar under lupp.

Lite elakt dock av Anky att inte påpeka detta eftersom hon skrittar fram samtidigt och tycks ha någon slags konversation med Patrik. Patrik själv verkar ju faktiskt inte ha en aning om detta.

ginnies, du är alltså för rk eller?

det finns en undersökning där hästar fick välja mellan att bli ridna på "vanligt" sätt och rk och hästarna valde alla utom en "vanlig" ridning. Hästarna gjorde samma rörelser i rk som när dom reds vanligt, inga högr/lägre krav. undersökningen gjordes av cavallo tror ja, ska se om ja hittar den.

Hästen ser ju dessutom inte lika mkt när den går i rk än när den går vanligt, och det kan vara psykiskt nedbrytande för hästen. i studien ja skrev om ovan sa dom också att alla hästar var mer nervösa och lättskrämda när dom reds i rollkur än när dom reds vanligt. så enligt den studien är rk skadligt för hästens psyke. MEN den studien utfördes av människor som var ganska kritiska mot rk, kanske blir det ett annat resultat med andra ryttare/hästar mm. har för mig att dom inte heller testade så jättemånga hästar, typ 15.

Nej, jag är inte för, men jag är mindre emot än för två år sedan och jag vill se bättre forskning innan jag återgår till mitt forna tyckande.

Att jag vill se det är för att rollkurshästarna börjar bli lite väl gamla och lite väl hållbara mot de skräckscenario jag fick utmålat mig för flera år sedan.

Återkommer-måste gå.

Av anledning att det inte är önskvärt att hästar går bakom lod, och risken med roll o hf är just hästar som går bakom lod.

Men du måste ju se skillnad på en häst som rids i en lite rundare form lite bakom lod och en som rider rk? Det borde inte ens få finnas i samma mening.

Du menar att hästar som rollas bryts ner psykiskt, jag undrar om du kan svara på vilket sätt?
Och det är det jag menar, vanlig dressyr på GP-nivå, varför är inte det isf psykiskt nedbrytande för hästen?

Dressyr handlar inte om tvång och ihopdragande hästar, det handlar om hästens narurliga form. Det har jag skrivit om förut här om jag minns rätt.

RK är precis lika illa som att ta en "hjälp"tygel och spänna in hästen så hårt det bara går. Ingen skillnad alls där tycker jag.

Sen är RK inte mycket annat än vissa som säger att dom sysslar med nh och sen tar och bryter ner hästen tills den ger upp och gör det dom vill. Jag har sett "nh" där dom böjer ner halsen så långt det går så inte hästen kan röra sej nästan osv, då är minsann alla emot nh men sen kommer den här RK och det är tydligen inte något psykiskt nedbrytande.

Tycker det säger sej självt väldigt tydligt att en häst omöjligt kan må bra av att vara så ihopdragen på det sättet.

Sen tycker du att tex Ankys hästar verkar vara harmoniska och lugna och trygga hästar? Tycker man ser alltför ofta att hennes hästar stegrar och sticker iväg osv såfort dom får upp huvet.

Nej, RK ser inte ut som något annat än rent plågeri och tvång. Jag klarar inte ens av att se det på film, hästarna ser verkligen inte harmoniska och glada ut.

Nej, men det blir skillnad på kvalitén.

Varför tror du det? Tror du briar skulle tex få bättre bakben och komma upp i bättre balans och form om brinken drog ihop honom så mycket det bara gick? Tror faktiskt att tex ankys hästar skulle gå precis lika bra utan RK, möjligtvis att dom skulle vara lite mera harmoniska och lugna och glada när dom rids.

Gångarter är inte allt vet du. Dressyren ska bedömas genom hur ryttare och häst fungerar ihop osv också, inte bara bensprattel även om många dommare bara verkar se det.

*kl*

Faktiskt så hörde jag i efterhand att väldigt många personer avstod att gå på cliniqen som Patrik hade i kungsbacka för att dom var inte intresserad av att lära sig dressyr för en sådan ryttare som förspråkar sådan aggressiv ridning. Jag var själv inte där men inte alls av just den anledningen. Även om jag är emot själva rollkuren så skulle inte det hindra mig att gå på cliniqen.

Jag var på hans clinic i Flyinge och såg inget sådant, tyckte han verkade vettig då. Den här filmen är ju rent plågsam att titta på, det syns tydligt att hästen har det jättejobbigt. Jag hade ingen aning om att sådant här förekom, det verkar inte klokt, det är så konstigt också att elitryttare som Anky och Patrik gör det här istället för att föregå med gott exempel inom sin sport. Risken är ju väldigt stor att det sprids neråt och vad blir följderna då? Ryttare som dom ska väl dessutom inte behöva ta till enkla knep och fuffensmetoder med det hästmaterialet de har tillgång till.

Kl

Förstår inte att man försvarar detta överhuvudtaget. Såg i en artikel i hästfocus för något år sen, då Sjef svarar på frågan om Varför RK är bra för hästen? Och det enda han säger är, .. "10 guldmedaljer såklart"...

Tycker det är mycket oroande att detta förekommer i världseliten. Det är väldigt konstigt att det tillåts att ryttare sitter och drar och håller ett konstant tryck i hästens mun, i en såpass onaturlig, överböjlig form så hästen inte ens kan se vart den går. Vart tog det lätta tygeltaget och kontakten mellan hästens mun och ryttarens hand vägen? Ska handen inte bara finnas så att häst och ryttare kan mötas vid den punkten där hästen går i en bekväm och en för hästen stark form?

Varför måste detta sättet vara bättre än andra, och isåfall finns det verkligen ingen annan väg till en guldmedalj?

http://www.sustainabledressage.com/rollkur/how/nijmegen_lvl.gif :cry:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dansk varmblods unghästchampionat för 5-åriga gångartshästar har kommit halvvägs. Under lördagen testred Patrik Kittel lite mer än halva...
Svar
0
· Visningar
356
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart att Patrik Kittel vinner den västeuropeiska ligan i dressyrens världscup. Både han och Tinne Vilhelmson Silfvén är klara...
Svar
0
· Visningar
366
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Deja hamande på en fjärdeplats i världscupsdressyren från Amsterdam efter en miss i galoppombytena. – Det var...
Svar
0
· Visningar
503
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?