Kittel friad men under lupp

Sv: Kittel friad men under lupp

På vilket sätt?

Det som bedöms på tävling. På något sätt får de som rollar eller då hyperflexar fram det som TR vill ha och det som ska bedömas under programmets gång.Även om inte allt är mycket bra så blir tydligen mycket det.

Varför tror du det? Tror du briar skulle tex få bättre bakben och komma upp i bättre balans och form om brinken drog ihop honom så mycket det bara gick?

Ja, det kan man ju undra, är det för att Briar inte är rollad o flexad hans bakben och rygg alltid, mer eller mindre, varit faktiskt rätt dålig?:confused:

Vart tog det lätta tygeltaget och kontakten mellan hästens mun och ryttarens hand vägen? Ska handen inte bara finnas så att häst och ryttare kan mötas vid den punkten där hästen går i en bekväm och en för hästen stark form?

Tyvärr är det inte så att bara för att en häst inte rollas o flexas att den alltid kommer till GP med mjuk kontakt o klapp.

*knapplån*

Efter Aten fick Salinero sju månaders vila. Anky fick åka med Painted Black i WC-final trots att Sjef protesterade: - Vi åker inte över halva varlden för att komma tvåa eller trea.

Finns ju inga som helst bevis, men för mig känns det som att om det är så jobbigt med en tävlingshelg, då är inte metoden rätt.

- Vad tycker ni? :confused:

Personligen tycker jag det är fantastiskt att de faktiskt får vila. Det handlar inte bara om kroppen utan om psyket med, både för häst och ryttare. Ekipaget har vunnit allt som går att vinna, de gör ett otroligt bra OS, varför ska de ge sig ut och tävla direkt efter det? Hästen får ett break, Anky får fokusera på de andra hästarna. Jag tror inte att det handlade om att den var så sliten i kroppen att den verkligen behövde vila 7 mån, utan som sagt jag tror det var mycket mentalt för Anky men även att det är schysst gentemot hästen med en vila.

*knapplån*

Efter Aten fick Salinero sju månaders vila. Anky fick åka med Painted Black i WC-final trots att Sjef protesterade: - Vi åker inte över halva varlden för att komma tvåa eller trea.

Finns ju inga som helst bevis, men för mig känns det som att om det är så jobbigt med en tävlingshelg, då är inte metoden rätt.

Vila från tävling och hårdare träning måste det ju ha varit, man ställer ju inte av en tävlingshäst i 7 månader om den inte är skadad.

Frågar dig, och Sammet som menar samma sak, och jag har frågat förut, på vilket sätt tar en häst psykisk skada och då måste man jämföra med en häst som går på samma nivå, samma klasser, GP.

Hur skadas den rollade o HF hästen psykiskt om man jämför häst, orollad, ej flexad, men på samma nivå?, vi talar om GP.

Svårt att ge dig bevis på en psykisk skada

Men det har gjorts försök som visar att hästen får högre nivåer stresshormoner - alltså att den upplever ett signifikant obehag

Lite elakt dock av Anky att inte påpeka detta eftersom hon skrittar fram samtidigt och tycks ha någon slags konversation med Patrik. Patrik själv verkar ju faktiskt inte ha en aning om detta.

Vad som är ännu mer elakt är att de hade en stödlista för Patrik i början när detta uppmärksammades, men som sedan togs bort från hemsidan när man såg det massiva uppslutningen i protestlistorna

Det som bedöms på tävling. På något sätt får de som rollar eller då hyperflexar fram det som TR vill ha och det som ska bedömas under programmets gång.Även om inte allt är mycket bra så blir tydligen mycket det.

men nu skojjar du med oss:confused:

Eller ligger du kvar under en sten? För du har missat hela diskussionen i domarkretsar där det menas att de i en hel del rörelser just avviker från TR

Ja, det kan man ju undra, är det för att Briar inte är rollad o flexad hans bakben och rygg alltid, mer eller mindre, varit faktiskt rätt dålig?:confused:

... eller är det för att han rids LDR vilket numera enligt FEI's luddiga formulering skulle kunna klassas som HF :o :D

Senast ändrad:

*knapplån*

Det är väl känt att Ankys hästar stapplar ut ur boxarna som om de vore 80 och behöver låång uppmjukning. Det ser alla som är på plats på ett OS eller liknande

Jag tror upprördheten beror på att vissa helt enkelt inte SER vad som felas inne på banan. Då kan man göra två saker

kasta tomater / eller försöka sätta sig in i vad kritikerna säger och SEDAN bilda sig en egen uppfattning

men nu skojjar du med oss:confused:

Eller ligger du kvar under en sten? För du har missat hela diskussionen i domarkretsar där det menas att de i en hel del rörelser just avviker från TR

Nej, jag skojar inte. Och tro mig, jag har inte missat de diskussionerna och jag har också förut bestämt hävdat att det är genom domarna man kan "få bort" rollkuren o flexet.

Det är redan på gång, ex ska domare döma bakom lod hårdare än vad nu görs.

En häst som är korrekt riden djup, låg o rund, med rätt ganaschvinkel, blir inte bakom lod lika lätt som en rollad o flexad häst där den vinkeln krymps till ibland ingenting.

Måste iväg så återkommer senare.

Det är väl känt att Ankys hästar stapplar ut ur boxarna som om de vore 80 och behöver låång uppmjukning. Det ser alla som är på plats på ett OS eller liknande

Jag tror upprördheten beror på att vissa helt enkelt inte SER vad som felas inne på banan. Då kan man göra två saker

kasta tomater / eller försöka sätta sig in i vad kritikerna säger och SEDAN bilda sig en egen uppfattning

......Ironi?!

ja nu var det ju inte bakom lod jag avsåg

HendrewenPrince

Nej jag är inte ironisk. Läs diplomatens inlägg i den andra tråden, Det är rätt många som ser en hel del "bakom kulisserna"

Och kulisser var exakt vad det Hollänska paret använde på det Global Dressag forum där de skulle visa sin metod. De red fram bakom ett Draperi

När de drogs ifrån sades det att nu har vi ridit fram en kvart ( hästen var helt genomblöt så nja det trodde inte min källa på)

och enligt samma källa (Internationell GP domare) så kunde de inte visa det de sade sig visa.

Dvs orden stämde inte med det som skedde.

Enstaka skvaller är just skvaller, men en ständigt stridande ström tyder ju på något annat. Och nej jag tror knappast det är avundsjuka det handlar om, utan snarare ingen rök utan eld.

Det är för mycket det är för massivt och det kommer från folk på samma nivå

Läs den andra tråden, där står inget skvaller, men det framkommer att det är rätt många i cirkusen som börjar få nog av allt de ser bakom kulisserna

Senast ändrad:

ja nu var det ju inte bakom lod jag avsåg

Nej, jag förstår det, men det är ett enkelt sätt att komma en bit på väg.

Och det andra som du avser- fler kriterier än det ska tas i beaktning vid bedömning.

Och vad gäller din stress, en nyligen gjord fransk undersökning (Could work be a source of behavioral disorders) visar tydligt, vad det verkar, att dressyr stressar mest.
Dressyrhästar mår mindre bra i sinnet än ex hopphästar, allra bäst trivs voltigehästarnas "runtrunt på volt utan att tänka arbete".

Det finns forskning på att hästar som fick välja mellan rollkur och vanl dressyr valde vanlig samt att hästarna hade högre puls vid rollkur än vanlig dressyr och dessutom var mer lättskrämda.

Den studien är inte vetenskapligt korrekt gjord. Det saknas OTROLIGT mycket relevant information för att man ska kunna grunda något på den.

Alltså sånt här kan få mej vansinnig, vad har du för belägg att dom stapplar ut ur boxarna:confused: Hörsägen från nick på buke;)

Jag tycker det är så tröttsamt med alla övertoner, som att Anky är nån slags häxa bakom vars kulisser det finns ett skräckscenario med plågade hästar. Det är alldeles för enkelt och det är förolämpande mot dem man försöker övertyga, och kan få rakt motsatt effekt dessutom.

Och ja jag är emot och har fått en annan syn, genom att försöka ta reda på mer, ta in information, ja. Jag är emot HF av flera skäl och bland annat för denna överböjning under långa sekvenser och att A själv tycks ta rätt lätt på hur långt det är, trots vad hon säger. Men även av andra skäl som handlar om hela ridsystemet.

Men jag har inte ännu sett någon undersökning som bekräftar att dessa hästar skadas eller dör oftare eller tidigare än andra. Jag ser gärna fler studier där. Även av hur hela ridsystemet fungerar för hästarna i relation till en klassisk ridning.

Vissa saker har de också betonat som är viktigt tycker jag tex att de ser hästarna som toppidrottsmän, för det är de och de måste vara starka och välgymnastiserade. Om man ser holländska ryttare samtidigt som många andra bla svenskar så är det enorm skillnad i hur hästarna är atleter på ett helt annat sätt. Smidigare, rörligare, alertare. Inte kuvade, nej det har jag inte sett de få gånger jag sett några av de toppryttarna live. Men jag gillar inte systemet för det. Jag anser att den delen ang att få fram samma kvalitet hos hästarna, måste gå ändå. :confused:

Varför kasta ut allt man ser och skapa skräcksscenarion - för att få människor att ta ställning:confused:.

Jag kan ta ställning utan dessa övertoner, tack.;) Och det har jag gjort, så långt jag begriper. Jag tror att det förekommer misshandel i HF;s spår Det kan säkert förekomma att man spänner in hästar hårt timtals osv och det är jag självklart emot och det är väl förbjudet redan nu:confused: Bara att sätta dit dem som utövar det, det är vad jag anser.

Man kan vara emot saker utan dessa övertoner, och på den sakliga grund som finns. Det räcker väl mer än väl:confused:

True_blue ang din fråga: jag tror att som någon annan skrev så är det en häst som vunnit allt då efter Aten, jag vet inte om han ställdes av helt eller bara fick en välförtjänt paus från tävlingsvärlden, som faktiskt på den nivån bör slita lika mycket som på mänskliga topppidrottsmän och kvinnor, oavsett träningssätt.

Men det betyder sen inte att jag tycker att HF är acceptabelt som metod eller system:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Det finns forskning på att hästar som fick välja mellan rollkur och vanl dressyr valde vanlig samt att hästarna hade högre puls vid rollkur än vanlig dressyr och dessutom var mer lättskrämda.

Undrar hur hästar som får välja melllan vanlig dressyr på hög nivå och mer promenaddressyr ställer sig?

Jag anser att den delen ang att få fram samma kvalitet hos hästarna, måste gå ändå. :confused:

Men tänk om det inte går?:confused:

För egen del är jag inte överförtjust i det överspänstiga, spektakulära o kvicka, men det är inte bara priser som styr-publiken i sigt har en stor bidragande orsak och så länge det är Totilas som applåderas fram o inte ex Solos Carex mer försiktiga framtoning så puffar publiken på den ridningen.

Vill inte hästmänniskor ha roll o flex så får de sannerligen börja med att sluta dreggla över de resultaten rollen o flexen ger.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dansk varmblods unghästchampionat för 5-åriga gångartshästar har kommit halvvägs. Under lördagen testred Patrik Kittel lite mer än halva...
Svar
0
· Visningar
356
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart att Patrik Kittel vinner den västeuropeiska ligan i dressyrens världscup. Både han och Tinne Vilhelmson Silfvén är klara...
Svar
0
· Visningar
366
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Deja hamande på en fjärdeplats i världscupsdressyren från Amsterdam efter en miss i galoppombytena. – Det var...
Svar
0
· Visningar
503
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?