Kittel friad men under lupp

Sv: Kittel friad men under lupp

Hur kan det INTE finnas "pålitliga bevis"? Hur mycket värre än det där ska man rida för att ens få en varning?!?!

kl

Skönt att han friades.

Tycker all uppståndelse är överdriven!

Nej nej... det är ju bara Hyperflexion... (läs rollkur)...

ALLA vet ju att det är helt ok och inte alls farligt för hästen... Blå tunga är säkert bara en del av träningen...:grin:

Synd att det inte blev en dom. Ännu en ryttare jag tappat all respekt för.

Men här undrar jag, enligt FEI (är dte ävll?) så ska RK (HF) bara ridas i korta intervaller... Hur kan över 90 min vara kort intervall!!! (läs sidkommentaren på filmen ovan).

Nej nej... det är ju bara Hyperflexion... (läs rollkur)...

ALLA vet ju att det är helt ok och inte alls farligt för hästen... Blå tunga är säkert bara en del av träningen...:grin:

Varför skulle det vara fördelaktigt i träningen med en blå tunga?, eller vad menar du?

KL
Jag tycker det är bra att han luppas, men det räcker.

Varför skulle det vara fördelaktigt i träningen med en blå tunga?, eller vad menar du?
Tror det där var eroniskt menat.

Kl
Tycker han borde bli avstängd helt och hållet, inget annat än djurplågeri det där och har ingenting med dressyr att göra. Om det blev lite konsekvenser för att plåga dom små djuren så kanske folk tänker till lite hur dom rider.

Det är nästan så att iallafall jag övht inte vill se på dressyr på den nivån längre, verkar vara färre och färre ryttare som rider på ett vettigt sätt. Trodde kittel var en av dom mer vettiga men tydligen inte.

Tror det där var eroniskt menat.

Kl
Tycker han borde bli avstängd helt och hållet, inget annat än djurplågeri det där och har ingenting med dressyr att göra.

Hur länge ska då en ryttare bli avstängd för att tungan kommer fel och blir blå?

Hur länge ska då en ryttare bli avstängd för att tungan kommer fel och blir blå?

Om du tittar på filmen och läser texten brevid så är det inte bara tungan som det är illa med. Förstår inte hur man kan försvara ett sånt ridsätt, det ser så fruktansvärt illa ut så jag klarar knappt av att se på hela filmen ens.

Tycker hela dressyren håller på att gå helt åt...fel håll.

ginnies är för denna ridstil så du komemr inte få medhåll.

Och givetvis så missfördtod hon mig (medvetet?...), jag ser ingen fördel i varken blå tunga eller HP/RK.

Att ryttaren luppades var förhoppningsvis inte bara för tungan utan även för RKn...

Men tids nog kan vi hoppas att RK blir förbjudet.

ginnies är för denna ridstil så du komemr inte få medhåll.

Men tids nog kan vi hoppas att RK blir förbjudet.

Vad sprider du för skit? Jag är inte "för", men inte så emot som förut, jag vill först se bevis på de skador bl.a du menar på uppkommer, var finns de?

Och om ska förbjudas så visst, men då ska inte bara gälla dressyren, den används rätt frekvent även inom hoppsporten och för att inte tala om western.

Vad sprider du för skit? Jag är inte "för", men inte så emot som förut, jag vill först se bevis på de skador bl.a du menar på uppkommer, var finns de?

Det är inte bara fysiskt sätt dom kan ta skada på utan jag tänker främst på det psykiska, det är ju inget annat än psykisk nedbrytning att rida sådär. Så även om inte hästen skadas rent fysiskt så är det inte rätt.

Självklart ska det förbjudas överallt, ridning övht ska vara ett samspel mellan häst och ryttare, en harmoni men som försvinner genom att man drar ihop hästar på detta sättet. Dressyr och givetvis andra grenar börjar mer och mer likna att tvinga in hästar i en viss form, allt vackert som har med ridning att göra är ju nästan borta. Dressyr främst handlade ju om att få hästen att röra sej i naturliga rörelser, rörelser dom gör självmant i hagen tex. Är ju det som har vart så vackert med dressyren. En form som man inte tvingar fram helt enkelt.

Förstår inte varför det skulle vara mer okej med HF bara för att det utförs i andra grenar, det gör det inte mindre dåligt liksom.

Och om ska förbjudas så visst, men då ska inte bara gälla dressyren, den används rätt frekvent även inom hoppsporten och för att inte tala om western.

Men om du inte är emot, vad är du då?

Givetvis så ska det förbjudas inom Alla grenar.
Att jag skriver om dressyren är för att det är där Jag har sett det, och framför allt så vinner den mycket mark där av att den största inom RK/HF är dressyrryttarinna.

kl

Jag tycker verkligen att det är vidrigt att krulla ihop hästen på det där sättet, det mår ingen häst bra av. Borde absolut inte vara okay och han borde få en varning för det så man sätter ribban lite hårdare för framtiden. Det blir ju då även en varning till andra som använder denna metod. Det ska inte vara okay.

Dressyr främst handlade ju om att få hästen att röra sej i naturliga rörelser, rörelser dom gör självmant i hagen tex. Är ju det som har vart så vackert med dressyren. En form som man inte tvingar fram helt enkelt.
Jag trodde att dressyr gick ut på att få hästen att bära upp sin ryttare på rätt sätt, nämlingen att viktfördelningen blir med på bakbenen eftersom ryttaren sitter mest på famdelen. Rörelser som de gör i hagen gör de ju utan ryttare.

nej... Rörelserna... de gör i hagen är naturliga och dressyr...
Formen och bärighet är en helt annat sak och har med viktfördelning att göra.

En öppna, sluta, framdels eller bakdelsvändning, piaff, passage (osv) behöver hästen inte göra och tänka på viktfördelningen om den itne har ryttare.

Och att rida RK är deffintivt inte åt rätt håll.
Bla tar du bort hästens möjlighet att se vart den är påväg när du rider i den "formen" som RK innebär.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dansk varmblods unghästchampionat för 5-åriga gångartshästar har kommit halvvägs. Under lördagen testred Patrik Kittel lite mer än halva...
Svar
0
· Visningar
356
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart att Patrik Kittel vinner den västeuropeiska ligan i dressyrens världscup. Både han och Tinne Vilhelmson Silfvén är klara...
Svar
0
· Visningar
366
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Deja hamande på en fjärdeplats i världscupsdressyren från Amsterdam efter en miss i galoppombytena. – Det var...
Svar
0
· Visningar
503
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?