"kissnödig" ponny?

maria_b

Trådstartare
Jag tränar ett ponnyekipage där ponnyn senaste gångerna börjat bete sig lite underligt. Han ställer sig i position för att kissa såfort han får chansen, men kissar oftast inte. Han stannar och ställer sig så såfort de skrittar. Tyckte även att han senaste träningen såg lite irriterad ut när han inte fick stå så hur länge som helst. Är det troligen bara en olat för att slippa jobba eller vad kan det annars vara tro? Tänkte på urinvägsinfektion men det är väl inget vanligt på hästar? Annat? Tänkte kolla om erfarenheter här innan vi ringer veterinär, ponnyn är pigg och obekymrad för övrigt.

Mvh Maria

Sv: "kissnödig" ponny?

Jag tränar ett ponnyekipage där ponnyn senaste gångerna börjat bete sig lite underligt. Han ställer sig i position för att kissa såfort han får chansen, men kissar oftast inte. Han stannar och ställer sig så såfort de skrittar. Tyckte även att han senaste träningen såg lite irriterad ut när han inte fick stå så hur länge som helst. Är det troligen bara en olat för att slippa jobba eller vad kan det annars vara tro? Tänkte på urinvägsinfektion men det är väl inget vanligt på hästar? Annat? Tänkte kolla om erfarenheter här innan vi ringer veterinär, ponnyn är pigg och obekymrad för övrigt.

Mvh Maria

Har exakt samma problem med en ponny, har bytt sadel och gissar också att han vill komma ifrån. Stannar ofta och ställer sig i "kisställning" utan att det kommer något. I skogen kan han också stanna men då kommer det verkligen...Han är en gammal lektionsponny.

I ett stall jag stod i förut fanns det en ponny som gjorde precis lika dant. Han hade sand i magen.

Jag hade nog inte antagit att det är dumhet eller försök att slippa ifrån jobb eftersom den inte haft beteendet tidigare.
utöver urinvägsinfektion finns det ju tex urinsten, eller det kan vara kopplat till njurarna. Jag hade definitivt iallafall velat ringa och rådfråga.

Lite kolikkänning kanske? Teorin om sand kanske inte är så tokig. Kan vara värt att se över foderrutiner och kanske ge loppfrön. Min ena stora häst kan göra så i transporten efter vi har tränat. Han är lite känslig i magen.

Vår ponny gör så ibland. Han har något svaga ligament på bakknäna och får då lätt ont i ryggen av det. I våras fick han en bom mellan bakbenen och efter det började han ställa sig i kisställning oftare. Han behandlades av en equiterapeut i slutet av sommaren och då visade det sig att han var sned i bäckenet. Han blistras även i bakknäna regelbundet av veterinär. Alltså när bakknäna är svaga så tar ländryggen smällen för det och han får ont där, därför ställer han sig i kisställning. Efter "olyckan" med bommen blev han sned och alltså blev det svårt att arbeta och han ställde sig i kisställning. Idag ställer han sig typ aldrig och bara står, utan han kissar varje gång. Dock så kan han kissa upp till 3 gånger på en ridtur (det har minskat i takt med gräset). Han ställde sig oftast inne och inte lika ofta vid uteritter så jag trodde i början att han bara var lat, något som passar den ponnyn väl.

Kisställning är ett sätt att ställa sig för att avlasta ryggen, så jag skulle nog ta ponnyn till veterinär som är kunnig på ryggen eller till en eqiuterapeut. Massör kan oxå gå bra, men de flesta av dem kan inte behandla ev snedhet i tex bäckenet. De kan ändå göra underverk! Tänk på att just bakknän och rygg hänger ihop och att bakknän som är dåliga sällan syns i form av hältor eller böjprov.

Lycka till!:bump:

Tack för lite olika tankar här.

Jag har faktiskt inte ens tänkt på att kolla hur sadeln ligger, ponnyn är relativt nyinköpt och ägarna införskaffade en likadan sadel som den som var utprovad på ponnyn. Nästa gång de kommer för att träna kan jag ju ta och kolla hur den ligger, om jag ser något "stort" problem som att den ligger i bakvikt eller trycker. Visitera ryggen för att kolla eventuell ömhet kan jag ju också ta och göra då, för att se om det märks något "stort".

Teorin ang ont i magen/sandkolik osv kan man ju också fundera på, dock tror jag inte han står sådär annat än vid ridning vilket vore konstigt isåfall...

Urinvägsinfektion/urinsten osv måste väl kollas av veterinär så att ringa och rådfråga dem är självklart en bra idé, ska prata med ägaren igen vid nästa träningstillfälle i veckan, då kan vi ju också utvärdera hur ponnyn betett sig senaste dagarna för att ha mer info att framföra till veterinären.

Jag har en riktigt bra equiterapeut till mina hästar som även min elev tagit ut tidigare till sin andra ponny så det är ju också ett alternativ, om inte annat rådfråga henne.

Tack för era svar!

Jag har varit med om det som ett tecken på kolik, och det var enligt vet. inte helt ovanligt.

Jag har varit med om det som ett tecken på kolik, och det var enligt vet. inte helt ovanligt.

Även fast det endast är vid ridning? Ägaren uppdaterar om att problemet främst visar sig i ridhuset, inte lika ofta vid uteritter :)

Syrran hade en shettis som gjorde så och de visade sig att hon hade väldigt mkt sand i magen.

Det låter verkligen precis som vår ponny. Vår ponny visade ingen tydlig ömhet i ryggen, utan det framkom först hos equiterapeuten. Han rids därtill ofta utan sadel och har annars en väl utprovad sadel. Problemet uppkom mest i ridhus, och när jag tänker efter var det nästan värre på utebanan där det var mjukare underlag, men jag minns lite dåligt då det var sommar och man rider utomhus mycket då. Jag tolkade det som sagt som ett sätt att smita ifrån arbete, men problemet har ju näst intill försvunnit efter två behandlingar. Kan tillägga att han kollas av både veterinär och equiterapeut ganska regelbundet(ca var tredje var fjärde månad om inget händer), så de vet om han har förändras på något sätt.

Valacker kan få som en stenbildning (ansamling av smuts/smegma?) i ett litet hålrum som finns precis framför urinrörsmynningen. Blir den tillräckligt stor täpper det till urinröret till slut. Det är lätt att kolla själv när hästen släpper ut snoppen. Jag skulle absolut be en veterinär kolla upp den till att börja med.
För att enkelt utesluta sadelproblem kan man ju rida barbacka en period för att se om problemet fortsätter.

Även fast det endast är vid ridning? Ägaren uppdaterar om att problemet främst visar sig i ridhuset, inte lika ofta vid uteritter :)

Nej, i det fallet var det hemma i stallet. Men man kan ju tänka sig att stress i samband med träning/ridhus ger kolikkänningar, jag hade en häst som ibland fick det i samband med träning.

Och min gör det endast vid transportåkning som jag vet att han inte hundra gillar (=stress)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 402
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 049
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31