Kissing Spines

N

Nordthor_

Vet inte om tråden ligger rätt...

Om en häst har fått diagnosen KS hur stor är chansen då att hästen blir bra igen?

Detta är en häst som fått KS pga sin ryttare, (pga nedbrytande ridning & en väldigt illa sittande sadel) och nu ska hästen ridas igång igen av samma ryttare.

Så kommer detta att funka eller kommer hästen inte att kunna bli bra igen?

Sv: Kissing Spines

Svårt o säga innan ni har satt igång hästen o sett om den fungerar igen... Hur länge har den gått med KS? Hade den andra problem när detta upptäcktes? Hältor eller muskulära/kiropraktiska problem? Var sitter det och mellan hur många kotor? Är det helt sammanväxt eller bara att de ligger tätt?

Min förra häst togs bort pga av KS då detta tyvärr upptäcktes för sent, hade hälter o massa kiropraktiska o muskulära problem på olika ställen i kroppen... han reds dock i rätt form o hade utprovade sadlar men hans KS var ändå för "svår" när han väl blev dålig...
Min nuvarande häst har oxå KS men har aldrig haft problem av detta så därför kan jag nu påverka att han förhoppningsvis aldrig får problem heller med massa jobb från marken, täta kontroller med kiropraktor o massör o även hälsokontroller var 6e månad.

Svårt o säga innan ni har satt igång hästen o sett om den fungerar igen... Hur länge har den gått med KS? Hade den andra problem när detta upptäcktes? Hältor eller muskulära/kiropraktiska problem? Var sitter det och mellan hur många kotor? Är det helt sammanväxt eller bara att de ligger tätt?

Min förra häst togs bort pga av KS då detta tyvärr upptäcktes för sent, hade hälter o massa kiropraktiska o muskulära problem på olika ställen i kroppen... han reds dock i rätt form o hade utprovade sadlar men hans KS var ändå för "svår" när han väl blev dålig...
Min nuvarande häst har oxå KS men har aldrig haft problem av detta så därför kan jag nu påverka att han förhoppningsvis aldrig får problem heller med massa jobb från marken, täta kontroller med kiropraktor o massör o även hälsokontroller var 6e månad.

Vet inte hur länge den har haft KS. Men hästen har innan haft kraftiga ptoblem med hälta på alla fyra benen, svullnader i båda framknäna, är "svampig" i benen, har även haft problem med musklerna i ryggen.

Det är inte min häst så jag vet inte så mycket, men jag vet att kotorna sitter väldigt tät.

Ägaren rider på samma sätt, sågar in nosen på hästen så den hamnar på bogarna, är spänd i princip hela kroppen under ridning och bakbenen är kvar hemma i stallet... Kan hästen endå lyckas bli frisk?

Om den haft så mkt problem o ryttaren fortfarande inte kan rida den i rätt form, en KS-häst ska gärna gå mkt i "unghästform" och dessutom gärna jobbas från marken, så tror jag tyvärr inte den kommer hålla så länge...
Om du gillar hästen och vill dens bästa så tycker jag du ska be ägaren att läsa på om KS och hur detta bäst behandlas o förebyggs!

Om den haft så mkt problem o ryttaren fortfarande inte kan rida den i rätt form, en KS-häst ska gärna gå mkt i "unghästform" och dessutom gärna jobbas från marken, så tror jag tyvärr inte den kommer hålla så länge...
Om du gillar hästen och vill dens bästa så tycker jag du ska be ägaren att läsa på om KS och hur detta bäst behandlas o förebyggs!

Tänkte nästan det... Jag gillar hästen väldigt mycket, men tyvärr har jag redan försökt det mesta, och tyärr är det ju så nu för tiden det finns inte så många duktiga yngre ryttare, och de flesta tränare vågar inte säga ifrån, och detta är en häst som "luras" väldigt mycket. Den har jätte fina bakben (vet inte riktigt hur jag ska beskriva det) och det ser ut som om hästen jobbar väldigt fint med bakbenen, men om man är duktig och tittar noga så ser man att det inte är så. Jag tror personligen inte att ryttaren vill vara "elak" mot sin häst, men hon är ung och "vet bäst själv" sen står hon i ett stall med väldigt många unga ryttare och får positiv feedback frrån dem, så då ör det ju klat att man tar till sig det. Men tack för dina svar.:)

Och hoppas allt går bra med din pålle, ser jätte fin ut.:laugh:

Vet inte om tråden ligger rätt...

Om en häst har fått diagnosen KS hur stor är chansen då att hästen blir bra igen?

Detta är en häst som fått KS pga sin ryttare, (pga nedbrytande ridning & en väldigt illa sittande sadel) och nu ska hästen ridas igång igen av samma ryttare.

Så kommer detta att funka eller kommer hästen inte att kunna bli bra igen?

Men en häst FÅR väl ändå inte KS av felaktig ridning?! har den utskjutande tornutskott finns de ju där från början s a s.

Annars tycker jag att du fått bra svar i tråden och jag hoppas ägaren till hästen får hjälp av sin vetrinär hur h*n ska rida.
Är ägaren någon du känner bra kan du ju komma med lite tips men jag måste erkänna att trådan som handlar om att " en jag känner gör såhär och såhär med sin häst, visst är det fel?" känns mest som skitsnack om folk och inte lär leda till något bra...

Men en häst FÅR väl ändå inte KS av felaktig ridning?! har den utskjutande tornutskott finns de ju där från början s a s.

Annars tycker jag att du fått bra svar i tråden och jag hoppas ägaren till hästen får hjälp av sin vetrinär hur h*n ska rida.
Är ägaren någon du känner bra kan du ju komma med lite tips men jag måste erkänna att trådan som handlar om att " en jag känner gör såhär och såhär med sin häst, visst är det fel?" känns mest som skitsnack om folk och inte lär leda till något bra...

Jag tror/tycker faktiskt det, när en häst blir riden på detta sättet varje dag och dessutom har en illa sittande sadel, att det då leder till problem med ryggen (musklerna/kotorna) och vilket då tillslut leder till KS.

Ägaren är någon jag stöter på då och då och som jag har sagt innan har jag försökt det mesta, men det är inget som ägaren är intresserad av att ta till sig. Jag menar absolut inte att snacka skit, utan jag har bara förklat ren fakta om hur denna ryttare rider sin häst, och min åsikt om hur hon rider har jag ju inte sagt någonting om bara att jag inte tycker att det är det optimala.

Det jag var ute efter med denna tråden var att få reda på om hästen kan bli frisk.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
523
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur