Sv: Kissing Spines!
Min häst (som jag bara hade haft nån månad)
hade svårt att arbeta i rätt form, även om min tränare hoppade upp..
vi tänkte äh, typiskt hopphästar, felridna.....
Så när hon väl gick lång o låg o arbeta, så markera hon fram...
vi tog ut våran vet. som konstatera att något skumt va det, men kunde ändå inte riktigt hitta felet, (då hon va en Mästare på att dölja smärtan) men vi provade att sko om henne osv, iom att hon inte visade ngt direkt, ...
men till slut så bokade vi tid på klinik för att göra hältutredning bla... (för de va ju där vi trodde problemet låg)
på kliniken gjorde dom allt man i stort sätt kan göra för att hitta problemet kändes de som, fick spendera en Hel dag (vi kom dit först o åkte sist) tills vi fick det slutgiltiga resultatet...
min häst va som jag sa en mästare på att dölja att hon hade ont, det fanns bara inte i hennes värld att ge upp...
men ja, när vi fick beskedet att hon hade kraftig kissing spines (hela sadelstaden o en bit bak) inflamation i alla hovarna, + h.bakknä, (allt hade ju gått runt som en ond cirkel pga att hon hade ont o va tvungen att belasta ngt)
prova att behandla henne, för det finns ju hästar som inte alltid "Lider" av KS om man väl arbetar dom rätt etc.
så skulle vi möjligen få bort inflamationen så kanske..
vi kom på återbesök en månad senare, allt oförändrat..
ah vilket rörigt inlägg, men ja kan väll sammanfatta det att, min häst fick somna in... fick ett år med henne, fullt med bara massa utredningar hit o dit. men ändå ett minnesvärt år, trots den lilla tid jag fick med henne
(som kanske inte blev som man hade trott!)
Men det är inte bara olyckliga slut på KS hästar, en bekant har en häst med KS , som dom behandlar i ryggen, och ska sättas igång långsamt..
och ser ut att ha en ljus framtid för sig...
det som gäller för KS-hästar är ju de att dom måste jobba lång och låg form! och verkligen arbeta rätt med baken/ryggen!