Kissing Spines!

T

Toker

Ni med kissing spines-hästar....

Hur upptäcke/började ni misstänka att eran häst hade kissing spines?
Vilka symptom uppvisade hästen?
Var det ni själva, veterinär,ET,massör etc som började misstänka kissing spines?
Hur mår/fungerar hästen idag?
Nyfiken, och tacksam för svar :)
/Toker

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kissing Spines!

Jag hade en häst för några år sedan som hade kissing spines.
Han stegrade så fort man red på honom så då åkte vi iväg och gjorde utredning på klinik och då kom vi fram till att det var kissing spines. Vet. tyckte vi skulle prova bygga upp muskler runt skadan, men tyvärr hjälpte det inte och nu springer han uppe i hästhimlen.

Min häst (som jag bara hade haft nån månad)
hade svårt att arbeta i rätt form, även om min tränare hoppade upp..
vi tänkte äh, typiskt hopphästar, felridna.....
Så när hon väl gick lång o låg o arbeta, så markera hon fram...

vi tog ut våran vet. som konstatera att något skumt va det, men kunde ändå inte riktigt hitta felet, (då hon va en Mästare på att dölja smärtan) men vi provade att sko om henne osv, iom att hon inte visade ngt direkt, ...
men till slut så bokade vi tid på klinik för att göra hältutredning bla... (för de va ju där vi trodde problemet låg)

på kliniken gjorde dom allt man i stort sätt kan göra för att hitta problemet kändes de som, fick spendera en Hel dag (vi kom dit först o åkte sist) tills vi fick det slutgiltiga resultatet...

min häst va som jag sa en mästare på att dölja att hon hade ont, det fanns bara inte i hennes värld att ge upp...

men ja, när vi fick beskedet att hon hade kraftig kissing spines (hela sadelstaden o en bit bak) inflamation i alla hovarna, + h.bakknä, (allt hade ju gått runt som en ond cirkel pga att hon hade ont o va tvungen att belasta ngt)

prova att behandla henne, för det finns ju hästar som inte alltid "Lider" av KS om man väl arbetar dom rätt etc.
så skulle vi möjligen få bort inflamationen så kanske..
vi kom på återbesök en månad senare, allt oförändrat..

ah vilket rörigt inlägg, men ja kan väll sammanfatta det att, min häst fick somna in... fick ett år med henne, fullt med bara massa utredningar hit o dit. men ändå ett minnesvärt år, trots den lilla tid jag fick med henne :( (som kanske inte blev som man hade trott!)

Men det är inte bara olyckliga slut på KS hästar, en bekant har en häst med KS , som dom behandlar i ryggen, och ska sättas igång långsamt..
och ser ut att ha en ljus framtid för sig...
det som gäller för KS-hästar är ju de att dom måste jobba lång och låg form! och verkligen arbeta rätt med baken/ryggen!

Senast ändrad:

ingen som har någon gladare historia ?? :crazy: Delar nämligen häst med TS och vår ET som var ute igår, nämde att hon bara gissade att det kunde vara kissing spines. Han ömmade i ländryggen och på volt så haltade/tar kortare steg han på ytter frambenen, förra fredagen när vi red på volt var han bara halt/tog kortare steg i höger varv och gick helt normalt i vänster :crazy:
Han blev behandlad för kot och knäledsinflamtioner från jan-mars, blev friskförklarad i mars, har sedan satts igång försiktigt. Fick sedan ett sår som gick in till ligamentsfästet och han fick vila 4 veckor, var efter den vilan vi kände att han börjad halta, innan gick han helt normalt.
Han var även öm runt manken - förbi bogbaldet mot halsen.

En lite gladare historia i korthet...

Vi tog ut ET till vår häst när vi haft henne i ca ett halvår då hon inte gick att galoppera i vänstergalopp. ET sa åt oss att åka till klinik då hästen var väldigt öm i ryggen. På kliniken röntgades ryggen och de såg att hon hade tättliggandes tornutskott men inte ihopväxta. Vi ordinerades butta, värme och motion i bra form. ET fick även behandla några gånger.

Vi var tillbaka på kliniken några månader senare för att vänstergalopen fortfarnande inte riktigt fungerade och då kunde de konstatera att ryggen ver betydligt bättre.

Nu ca 1.5 år senare är hästen finare och gladare än vad hon kan ha varit på många år och tävlar lättre klasser i hoppning och dressyren går bättre och bättre.:laugh:

låter bra :) vad kul att det går bättre och bättre :D. Sitter hä och försöker intala mej själv att han säkert bara är öm i nån muskel eller liknande har haft så mkt problem med han :crazy:. köpte han i början av oktober och hade då haft han på prov 1 månad först. i Slutet av november började han vara lite småhalt av och till så vi bestämde oss för att ta ut ET, blev då behandlad och fick fram mer hälta när spänningar försvan. Åkte då till vet och han fick behandling i 3 leder, efter första behandlingen lät det inte ljust alls, visste först inte om han skulle kunna bli bättre :crazy: iaf fick ny behnadling fick åka hem och börja gå med sina kompisar igen, (jag hade iaf nästan gett upp hoppet) men var helt bra efter andra behandlingen fick sättas igång. Där på vintern hade han även proteinbrist, och sen fick han ju ett sår för typ 6 veckor sedan, var sedan igång 1 ½ vecka när vi upptäckte det här :crazy:

Det låter ju inte kul alls :(

Vår häst var aldrig halt. Anledningen till problemen i vänstergalopp var/är troligen problem med en "kort" muskel i korset.

Hade inte hästen varit halt så hade det nog varit bättre att hålla igång den och se till så att den verkligen arbetar i rätt form. Sjävklart efter att ryggen är ordentligt uppkollad. Jag upplever att vår "rygghäst" blir sämre om hon får vila för mycket.

Anledningen till hennes problem i ryggen kan nog vara att hon hade gått och gjort ingenting i flera månader innan vi köpte henne och blivit abnormt fet :mad:

ja vad jag har förståt ska väl kissing spines hästar hållas igfång, ja vår ET var ju ute igår han ska vila idag och sen imorn ska sedan rida på som vi gjort innan, skrittar typ bara och travar ca 100 m, vi ska se om det är någon förändring alternativt om någon hälta kommit fram. Blir han smäre kommer ET tillbaks snart, annars kommer hon om typ 2-3 veckor.

ET rekommenderade inte att ni skulle kolla upp hästen på klinik i och med att han/hon misstänkte kissig spines???:confused:

Vår ET ville inte behandla hästen innan den var kollad ordentligt då hon ansåg att beroende på vad felet var så kunde hon förvärra problemet med behandlingen. Hon var även på kliniken och kollade röntgenbilderna så hon visste precis hur illa det var.:(

Det kostar att åka till klinik men vår häst var bra försäkrad och det kändes skönt att få veta hur det låg till med ryggen. Däremot hittade de inget del alls på vänster bak och det var ju både bra och tråkigt.

Min förra häst hade KS. Diffusa symptom i början. Sprang fort, svårt för samling, svårt att muskla överlinje. Vi var på hältutredning (hittade inget), testade massage, bytte tränare, tömkörde mm. Han blev bättre och starkare och vi fortsatte träna och det funkade.

Till slut blev han dock halt (efter 4 år) och symptomen tilltog. Istadig, ryggade i stället för att gå fram, sköt rygg.. Vid detta laget hade vi gjort en hältutredning (visade inget..) varit hos kiropraktor.. Tillslut åkte jag in till vet igen och bad de röntga rygg och göra en ordentlig hältutredning! Då var han halt och visade KS på tre ställen. Jag har fortfarande dåligt samvete att jag ens red honom, men då var jag inte så kunnig och visste inte vad KS var..

Vi testade att behandla-vila-bygga upp men han hade ont ändå så nu är han i himlen :cry:

vi ska först se om han blir bättre sämre visar häta någonstans, det var väl mer en fundering från hennes sida, men hon sa ju även att man måste röntga för att få veta. Han ömmar inte i ryggen utan är spänd, men det har han varit länge men blev mkt bättre när han reds och maseras över länden. Har inte maserat sen vi upptäckte att han gick orent, och han har inte blivit riden så mkt. ET trodde oxå att det kan vara träningsverk från när han sattes igång. Blev ju kollad av Vet för mindre än 2 veckor sedan, hoppade även då lite i höger varav och vet sa att han gick obalanserat, men tyckte inte det behövdes kollas upp då...

Jag har haft en häst som jag i efterhand fick veta att hon hade KS. Hon gick upp till LA hoppning med mig och fungerade ganska bra förutom att hon var het och lite svår ibland. Men hon nya ägarna fungerade hon inte alls och stoppade bara på hinder. Så dom kollade upp henne och hon hade KS. Vet. trodde att symtomen började visa sig pga. att jag och nya ägaren red olika, hade olika hagar osv. jag hade t.ex. en hage med mycket backar och sten = naturlig träning för ryggen hela tiden.
Nu har min fina tjej fått somna in iaf eftersom hon fick ont.

ja usch, jag hoppas verkligen inte att min häst har kissing spines, ET tyckte inte heller det stämde helt eftersom min häst verkligen har muskalt överlinjen sen vi började sätta igång han. Men jag vet inte förösker vara positiv även om det inte känns så lätt nu :crazy:

okej, jag delar häst med TS och vi köpte han i sep så har ju inte haft han spec länge. Han har ju även stått i en småhage nu i typ 6 veckor innan har han ståtti en stor hage med kuperad teräng.

Hej!
Tyvärr har jag inte heller någon rolig historia. Min Fabian hade KS och spatt.
Spatten röntgade vi fram på en exportröntgen då han egentligen skulle säljas (blev ingen affär).
KS hittade vi när jag tyckte det var något skumt med honom, ingen direkt hälta, men han ville inte samla sej, han började vägra på hinder och kunde inte hålla galoppen. Då röntgade vi och fann KS. Tömkörde, gick promenader i skogen och började sen sitta på honom igen då vet bedömde det mer som ett muskulärt problem. Han började stegra, bocka sparka när jag red och sista gången jag satt på honom fick min sambo leda Fabian, jag satt på med hjälm, väst och "fegsnöre". Vi gick kanske 50m, Fabian stegrade 4 gånger och min sambo var livrädd.
Efter det bytte jag veterinär för tredje gången (då en av veterinärena tyckte att jag skulle rida honom med lugnade, för hästen var ju bara bråkig). Han blev utdömd direkt, halt på alla fyra och ryggsmärta.
Det var det värsta jag har varit med om men Fabian slipper att lida. Har hört att KS är väldigt väldigt vanligt och många hästar funkar med det, andra inte. Hopppas att din kommer fungera!

KL

lite trådkapning här då :)

var hos veterinären i sommar för att kolla upp ryggen på mitt sto,

Tog röntgen osv. och då vissade det att hon var NÅGOT kort mellan dom sista två tornutskotten, om man skulle vara petig som hon sa. DOm ligger inte an varndra och sliter inte på varandre. Hon sa aldrig till mig att detta var just KS men alla som jag träffat och berättat om detta har sagt att det är KS

Ni som har haft KS hästar osv ÄR DETTA KS????

Min behandlades även för en kotleds inflamation...

Veterinären sa att jag skulle sätta igång och fick ett schema som var gjort för kotledinflamation igångsättning,

Senast ändrad av en moderator:

om tornutskotten inte växt ihop, eller nöter mot varandra så är det väl inte kissing spines?

på din historia tycker jag det låter mera som att vet. menade att din häst bara hade lite kortare avstånd mellan dessa två tornutskott än vad som är normalt

Vid KS har tornutskotten vuxit ihop, att hästen har trångt mellan tornutskotten visar bara vikten av att rida hästen korrekt och är fullt hanterbart.

Men även många KS hästar har fått en funktionellt liv, men kräver en hel del rehabilitering och kan förorsaka begränsningar i användandet av hästen.

Vid KS har tornutskotten vuxit ihop, att hästen har trångt mellan tornutskotten visar bara vikten av att rida hästen korrekt och är fullt hanterbart.

Men även många KS hästar har fått en funktionellt liv, men kräver en hel del rehabilitering och kan förorsaka begränsningar i användandet av hästen.

Tackar för svaret :bow::banana:

Då jag nu sitter hemma och bara tjatar om lång och lång form och i lugn takt så tror jag hon kommer hålla :D

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
349
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 007
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Hästanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31