J
j3nnif3r
Sv: Kissing Spines
Tack för tipset. Kan tänka mig att hälften av alla frågor bara försvinner när man väl är inne
Tack för tipset. Kan tänka mig att hälften av alla frågor bara försvinner när man väl är inne
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min mamma sa till mig för ett tag sen att Kissing Spines mest drabbar hopphästar, eller nått sånt. Anledningen var att våran häst blev dålig, men våran vän, som är homeopat, sa att han blivit rädd, och förmodligen gått omkull... Nu är han dålig igen, och förmodligen så måste vi ta bort honom, homeopaten sa att har typ är gammal och slut (18år, irländskt halvblod, hoppare tills han va 9år)
Men kan KS ha nått att göra med speciellt hopphästar?
Mitt inlägg kanske inte passar in men...
Jag har också en KS häst som jag kämpar med. Är väldigt nogrann med att hålla honom varm och jag tömkör mycket. Ska prova rida imorgon för första gången på länge, håller tummarna för att han ska funka...
Nja, tror inte att KS särskilt drabbar hopphästar. Däemot är det mycket anligt på fullblod. Så vitt jag vet så finns det ingen forskning på vaför KS uppkommer. Men många veterinärer har teorirer om att det är pga att de rids in så tidigt. Att din häst tävlades hoppning tils han var nio är ingen särskilt lång "karriär" som hopphäst. Om det är så att han nu är slut i kroppen har troligen att göra med hur han föddes upp och hur han ridits och skötts under sin livstid.
Men jag förstod inte om din häst har fått diagnosen KS?
Jag tror, är ingen expert. att koterna sitter för nära varandra. Vätskan som ska vara emellan koterna är inte där, (rätta mig om jag har fel). Vad som orsakar det vet jag inte, Min ponny fick de hos sin förra ägare, vet. trodde mest det berodde på att tjejen som hade honom (fick honom när hon var 10) bara hoppade högre och högre alltså inge dressyr träning, =inge ryggmuskler. Vilket vad jag fattade de som gjorde att han "sjöng ihop" lite. Sen är han ganska lång i ryggen med. Hemma hos dom var han sur och grinig hela tiden, man fick knappt gå in i boxen när han var där. pga av att han hade ont. Så han vilade i ca 1 år. Jag köpte honom i maj och började då rida barbacka, bara ut i skogen och endast skritt, sen började jag arbete honom lite, fick gå i låg form för att stretcha ryggen. Efter de började vi rida på böjt spår fortfarande i låg form. vi byggde helt enkelt upp ryggmusklerna igen. Han var aldrig sur och grinig visade ingenting på att han hade ont. Vi började i sep träna mer i trav och galopp och i "riktigt" form. Han blev aldrig triangelmärkt då han hade en mild form av KS. Så i okt började vi vara med på klubbtävlingar, både dressyr och hoppning. (jag tränade aldrig hoppning bara dressyr) och det gick bra, han tycker det är jätte roligt busar och har sig. Nu har han vilat sen i dec, bara haft lite småturer i skogen. Han har aldrig visat något på att han har haft ont sedan jag köpte honom.
Har din häst kraftig KS eller? Har vet. gett dig nå tips på vad du kan göra för henne?
Ursäkta för långt inlägg.
Hon sa att det var ett lindrigt fall. Nu är vi främst koncentrerade på kotlederna, att få dem bra innan vi påbörjar behandling av ryggen och (ev) halsen. Men eftersom hästen är så glad hela tiden, så kan jag inte säga att hon riktigt lidit av det, eller så har hon en hög smärttröskel, och i så fall borde hon inte göra det i framtiden heller (om det inte skulle bli värre så klart)
Jag vet att hon aldrig kommer att klara att ridas/tränas riktigt hårt, utan vi kommer att ta det i hennes tempo.