Kissing Spines

Sv: Kissing Spines

Kanske ska passa på att fråga vad en helkroppsröntgen går på? :angel:

Anledningen till att jag tvekar är främst att jag inte vet om det är värt det, och sedan är jag enormt rädd för att hon ska bli utdömd igen. Senaste gången vi var där gick det allt som allt på 15 000, när vi sedan tog ut en tandläkare så konstaterade han att han kunde ha fixat problemet för en tusenlapp och få samma resultat. Jag är rädd för att göra det i onödan, att lägga ned så mycket på något som lätt kunna ordnas endå. JAG skulle gärna lägga ned de kostnader som det skulle kunna bli, om jag hade dem pengarna, men det är mina föräldrar som står för de räkningarna och dem vill inte lägga ned så mycket då dem fått samma erfarenheter att åka in till kliniken som jag. Ska snacka med dem. Jag vet att de mest rätta är att åka och röntga henne, jag känner mig enormt självisk när jag tänker på det här sättet.

Har du din häst försäkrad? Iså fall kostar ju bara resan och självrisken, röntgen ingår ju..

Jag är nu inne på min andra KS-häst.

Börjar med häst 1, hästen gick otroligt bra när jag köpte henne efter ca 1½år började hon resa sig och kasta sig samtliga jag pratade med sa samma sak "betäck henne så lugnar hon ner sig" även veterinärer så ja det är ju klart att man lyssnar o föl är ju trevligt o väldigt söta så visst.
Innan betäckningen så var hästen väldigt "varannan dagig"$ ena dagen gjorde vi klockrena öppnor, slutor och byten i vartannat steg, nästa dag kom vi inte av stallplanen, hon stod rakt upp på bakbenen och vajade, kastade sig åt alla håll utan anledning, tramsit j'vla sto tyckte både jag och alla andra.

Tog 2 föl och efter andra fölet faller hästen ur fruktansvärt mycket och är så gott som omöjlig att få upp igen, när jag sätter igång henne går det bra i början men efterhand blir hon värre o värre, sista gången jag skulle rida högg hon efter mig, då tog jag av sadlen och ringde kliniken direkt. När en häst som är så snäll och väluppfostrad hugger efter en så förstår man att nåt är fel.

Vet sa redan på telefon att det nog var ryggen, efter undersökning och röntgen konstaterades det att hästen var helt slut i bakknäna och hade enormt mycket pålagringar, 7 kotor var sammanväxta. Var på kliniken på torsdag, måndagen därpå alltså 3 dagar senare ringde f-bolaget upp mig och gav godkännande till avlivning för att hästen var så dålig. På onsdagen mindre än en vecka efter diagnos var hästen avlivad och lever nu förhoppningsvis på en plats utan smärtor. I detta fallet var det för sent och jag kommer alltid ångra att jag inte fattade att hon hade ont direkt utan att det tog mig 3 år att fatta...

Nu har jag även fått KS konstaterat på min nuvarande häst, dock helt utan pålagringar och hältor så efter råd av vet och equiterapeut hålls hästen varm med massa täcken, ska arbetas i en låg form, ridning ska ske i en väl utpassad sadel i skritt och galopp, trav endast i slutet alltså "trava av" och lägga ner i en djup form.
Tömköra, "lyfta på fötterna"-övningar tex bommar, cavaletti, kalhyggen etc

Viktigt är att hästen inte ställs av utan hålls välmusklad i största möjliga mån. Men jag tycker definitivt att du ska åka till en veterinär, KS kan endast konstateras med röntgen, däremot tycker jag att din equiterapuet kan fortsätta behandla hästen efter att du vart hos vet, då får du hjälp med hela hästen medans vet hjälper till med just "felet" dvs KS

Kissing spines är "kyssande kotor" dvs kotor som är nära eller nuddar varandra. Vissa hästar besväras av det och får då pålagringar dvs att kotorna kan växas samman. Andra hästar bekymras inte alls av det och kan tävla höga klasser i så gott som alla dicipliner. Vad det kommer av vet man inte säkert men en kort rygg medför givetvis att det finns mindre utrymme för "luft" lång eller kort rygg ger ju lika många kotor i allafall.
Förut opererades KS hästar men det är inte så vanligt längre.
En häst kan inte bli "frisk" från KS men symptomen kan lindras och som jag skrev innan är det många hästar som fungerar felfritt under ryttare.

Hon A3 försäkrad. Så röntgen ingår? Det visste jag inte.

Det är i alla fall nästan bestämt att vi ska åka och röntga henne nu. När vet jag inte, men det kommer troligen att bli av.

Vad innebär A3? Dom benämningarna finns inte längre utan nu heter det, maximal, liv, vetvård osv. I alla fall hos Agria, men jag gissar att de andra också har andra namn.

Jag har också en KS häst som jag kämpar med. Är väldigt nogrann med att hålla honom varm och jag tömkör mycket. Ska prova rida imorgon för första gången på länge, håller tummarna för att han ska funka...

Försäkringen är hos Sveland, vad det motsvarar till Agrias vet jag inte. Det är Svelands hästförsäkring i alla fall.

Jag antar att du har en veterinärvårds försäkring?

Oftast har man både en Livförsäkring (dom kallas förut för A1, A2 A3 etc.) och en Veterinärvårdsförsäkring. (jag kallar det VV-Förs)
Veterinär/klinikbesök går in under VV-förs, finns olika varianter som ersätter olika mycket, finns maxtak på 25,50,100 tusen Folksam har en utan tak så du kan behandla hästen för "hur mycket som helst"
Kolla på ditt försäkringsbrev, där ska det stå vad du har för försäkringar så kan du kolla upp det närmre på ditt bolags hemsida

VV-försäkringen täcker de flesta kostnader som uppkommer vid vet-besök.
Jag betalade 2000kr första besöket, då var jag på klinik, gjorde böjprov, allmän hälsoundersökning, blodprover, urin prov och röntgen 6 bilder + sedering vid röntgen. Kostade runt 5000kr, de andra 3000kr fakturerades mitt f-bolag direkt så jag slapp lägga ut dom pengarna. Däremot täcktes inte medicinen in utan den fick jag betala själv samt resorna till o från kliniken.

Sveland är väl det ända bolaget som fortfarande har benämningen A3 etc, om det är Sveland du har så ingår det en VV-förs i A3an som täcker in vet vård för upp till 50000kr så då ska det kosta dig 1900kr + 20% av totalsumman att åka och kolla hästen vilket jag definitivt tycker du ska göra

Vart bor du?

Jag gjorde som min vet. sa att ja skulle göra:( ni får det att låta som att jag gjort något dumt, men han är hur fin som helst nu och visar ingenting varken när jag känner på honom, rider honom eller bara går runt med honom. Jag gav dom råd jag fick, det finns många olika sätt att träna ta dom som du tycker är bäst. Åk till en Vet. direkt! hoppas ni klarar er igenom detta och att det blir bra! Lycka till

Som du sa så ingår veterinärsvårdsförsäkringen i själva försäkringen.

Jag bor några mil från Stlhm.

Kanske lite sent att svara tråden nu men...
Jag har för mig att om en häst har kisssing-spines så är det inte så mkt att göra åt det, utan beror nog på lite vart det sitter beroende på om de kan bli bättre, har två kompisar med hästar som har k-s, den ena går 1.20 hopp utan problem ohc den andra hoppar L:b, men sen finns det väl de som inte fungerar, men ett besök på klinik där de kan röntga kan väl vara bra, men jag tycker att det låter som ngt annat med tanke på attt hästen bara verkar ha ont ohc uppvisa syptom ibland, hoppas att du hittar problemet ohc att det löser sig.

Anledningen till att jag sa att det var dyrt var eftersom jag trodde att det skulle gå på betydligt mycket mer och att senaste gången vi var där gick det som sagt på 15 000.

Senast ändrad av en moderator:

Om det gick på 15000 senast måste ni gjort nåt som inte täcktes av försäkringen eller så hade ni en väldigt dyr slutnota. På din försäkring har du en fast självrisk på 1900:- och en rörlig del på 20% så om besöket går på 10000:- betalar du själv 3900:-
Jag har en fast självrisk på min försäkring så då vet jag hur mycket besöket kommer kosta mig.

Men jag tror inte det går på så mycket om du åker till en klinik (dyrare på djursjukhus) jag brukar åka till en ATG-klinik, finns på alla travbanor bl.a.
Ett besök med undersökning och röngten av rygg och ev bakdel (KS brukar ge dåliga bakknän och haser) borde inte gå på mer än 10000:- och allt som dom gör då ska täckas av försäkringen.

Jag tycker verkligen du borde åka med hästen, det kan ju vara så att hästen har som min, har KS och en akut muskelinflammation, efter behandling så är min helt symptomfri och kan ridas helt normal bara att jag vet om att "felet" finns och kan därmed anpassa ridningen, se till att hålla henne varm, inte ställa av henne ha en riktigt bra passande sadel etc för att öka förutsättnigarna för att hon ska hålla och därmed ha skoj med henne i många år till.
Om din häst har nån/några inflammationer är det inte bra att han går med dom för länge, behandlas dom i tid kanske ingen skada skett.

Lycka till

Märkte idag att smärtan hade "flyttat sig" och satt nu i musklerna precis ovanför knölen i virveln (har fått hel blackout på vad det heter :angel: ). Inte så mycket smärta för övrigt. Märkte dock när vi tömkörde att hon gärna sjunker ned i bakpartiet i höger varv.

Att hästen blir sämre på vintern är inte så konstigt för har man ont i leder eller muskler blir de oftast mer spända om man hästen är kall och kanske spänner sig lite, som man själv gör när det är kallt. En KS häst mår mycket bättre oftast när den är i gång och jobbar på rätt sätt. Lyckas du med att få din KS häst "frisk" så gäller det att hålla igång den, ingen vila då inte.... Skulle absolut åkt och röntgat hästen så man vet vad det är man jobbar med. En ET kostar mycket pengar den också

Hej!

Har du inte åkt in än??

Om häst är ojämn bak kan det ju vara knäledsinflammation också- det kan mycket väl sätta sej i ryggen också..

/ Lavinia, som spänt väntar på vad som händer när du åkt in

Nej vi har inte åkt in. Mina föräldrar vill inte det :mad: Men jag lovar till hundra att vi ska

Nu har jag snackat med dem igen. Dem går med på att åka in, när väglaget har blivit bättre.

Hej!

Va bra! När du åker in, gör dej själv en tjänst och ta med ett papper där du skrivit alla hästs problem (ont i ryggen, precis där osv.) för man glömmer såå lätt bort hälften och sen kommer man hem och känner sej superpundig när man inte fått svar på alla problem..

Lycka till, jag hoppas verkligen det inte är någon allvarligt! Uppdatera när du varit inne:-)

/ Lavinia

Här har du en bild på hur KS ser ut:

kissingspines.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
527
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 962
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10