Kissing Spines

J

j3nnif3r

Har kollat runt bland trådarna men ingen har riktigt gett det svar jag vill ha. Vad innebär Kissing Spines? Vad är det som har gjort att hästen fått det? Vad kan man göra åt det? Och ni som har hästar med det, skriv gärna om hur det har gått för er och hur ni upptäckte det. Vi upptäckte nyligen att min tant har någon form av det så jag skulle gärna vilja veta mer om det.

Tackar för svar

Sv: Kissing Spines

Jag tror, är ingen expert. att koterna sitter för nära varandra. Vätskan som ska vara emellan koterna är inte där, (rätta mig om jag har fel). Vad som orsakar det vet jag inte, Min ponny fick de hos sin förra ägare, vet. trodde mest det berodde på att tjejen som hade honom (fick honom när hon var 10) bara hoppade högre och högre alltså inge dressyr träning, =inge ryggmuskler. Vilket vad jag fattade de som gjorde att han "sjöng ihop" lite. Sen är han ganska lång i ryggen med. Hemma hos dom var han sur och grinig hela tiden, man fick knappt gå in i boxen när han var där. pga av att han hade ont. Så han vilade i ca 1 år. Jag köpte honom i maj och började då rida barbacka, bara ut i skogen och endast skritt, sen började jag arbete honom lite, fick gå i låg form för att stretcha ryggen. Efter de började vi rida på böjt spår fortfarande i låg form. vi byggde helt enkelt upp ryggmusklerna igen. Han var aldrig sur och grinig visade ingenting på att han hade ont. Vi började i sep träna mer i trav och galopp och i "riktigt" form. Han blev aldrig triangelmärkt då han hade en mild form av KS. Så i okt började vi vara med på klubbtävlingar, både dressyr och hoppning. (jag tränade aldrig hoppning bara dressyr) och det gick bra, han tycker det är jätte roligt:) busar och har sig. Nu har han vilat sen i dec, bara haft lite småturer i skogen. Han har aldrig visat något på att han har haft ont sedan jag köpte honom.
Har din häst kraftig KS eller? Har vet. gett dig nå tips på vad du kan göra för henne?
Ursäkta för långt inlägg.

Jo det låter som att det där med att inte ha några ryggmuskler stämmer på min häst :angel: Dock har hon mer nu än tidigare.

Njae vi har inte riktigt fått den diagnosen än men allt tyder på att hon har det. Vi hade ut en eq för ungefär en månad sedan som sa att Lussan hade pålagringar mellan ryggradsutskotten i ländryggen. Hon fick strålning, laser och massage (massagen får hon dagligen). Av henne fick jag tipset att vi skulle rida/tömköra i så ojämn terräng som möjligt för att hon ska röra på bäckenet i två veckor. Sedan skulle vi börja bygga upp henne igen. Nu trodde jag att hon blivit bättre, innan gick hon inte att ridas och idag funkade till och med galoppen :love: Men så var hovslagaren här idag och konstaterade att hon var ännu värre (hon har haft mycket svårt att stå på bakbenen och vilar alltid på antinngen det ena eller det andra.) Hon stod tydligen ännu värre och sköt ut höften till höger och stod, överdrivet, som det här tecknet >.

I vilket fall som helst så ska vi ta ut en eq igen.

Okej, tycker du bara ska tömköra och bara rida barbacka, endast i skritt en lång stund, (du kan ju rida henne i lågform) och se vart det leder. Tror inte det är så bra att äventyra med galopp och trav än?! Ge henne lite tid att "läka", om det inte är så allvarligt än så ta det försiktigt, dumt att äventyra mera. Hoppas det löser sig=)

Det är alltså ingen vet som har tittat på hästen? Isf rekommenderar jag att du tar hästen till en klinik och röntgar så att du VET om det är KS! Jag har själv aldrig sett en et behandla en häst, men jag undrar hur denne kan ställa en sådan diagnos? Om det är KS (tätt mellan tornutskott och ev pålagringar) kan en vet berätta hur du ska gå vidare. Överlag ska KS-hästar skrittas fram och av länge utan ryttare, jobba i lång och låg form, bygga ryggmuskler, hållas varma om ryggen och det kanske inte är lämpligt att rida hästen när den är som värst. De flesta med KS-hästar får rådet att tömköra mkt, och att galoppera mkt. Jag personligen skulle aldrig rida barbacka på min häst då det gör det omöjligt att stå i lätt sits och jag skulle heller inte skritta längre stunder uppsuttet då det är lättare att aktivera hästens muskulatur i trav el galopp.

Enligt eq skulle vi skritta henne i två veckor och sedan starta igång henne relativt snabbt. Vi kör alltså inte så hårda pass utan är mest ute för att ha kul nu. Och jag ställer inga krav på henne, vill hon gå med huvudet nere i backen så får hon det, i princip. Hade hon haft ont i traven eller galoppen hade hon klart sagt ifrån. Det gick som sagt inte att rida henne innan så jag tror att det skulle bli krafftiga protsester om hon haft ont. Men jag förstår vad du menar.

Att rida barbacka föresten, borde inte det vara värre än att rida med sadel då det bara belastar vikten på en punkt?

Nej vi har inte tagit ut någon vet då vi nästan bara fått dåliga "erfarenheter" av det. Därför känns det bättre att ta ut någon som är specialliserad på just det. Men en vet som är specialliserad på just ryggar kanske inte vore så dumt?

Alltså... Vet. NU! En eq kan inte ställa diagnosen KS, det kan bara göras genom att man röntgar samt i många fall scintar hästen. Och OM din häst har KS ska den inte ut och skritta, den ska inte ridas barbacka och den ska inte ridas i trav.

Ska försöka dra vår historia kort, även om den är lång. Jag märkte att något var fel när han efter en lång period blev mer och mer ojämn och stel. Ville inte jobba i form och ömmade vid tryck. Åkte in, konstaterade KS. Kortisonsprutor i ryggen för att få bort inflammationen, skritt, sprutor, skritt, svag igångsättning för hand. Under ett halvår jobbades han enbart vid hand, oinspänd och på rakt spår. Så mycket galopp som möjligt och mycket studshoppning.

Efter ett halvår åkte vi in igen och då fick jag börja rida konditionsträning varannan dag med jockeyläder. galopp 5 min, skritt 2 min, galopp 5 min etc. så länge han orkade. Ökade successivt. Efter två-tre månader fick jag så smått lägga in vanliga pass i ridningen och jag fick börja longera/tömköra. Allt gick bra, han var finare än någonsin och vi började ut och tävla igen, både i hoppning och dressyr. Efter någon månad gick han orent "igen".

Åkte in, konstaterade kotledsinflammation på alla fyra benen. Kortison, skritt, kortison i ett ben, skritt, trav. Många av musklerna försvann. Efter ca 3 månader ville han inte längre. Han hade då både ont i ryggen och i benen. När böjprovet gjordes stegrade han sig och stönade för att det gjorde så ont. ALDRIG ett öra bak, aldrig att han varit dum att rida, aldrig att han varit tjurig. Den 11 april 2006 fick han äntligen somna in från sina plågor. Då var han 8 år.

Snälla, lyd mitt råd och åk in till en veterinär. vet inte var du bor men på Strömsholm är de jätteduktiga, speciellt Chris. Du kan annars få en häst som blir förstörd för livet.

Oj då.

Var det enda jag hade att säga.

Har dem inte en bättre röntgen på Mälaren? Eller är det något jag har fått för mig

Har haft KS på min häst för drygt ett år sedan! Tömkörde, var ute och gick backe upp och backe ner i ur o skur!! :smirk:
Släppte sedan ut honom på lösdrift på våren o där busade han hela dagarna! :banana: Fick honom sedan friskförklarad någon månad senare! :bump:

Alltså... Vet. NU! En eq kan inte ställa diagnosen KS, det kan bara göras genom att man röntgar samt i många fall scintar hästen. Och OM din häst har KS ska den inte ut och skritta, den ska inte ridas barbacka och den ska inte ridas i trav.

Ska försöka dra vår historia kort, även om den är lång. Jag märkte att något var fel när han efter en lång period blev mer och mer ojämn och stel. Ville inte jobba i form och ömmade vid tryck. Åkte in, konstaterade KS. Kortisonsprutor i ryggen för att få bort inflammationen, skritt, sprutor, skritt, svag igångsättning för hand. Under ett halvår jobbades han enbart vid hand, oinspänd och på rakt spår. Så mycket galopp som möjligt och mycket studshoppning.

Efter ett halvår åkte vi in igen och då fick jag börja rida konditionsträning varannan dag med jockeyläder. galopp 5 min, skritt 2 min, galopp 5 min etc. så länge han orkade. Ökade successivt. Efter två-tre månader fick jag så smått lägga in vanliga pass i ridningen och jag fick börja longera/tömköra. Allt gick bra, han var finare än någonsin och vi började ut och tävla igen, både i hoppning och dressyr. Efter någon månad gick han orent "igen".

Åkte in, konstaterade kotledsinflammation på alla fyra benen. Kortison, skritt, kortison i ett ben, skritt, trav. Många av musklerna försvann. Efter ca 3 månader ville han inte längre. Han hade då både ont i ryggen och i benen. När böjprovet gjordes stegrade han sig och stönade för att det gjorde så ont. ALDRIG ett öra bak, aldrig att han varit dum att rida, aldrig att han varit tjurig. Den 11 april 2006 fick han äntligen somna in från sina plågor. Då var han 8 år.

Snälla, lyd mitt råd och åk in till en veterinär. vet inte var du bor men på Strömsholm är de jätteduktiga, speciellt Chris. Du kan annars få en häst som blir förstörd för livet.

Håller fullständigt med,en eq terrap har inte den kompetensen och begår ett allvarligt fel om denne ställer diagnos. KS eller över ridande tornutskott som det också heter skall diagnostiseras av en häst vet på klinik som tar bilder på ryggen,sedan konsulterar olika veterinärer med varandra för att få en så god diagnos som möjligt.Sedan diagnos är ställd talar vet om behandlingsform,längd etc,jy snabbare du kommer till vård ju bättre prognos,så funkade det åtminstinde på den tiden jag jobbade som vet ass på atg klinik.

Har tänkt igenom det här.

Jag har alltid skrivit i en bok om hur det har gått med hästen, vad som är fel och vad som känns bra, jag kollade igenom den igår kväll. Båda sommrarna jag har haft med henne så har hon inte ömmat överhuvudtaget, okej lite kanske, men inte så att hon riktigt lidit av det. Sen när hösten kommer med regn och kyla, det är då hon börjat ömma ordentligt igen. Jag börjar själv undra hur en eq kan konstatera KS. Och om det skulle vara KS skulle det inte ömma mer under sommaren då också om det är tornutskotten som "går ihop"? Nu när kylan kom i måndags så blev hon helt stel i ryggen, la på henne ett tjockare täcke och då minskade smärtan. Nu tycker jag främst att det låter som att det skulle sitta i muskulaturen, då värme hjälper betydligt. Eller hjälper värme mot KS också?

Värme hjälper, men ska inte säga hur då jag inte är tillräckligt insatt. Arjan var alltid mycket bättre på sommaren, sen från ungefär septembernätterna fick han gå med dubbla täcken på sig ute :crazy:. Åk in och röntga du, så får du svar på om det verkligen är KS eller om det är något annat.

Min häst med KS är också betydligt bättre på sommaren och är otroligt känslig för väder och vind. Åk du till en klinik och utred ordentlig, sen vore det ju intressant om du kunde fråga et på vilka grunder hon gjorde sin slutsats. Jag tycker att det skulle vara intressant att veta! Tyvär är det så att fel behandling kan förvärra väldigt mycket...

min häst hade svårt att bära sig o jobba i rätt form, när hon väl kom i form så vart hon tvär halt fram så vi åkte in för att göra hältutredning (vi trodde de hade ngt med hovarna o göra, vilket de också va bland annat!) sen kollade vet. igenom hela hästen, kände igenom rygg och märkte att hon reagera bra vid manken... så hon bestämde att vi skulle röntga hela hästen i stort sett för hon va verkligen tvär halt runt om i stort sett.
visade sig ha kissing spines hela sadelstaden och en bit bakom. va typ dom två sista kotorna som låg "bra".... och pga att hon inte kunnat bära sig rätt, så har hon ju belastat framdelen så inflamation o framhovarna, ja helt förstörd i stort sett, och sedan när hon fått ont där så har hon belastat h.bak, pålagringar på bakknät.. så allt gick runt som en ond cirkel, vet, konstatera nästan att de så gott som inte fanns någon chans för henne, hon hade bra ont men måste nog vart den snällaste häst hon mött, som verkligen inte gjorde ett väsen av sig när vi gjorde ridprov utan verkligen gjorde allt vi bad henne om... åh *sakna* :cry:
ja, så vi valde att behandla henne och komma tillbaka en månad senare för att se om det Kanske gett ngt resultat...
märkte under den korta perioden att hon bara blev sämre o sämre, mådde inte bra, vi fick täcka henne och det va ändå Augusti och hon fick stå inne på nätterna hon va stel o mådde ja allmänt piss..
vi åkte in igen för att se, inget resultat dom röntgade och inget förbättrat i benen...
så vi valde att låta henne somna in, märkte sista tiden under hösten att hon mådde så himla dåligt, (tog ju tid innan allt va klart med föräkringskassan o blabla).. vi fick täcka henne med vintertäcke dom mer kalla höstdagarna vi hade för att hon skulle må "någolunda"....

hon har antagligen fått de pga dom satt igång henne för tidigt hon hann inte växa klart som ung, "felriden" nej men inte felriden så, utan mer "hoppriden" inte behövt jobba på samma sätt som hon kanske skulle behövt "grunder" med andra ord...
äh jag vet inte så mkt.. de va iaf så vi märkte. svårt att bära sig.... :( :cry:

En häst med KS visar det som mest när dem är igångsatta?

F*n vad man vill att sin häst ska må bra

...men om jag vill att hon ska må bra, så borde jag åka in och röntga. Men det är så pissigt dyrt och pengar är inte precis något vi har gott om nu..

Hej!

Förlåt att jag säjer detta, men din häst har uppenbarligen ont och du har tydligen råd att ta ut en ET flera gånger, som ställer en diagnos den omöjligt kan hitta med sina händer.. Men du har inte råd att åka till veterinären och kolla upp hästen på riktigt??

Du måste ju åka in med häst, det kan ju vara så att den har så ont att den inte kan bli bra och du förlänger smärtan.. Eller att det inte alls är KS och du gör helt fel med din ridning/icke-ridning.. Tänk om det är något annat, något som är lätt att fixa till, och du behandlar häst som en KS-häst i "onödan"??

Åk in till klinik med röntgen och få häst utredd, är det nåt kan den ju få smärtstillande och slippa ha ont iaf..

/ Lavinia, som hellre åker en gång för mycket än en gång för lite (och är student och inte har särskilt bra med pengar)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
527
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 962
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10