Alltså... Vet. NU! En eq kan inte ställa diagnosen KS, det kan bara göras genom att man röntgar samt i många fall scintar hästen. Och OM din häst har KS ska den inte ut och skritta, den ska inte ridas barbacka och den ska inte ridas i trav.
Ska försöka dra vår historia kort, även om den är lång. Jag märkte att något var fel när han efter en lång period blev mer och mer ojämn och stel. Ville inte jobba i form och ömmade vid tryck. Åkte in, konstaterade KS. Kortisonsprutor i ryggen för att få bort inflammationen, skritt, sprutor, skritt, svag igångsättning för hand. Under ett halvår jobbades han enbart vid hand, oinspänd och på rakt spår. Så mycket galopp som möjligt och mycket studshoppning.
Efter ett halvår åkte vi in igen och då fick jag börja rida konditionsträning varannan dag med jockeyläder. galopp 5 min, skritt 2 min, galopp 5 min etc. så länge han orkade. Ökade successivt. Efter två-tre månader fick jag så smått lägga in vanliga pass i ridningen och jag fick börja longera/tömköra. Allt gick bra, han var finare än någonsin och vi började ut och tävla igen, både i hoppning och dressyr. Efter någon månad gick han orent "igen".
Åkte in, konstaterade kotledsinflammation på alla fyra benen. Kortison, skritt, kortison i ett ben, skritt, trav. Många av musklerna försvann. Efter ca 3 månader ville han inte längre. Han hade då både ont i ryggen och i benen. När böjprovet gjordes stegrade han sig och stönade för att det gjorde så ont. ALDRIG ett öra bak, aldrig att han varit dum att rida, aldrig att han varit tjurig. Den 11 april 2006 fick han äntligen somna in från sina plågor. Då var han 8 år.
Snälla, lyd mitt råd och åk in till en veterinär. vet inte var du bor men på Strömsholm är de jätteduktiga, speciellt Chris. Du kan annars få en häst som blir förstörd för livet.