Kissing spines

C

cortina99

Nån som har häst med detta??? Har en häst som jag har hand om som har detta. Hennes ägare hade typ gett upp när jag ville ge hästen massage i julklapp:) Och jag fick det, det kom en massör till stallet och visst var hon spänd i musklerna men efter att satt igång henne igen och massören kommer var 6-8 vecka så är hon ridbar igen:bump: men det är tid och tålamod som gäller hon kommer ju inte bli ¨ån tävlinghäst igen, men hon funkar att rida ut på å träna nån gång ibland. Berätta gärna era erfarenheter!!!!:banana:
 
Sv: Kissing spines

har haft hästar runt om mig med ks. dom flesta fungerar till en viss nivå (idividuel) sen blir hästen "bråkig" pga. smärta.
dom jag vet har valt att ta bort sina hästar då.

sen har dom jag vet haft sina pållar som tävlingshästar (förvärvade skador, som gett ks.) dom har inte velat sälja (triangelmärkt) då det inte finns garantier på att hästen inte senare blir utsatt för smärta.(oförstånd) heller inte velat behålla en häst som dom inte kunnat nyttja för sitt ändamål.(rider/tävlar msv dressyr)
 
Sv: Kissing spines

Ja det hade vart skoj!! så gör gärna det när du hinner berätta allt!!:) :bump:
 
Sv: Kissing spines

Jag har en häst som är opererad för Kissing Spines.
Han skulle ridas in som 3-åring men slängde bara av ryttaren.
Vid röntgen konstaterades att två tornutskott låg mot varandra och skavde.
I Oktober förra året opererades han i Helsingborg,tyvärr fick han infektion i såret och det blev en två veckors vistelse till i Helsingborg.
Nu på Fredag ska vi på återbesök och kolla hur operationen blev.
Tyvärr tror jag inte att det blir goda nyheter,han är alldeles knölig på ryggen och får ont efter att man tryckt på rygggen:cry:
Jag har verkligen dragit mig för att åka iväg och kolla han,vill ju inte få dåliga nyheter...
Jag har fött upp hästen själv,veterinären trodde inte det var ärftigt utan att han har antagligen gått omkull som unghäst och gjort illa sig i ryggen(gått på hingstbete två sommrar)
 
Sv: Kissing spines

Jag tog bort min ponny pga. KS samt kotledsinflammation för två veckor sedan efter år av helvete. KS är tamejf*n en av de värsta "sjukdomarna" tycker jag eftersom den är så diffus. Det finns inga som helst garantier för att de ska bli bra, och om hästen blir bra kommer man alltid, varenda dag vara orolig för att det ska gå snett igen. Usch, börjar gråta när jag skriver om detta för det är har varit så överjävligt.

Till skillnad mot de flesta andra KS hästar som har ont av det så var han alltid en ängel. Aldrig stannat på hinder, aldrig bockat, aldrig inte velat gå fram, vilket har gjort det extra svårt. Vi byggde upp muskler från marken under ett halvår med galopp framförallt. Sedan galoppintervalltränade jag varannan dag och arbetade från marken de andra dagarna. Max en vilodag per vecka, vilket slet otroligt på mig. Började arbeta som vanligt, tävla lite och han gick underbart. han svällde av muskler och hade aldrig varit så fin. När allt började gå sämre igen. Trots att ryggen kändes ok så var det något som var fel. Åkte in och konstaterade kotledsinflammation på alla fyra (kan ni förstå hur snäll han var? Han travhoppade en oxer på 1.25 samma sommar som han gick med KS och kotledsinflammation runt om och hade hur kul som helst :crazy: )

Efter vila, skritt och trav var han igång igen, men nu hade han tappat massor med muskler. Varje dag var hemsk, ibland var ryggen rätt ok ibland hade han ont. Att innerst inne veta att hästen man rider på har ont är fruktansvärt. På slutet bjöd han inte ens framåt längre och vi åkte in igen. Kotledsinflammation på 3 ben och jag fattde ett beslut, som även om det var väntat, var det tyngsta beslutet i mitt liv. Han har lämnat en enorm saknad men också en stor lättnad.
 
Sv: Kissing spines

Ger dig en styrke kram!!!:cry:

Jo det är fruktansvärt..... är ute hos henne nästan varje dag rider 3 dagar veckan och tömkör 2 dagar vilar 2 dagar oxå massör 6-8 vecka, det är mitt å hennes liv:smirk: Hennes ägare kanske kör henne nån gång på helgen för hon ville köra in henne vilket hon ej har tid me. Känns bara lite jobbigt när hästen inte är min och att jag lägger ner så mycket tid, pengar å tålamod å det verkar inte som om dom fattar:cry: Sa senast igår att jag satt här och försökte få kontakt med andra som har det likadant å få tips och råd, men hon bara sa jaha:confused: ååååå
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 232
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp