Sv: Kissing Spines
Nej, hästen ska inte jobba i form- iaf inte min häst som vi bygger upp. Förstod inte riktigt men tror att förklaringen var att han är för klen i bakdelen och då måste han kompensera det med ngt annat om han jobbar i form. Konstigt, men jag lyder veterinären!
Arjan har alltid varit ganska spänd (kom från Holland utan en muskel på kroppen och spänd som en fiolsträng, första målet var att skritta avslappnat på lång tygel). I April-Maj förra året blev det värre och man kunde se hälta på båda fram vissa dagar. Eftersom vi inte kunde hitta något fel fortsatte vi att rida med tanken att det antingen skulle bryta ut ordentligt eller att han skulle bli bra igen. Eftersom han har ett uselt sadelläge så har vi letade vi efter sadel i 2 år och därför så har nog det hjälpt till att utlösa detta problem.
När det till slut inte gick att veta om det gick att rida eller inte eftersom hältan varierade från dag till dag beslutade vi oss för att åka till Strömsholm och kolla upp honom. Detta var kanske i mitten av September. De kunde inte direkt hitta något och det gjordes en SCINTröntgen på Ulltuna och man konstaterade att han hade Kissing Spines, eller tornutskott som låg mot varandra och detta var nu inflammerat.
Han fick stora sprutor i ryggen bla. kortison och olika övningar gjordes hemma. Behandligen upprepades och sedan började ett slit med att få ryggmuskler på kraken. Ett halvår av cykling, handhäst, löshoppning, löslongering och försök att köra in honom och sedan bar det iväg till Strömsholm igen, dock inte några EXTREMA förändringar.
Vi var alltså där förra torsdagen och ska nu galoppträna i intervaller om 5 min galopp och 2 min skritt tills han blir trött i jockeysits, varannan dag cykla etc. Efter två månader ska vi lägga in klättring och efter en månad möjligtvis börja rida "som vanligt" så smått om det verkar gå bra.
En häst med Kissing Spines kan visst fungera som dressyrhäst, men för att citera vår veterinär "Han kommer aldrig bli en häst som man riden 45 min travarbete 5 dagar i veckan". Men vi sa att det var meninegn att han skulle vara dressyrponny och fick inga protester så... han har heller aldrig kunnat gått utan täcke.
* Håll din häst varm
* Se till att han rör på sig, ju emr desto bättre
* Mycket galopparbete
tyvärr kan jag inte råda dig om din häst ska gå i form eller inte.
Lycka till!