Kissing Spines

J

Johå

Hej!
Min häst har fått diagnosen "kissing spines" och jag undrar om det är ngn som har samma problem med sin häst och har träningstips... Eller andra tips från er som har erfarenhet av ämnet. Är det någon som har en fungerande häst med denna åkomma???

Sv: Kissing Spines

tömkör!! vår häst har blivit mycket bättre i ryggen sen han började tömköras ordentligt och regelbundet. han tycker det är jätteroligt också!!
mycket muskler som ska avlasta ryggraden...

Min dam har förändringar i mellan tornutskotten i hela sadelläget och lär inte vara ridbar längre (jag har inte provat ännu) men efter vila hela vintern och hjälp med att slappna av i ryggmuskulaturen så ska vi börja tömköra och jobba upp ordentliga muskler. I hennes fall är det inte viktigt med ridningen eftersom vi hoppas att hon ska kunna stå som avelssto men muskler så att hon är smärtfri måste hon ha och en fölis väger ju lite också.
Jag har arbetat med en fullblodskille som hade kissing spinnes och ett hett tips är att låta bli böjda/överböjda spår. Inget kul när han hittade något i skogen att titta på och sedan ballade ur för att det gjorde ont i ryggen.

Lycka till!

Hästar med kissing spines kan fungera i många år, utan problem. Det viktigaste att komma ihåg är : Byt ALDRIG ryttare eller sadel, när du först fått hästen att fungera. Sadlar med luftkuddesystem brukar fungera bäst på dessa hästar. :idea: Låt ALDRIG hästen bli kall över rygg och länd. Och som Ysa skrev tömköra regelbundet är bra.
Samla inte hästen för mycket. Många fungerar både som galoppörer och som hopphästar men absolut inte inom dressyr.

equi skrev:
Samla inte hästen för mycket. Många fungerar både som galoppörer och som hopphästar men absolut inte inom dressyr.
Jag har lite annorlunda erfarenheter här :) .

Man har påvisat väldigt höggradiga KS förändringar i ryggen hos både hopphästar och galoppörer, som trots detta fungerat utmärkt som tävlingshästar.

Om de väl visat symtom på smärta eller rörelseproblem från sina tornutskott, så är det dock få som kan återgå till galopp eller hoppning på samma nivå som innan problemen började.

Jag har sett KS hästar som efter rehabiliteringen fungerat bra i dressyrarbete. Jag tror det beror på hur man rider sin dressyr.

Man ska försöka ha lite allsidig träning,klättring är bra, men under vettiga förhållanden förståss.

Många hästar med ks har fungerat rätt bra, bara inflammationen har lagt sig

Ni som har koll på det här, är det inte bäst om hästen får jobba i lägen där tornutskotten kommer isär mer (lång överlinje) och utifrån det läget stärks gradvis.
Hoppning och ridning utan några krav på bärighet borde väl ge högre risk att hästen rör sig med sänkt rygg så utskotten närmar sig varann.
Hörde en tjej här hemma söka bot mot samma problem.
Förutom att häva inflammation är det väl mycket fråga om att hästen ska lära sig (få chansen till) att använda kroppen bättre.
Svårt alltså att köra på med samma typ av ridning och hoppas det läkt ut.

Nej, hästen ska inte jobba i form- iaf inte min häst som vi bygger upp. Förstod inte riktigt men tror att förklaringen var att han är för klen i bakdelen och då måste han kompensera det med ngt annat om han jobbar i form. Konstigt, men jag lyder veterinären!

Arjan har alltid varit ganska spänd (kom från Holland utan en muskel på kroppen och spänd som en fiolsträng, första målet var att skritta avslappnat på lång tygel). I April-Maj förra året blev det värre och man kunde se hälta på båda fram vissa dagar. Eftersom vi inte kunde hitta något fel fortsatte vi att rida med tanken att det antingen skulle bryta ut ordentligt eller att han skulle bli bra igen. Eftersom han har ett uselt sadelläge så har vi letade vi efter sadel i 2 år och därför så har nog det hjälpt till att utlösa detta problem.

När det till slut inte gick att veta om det gick att rida eller inte eftersom hältan varierade från dag till dag beslutade vi oss för att åka till Strömsholm och kolla upp honom. Detta var kanske i mitten av September. De kunde inte direkt hitta något och det gjordes en SCINTröntgen på Ulltuna och man konstaterade att han hade Kissing Spines, eller tornutskott som låg mot varandra och detta var nu inflammerat.

Han fick stora sprutor i ryggen bla. kortison och olika övningar gjordes hemma. Behandligen upprepades och sedan började ett slit med att få ryggmuskler på kraken. Ett halvår av cykling, handhäst, löshoppning, löslongering och försök att köra in honom och sedan bar det iväg till Strömsholm igen, dock inte några EXTREMA förändringar.

Vi var alltså där förra torsdagen och ska nu galoppträna i intervaller om 5 min galopp och 2 min skritt tills han blir trött i jockeysits, varannan dag cykla etc. Efter två månader ska vi lägga in klättring och efter en månad möjligtvis börja rida "som vanligt" så smått om det verkar gå bra.

En häst med Kissing Spines kan visst fungera som dressyrhäst, men för att citera vår veterinär "Han kommer aldrig bli en häst som man riden 45 min travarbete 5 dagar i veckan". Men vi sa att det var meninegn att han skulle vara dressyrponny och fick inga protester så... han har heller aldrig kunnat gått utan täcke.

* Håll din häst varm
* Se till att han rör på sig, ju emr desto bättre
* Mycket galopparbete
tyvärr kan jag inte råda dig om din häst ska gå i form eller inte.

Lycka till!

nitus skrev:
Ni som har koll på det här, är det inte bäst om hästen får jobba i lägen där tornutskotten kommer isär mer (lång överlinje) och utifrån det läget stärks gradvis.
Jo, precis. I början är det också viktigt att de ofta krampaktigt spända ryggmusklerna får vila, därför börjar man med jobb i skritt och senare galopp. Vid skritt på lång tygel kommer tornutskotten närmare varandra än vid skritt på tygeln, så man ska alltid se till att hästen går i bra form. En KS-häst ska enligt min mening inte skrittas på helt lång tygel.

Med bra form menar jag inte kröka på nacken med kort hals (det som jag förstått att flera tror är på tygeln) - framåt-nedåt är det som drar isär tornutskotten, överlinjen ska förlängas och hästen jobba med aktiv bakdel och genom ryggen.
Hoppning och ridning utan några krav på bärighet borde väl ge högre risk att hästen rör sig med sänkt rygg så utskotten närmar sig varann.
Det är väldigt individuellt hur mycket hästarna klarar efter rehabilitering. Jag har sett flera hästar klarar låga hinder och gymnastik, men inte tävling på de höjder de hoppat innan.
Förutom att häva inflammation är det väl mycket fråga om att hästen ska lära sig (få chansen till) att använda kroppen bättre.
Svårt alltså att köra på med samma typ av ridning och hoppas det läkt ut.
Det är nödvändigt att tänka över och revidera ridningen! Annars kommer med hög sannolikhet problemen tillbaka.

Sadelbyte, tränarbyte, byte av träningsmetod och kanske tom byte av ryttare är faktorer som alla ska tas med i beräkningen och i många fall kan en eller flera av dessa behövas.

Hur man ska jobba hästar med kissing spines beror nog på hur allvarliga problem hästen har. Jag har en häst med kissing spines som inte har ont av det. Det finns ingen inflamation eller ömhet i ryggen överhuvudtaget. Rekommendationen för henne (av fd. svensk landslagsveterinär och nuvarande tyska landslagsveterinären) var att jobba henne i intervaller. D.v.s. intervaller av samling och en längre och lägre form. Detta är en dressyrhäst som jag sattsar mkt på och veterinären säger att det är möjligt, då han har sett det, att dessa hästar kan gå både grand prix hoppning och dressyr. Men han påpekade även att det krävs mkt känsla och timing i träningen (som måste vara varierande mellan olika sorters arbete)

LMCarlsson skrev:
Hur man ska jobba hästar med kissing spines beror nog på hur allvarliga problem hästen har. Jag har en häst med kissing spines som inte har ont av det. Det finns ingen inflamation eller ömhet i ryggen överhuvudtaget. Rekommendationen för henne (av fd. svensk landslagsveterinär och nuvarande tyska landslagsveterinären) var att jobba henne i intervaller. D.v.s. intervaller av samling och en längre och lägre form. Detta är en dressyrhäst som jag sattsar mkt på och veterinären säger att det är möjligt, då han har sett det, att dessa hästar kan gå både grand prix hoppning och dressyr. Men han påpekade även att det krävs mkt känsla och timing i träningen (som måste vara varierande mellan olika sorters arbete)

Det finns ju hästar soms er ut som f*n på röntgen men som INTE har problem, och de som ser ganska 'lindriga' ut på rtg men som har problem. Och det är ganska viktigt när gäller vad man ska göra (elle rinte göra..) år röntgenfynd..

Sen ang det där med formen, till övriga i tråden som diskuterat det - För min herre så bannlystes uppsutten skritt på lång tygel HELT. Skulle det skrittas fram- och av fick det göras avsuttet, samma sak om man ska skritta på lång tygel för att 'pusta' t ex. Samtidigt så en kort, spänd skritt med tgelkontakt är lika fördärvlig, de ska vara ÄKTA form där bakdel och rygg är aktiverade och med framåt-nedåtsökning.

Initialit så fick min herre ett rehabprogram som gick ut på både avsutten och uppsutten träning, men i lång och låg form alltid, och veterinären ansåg att krävdes det så använd hjälptygel om kunskapen hos ryttaren finns, annars t ex chambon. Sen var det skrittjobb uppsuttet och galoppjobb uppsuttet. Trava var det i princip bara avsuttet i början. Mycket tömkörningsjobb, men även cavalettijobb etc. Hmm, var mer med, minns dock inte alls men har rehabprogrammet kvar någonstans.

Nu har jag (4 år senare) släppt lite på det där med ingen uppsutten skrit tpå lång tygel, men i fyra år så tog han inte mer än fem steg i rad med mig på ryggen i skritt på lång tygel. Och jag värmde hellre i galopp än i trav. Nu har jag blivit tvungen att släppa lite på både ingens kritt och värmning i galopp då han är T-märkt pga andra orsaker som tyvärr inte tål det ryggen mår bäst av. Så lite nervöst att se om fyra års symptomfrihet från ryggen berodde på allt det jag dagligen gör/gjorde, eller inte, dvs om vi får ett bakslag nu.

Massage under rehab är en viktig del till tillfriskandet...
Massage ger ofta en snabbare läkning och framförallt en smidigare häst som klarar en snabb och effektiv rehab/ träning. Hästen kommer även att behålla mer av sin muskelmassa.
Sen får man inte glömma att stretcha.

Intressant tråd!
var görs sk scint-röntgen,inte på alla ATG kliniker i landet?

Kan man då med andra ord inte ens med röntgen veta om det är KS? :confused:

Intressant detta! Vår häst (har tid tävlat Sv Ftl) och gick hoppning 1,20 när vi fick problem med ond rygg på honom. Han sjönk ihop om man tröck bakom sadelläget av smärta! Vi tog honom till klinik där det röntgades o bekräftades att han hade "KS"! Vi jobbade med att få igång honom i 3 mån med promenader, tömkörning, ridning (skritt o galopp) samt det viktigaste av allt - NY SADEL!!! Oj, vilka muskler han fick i sin rygg - som vi jobbat tidigare och det hände ingenting då men ny blev han som en muskelknutte.....

Idag är han redo att starta 1,40!!! Inte ett problem med ryggen men fortsatt jobb variera ridning o tömkörning samt massage o stretching.

Det är inte alltid kört för att man får en prognos...
:d :d

Vill inte var neg men en kompis blev tvungen att ta bort sin 5-åring pga det :(

Nä, självklart går det inte bra för alla, men många man pratar med tror att man måste avliva pga "KS" - men det går att rehabilitera vissa! :D

Vill bara göra ett litet tillägg.
När min dam kom till mig i augusti -04 kunde man inte ta på henne, så öm var hon i ryggen.
Nu har hon varit HELT smärtfri i flera veckor. Vila och massage är ett viktigt inslag i träningen av alla mina hästar och för hennes del den enda träningen. Vi har börjat tömköra lite smått och det verkar gå bra.

"Allt går. Det omöjliga tar bara lite mer tid"

Frågor: Ni med hästar som fått konstaterad KS, hur misstänkte ni det? Var det bara mystiska hältor eller kan det finnas andra symptom på KS?
Är beteende vid ridning en faktor eller är hästarna som vanligt med ryttare på ryggen.

Har en häst som jag vill kolla upp just med misstanke om detta..

*Vi blev misstänksamma pga att hästen exploderade när man satt upp, började uppföra sig mystiskt i höger varv samt mycket öm i ryggen.... när vi kom till klinik konstaterades kotl.infl vilket är vanligt pga överbelastning när de har ont!!!

Kolla upp om du misstänker nåt eller om hästen inte beter sig som vanligt ...

Hoppas att allt går bra för er ;) :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
500
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama