Kissar konstigt.

sannaaah

Trådstartare
Min ena häst, en valack, kissade mkt konstigt i morse. Han ställde inte upp sig sådär som de brukar utan stod och lyfte ena bakbenet och "läckte" ungefär, när han skulle kissa. Som att det gjorde ont. Tog ut honom på gången och hans "hål" var ganska rött och lite svullet. Försökte göra rent det så gott jag kunde och la på honom ett fleece under ett regntäcke och så fick han gå ut.

Det var inget blod i urinen. Han hade druckit normalt och inte kissat mer eller mindre än vanligt i boxen.

Han gick ute hela dagen igår och på eftermiddagen regnade det ganska rejält så jag funderar på om han blivit kall och fått uvi eller nåt?
Han är pigg och matglad som vanligt, har dock inte kollat någon feber än.

Sv: Kissar konstigt.

hästar kan få både urinvägsinfektion och gallsten mm

forsätter det så här så skynda dig att ta ut en veterinär, annars kan han få problem med njurarna...och det är inte att leka med...

Låter som en urinsten, som inte är alltför ovanligt hos hingstar och valacker. Ta ut veterinär för kontroll!

(PS! Gallstenar har inte med detta att göra... men jag antar att föregående kommentar menade urinsten)

Min ena häst, en valack, kissade mkt konstigt i morse. Han ställde inte upp sig sådär som de brukar utan stod och lyfte ena bakbenet och "läckte" ungefär, när han skulle kissa. Som att det gjorde ont. Tog ut honom på gången och hans "hål" var ganska rött och lite svullet. Försökte göra rent det så gott jag kunde och la på honom ett fleece under ett regntäcke och så fick han gå ut.

Det var inget blod i urinen. Han hade druckit normalt och inte kissat mer eller mindre än vanligt i boxen.

Han gick ute hela dagen igår och på eftermiddagen regnade det ganska rejält så jag funderar på om han blivit kall och fått uvi eller nåt?
Han är pigg och matglad som vanligt, har dock inte kollat någon feber än.
Min nordis kissade konstigt förra hösten och han hade en stor kletig boll innanför förhuden, valacker kan få så ibland.
Jag rekomenderar dig att lyfta lite lätt på förhuden och peta lite med fingret, runt urin röret, det är inte farligt.
Jag tog ut vet och hon förklarade att jag kan ta bort detta själv om det kommer tillbaka.

Min nordis kissade konstigt förra hösten och han hade en stor kletig boll innanför förhuden, valacker kan få så ibland.
Jag rekomenderar dig att lyfta lite lätt på förhuden och peta lite med fingret, runt urin röret, det är inte farligt.
Jag tog ut vet och hon förklarade att jag kan ta bort detta själv om det kommer tillbaka.

Uäk :crazy:. Ska kolla ikväll när jag åker till stallet. Var nyss där och han gick och åt som vanligt.

Någon som vet om de får feber när de har uvi? Urinsten :crazy:. Men det är ju inte blod i urinen, kanske inte måste vara det?

Låter som en urinsten, som inte är alltför ovanligt hos hingstar och valacker. Ta ut veterinär för kontroll!

(PS! Gallstenar har inte med detta att göra... men jag antar att föregående kommentar menade urinsten)

oj, jo det var det jag menade.
hade lite bråttom:angel:

Min gamla häst fick urinsten (och njursten oxå för den delen) märkte ingenting alls på honom förrän han kissade på stallbacken och det såg ut som blod i... När vet kom ut kunde hon bara konstatera att det mycket riktigt va blod i och vi fick åka vidare in till klinik..

Kolla på apoteket om de har sticks där som man kan kolla blodhalten i urinet med? Tror att det ska finnas men är inte helt säker... Det kan vara svårt att se om det är blod eller bara "lite mörk" urin.

I senaste Hästfocus tar de upp urinstenar eller smutsklumpar som bildas vid urinrörets mynning i ett reportage. Ges tips om hur man tar bort dem också, och att man ska använda plasthandskar för att det luktar rätt illa om händerna efteråt annars...

Jag har haft ett sto som fick små klumpar i slidmynningen... men det var inte så svårt eller äckligt att pilla bort dem. Nu har jag valack och hoppas att jag slipper pilla bort sånt här på honom...

Vet du från vilket nr det stod i?

Tack på förhand

I senaste Hästfocus tar de upp urinstenar eller smutsklumpar som bildas vid urinrörets mynning i ett reportage. Ges tips om hur man tar bort dem också, och att man ska använda plasthandskar för att det luktar rätt illa om händerna efteråt annars...

--------------------------------------------------------------------------------

ibland är jag så glad att jag har snopplös häst...
(sto alltså..)

Min häst hade för ca. 1 år sedan en jättestor urinsten i blåsan. Hon kissade blod , men annars var hon som vanligt. Så visst kan även ston få sånt... :(

Jag läste oxå det reportaget, och är glad att jag har sto. ;)

Men tror att det var augustinumret?

Uäk :crazy:. Ska kolla ikväll när jag åker till stallet. Var nyss där och han gick och åt som vanligt.

Någon som vet om de får feber när de har uvi? Urinsten :crazy:. Men det är ju inte blod i urinen, kanske inte måste vara det?

Jag vet inte hur det är med hästar som får uvi (urinvägsinfektion), men jag får iaf inte feber när jag får det. Om jag har hunnit fått feber så har det gått så långt att jag har fått njurbäckeninflammation, och det är inte bra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka