Kissar inomhus.. fundering

Sv: Kissar inomhus.. fundering

Du skrev KISSAR inne i första inlägget. Vilket jag tar som att den fortfarande kissar inne. Annars skriver man KISSADE.
Jag är iallafall ingen tankeläsare som gissar att det kanske inte var så, utan jag utgår vad det står i inlägget :)

Han är fortf. ingen valp.

Exakt, varför tror alla att hunden är en valp, kan ej vuxen möjligtvist inte kissa inomhus? en nyhet för mig.. de gånger han har gjort det har varit precis när dom kommit in och han inte fått gå med upp när syrran skulle lägga barnen och sedan gå ner. rörde sig om kanske 2 min som max.

Jag fattade att hunden är vuxen nu, jag riktade inte mitt inlägg direkt till din syster utan till sånna idiotiska människor i allmänhet.

Hon tryckte fortf. inte ner nosen, hon visade bara och sa fy. Hon gjorde det som hundens riktiga ägare sa att hon skulle göra, för så skulle man göra enligt h*n.

Jag utgick ifrån att det du skrev i huvudinlägget stämde

carat skrev:
Har ju alltid läst att man ska ta hunden till stället o trycka huvudet mot hundens kiss då dom kissat inne. Det körde min syrra med då deras hund kissar inne..

Hur skulle du ha tolkat din egen skrift ?

carat skrev:
Dom håller på och kollar hundens beteende, och nu var det att jag ville veta anledningen till varför man inte ska göra så (som hon faktiskt inte gör längre), och inte höra att min syrra råkar vara Sveriges "sämsta" hundägare....:crazy:

Vem har skrivit att din syster är Sveriges "sämsta" hundägare :confused:

Jag har aldrig hört talas om det och FY SÅ HEMSKT!

Man bör inte ens skälla på den! Man ska bara se till att gå ut med den ofta och när man ser att det är dags, när den har ätit, lekt och sovit.

Skäller man på den så kan den börja springa undan och göra sina behov istället - bakom soffan, under sängen lr nåt annat där ingen ser, då den vet att det är "fy fy" men kan lixom inte hjälpa att den måste lätta på blåsan, precis som vi. Och då kan det ju ligga där länge utan att nån märker det, plus att det blir krångligare att komma åt och torka upp.

Den lär sig så småningom, nyckeln är att gå ut med den ofta bara och vänta på att den gör ifrån sig där.

Det finns också fler anledningar till att hunden kissar inne än att den är kissnödig. Givetvis ska man se till att hunden alltid är ordentligt rastad och absolut INTE trycka ner nosen i kisset/bajset men det verkar ju både du och din syrra fattat! =) Det kan ju vara ett försök till dominansbeteende också - eller ett tecken på sjukdom som t ex urinvägsinfektion eller andra problem. Om han har varit likadan de senaste 8 åren kanske det är svårt att hänvisa till sjukdom men jag tycker ni gör rätt som kollar upp beteendet. Kolla med en veterinär att det inte är något medicinskt problem som ligger bakom beteendet först!

att fya en hund för att den kissar inne i efterhand är inte heller vidare klyftigt. Lyft ut valpen i stundens hetta /direkt efter/precis före och ignorera olyckor. Beröm när den kissar ute.

Är det bara jag som har missat var trådskrivaren skrev valp?!:confused:

En valp som inte är rumsren än ska man ju absolut inte göra så med, men vad gör man med en äldre hund som vet vad som gäller men ändå gör behoven inne ibland?

Vi brukar peka på högen eller pölen inför hunden (vuxen) och man ser ju att han ser skyldig ut. Han förstår att man inte ska göra så, men ibland har det hänt ändå.

Har ju alltid läst att man ska ta hunden till stället o trycka huvudet mot hundens kiss då dom kissat inne. Det körde min syrra med då deras hund kissar inne..
Men så kollade jag på något program med "hundexperter" (dvs; de som hjälper människor som har problem med sina djur) och där sa hon att man absolut inte skulle göra så, systersonen skrek till så jag missade när hon sa anledningen till det, men någon härinne som vet? :) :bump:

:eek: :eek: :eek: :eek:

Diartistakasha befinner sig numera i ett chocktillstånd över att det faktist finns folk som prakteserar något som hon trodde bara var en myt att folk gjorde!!
Dock borde man ju lära sig nån gång och inte bli förvånd längre över folks stora idioti. :smirk:

Är det bara jag som har missat var trådskrivaren skrev valp?!:confused:

En valp som inte är rumsren än ska man ju absolut inte göra så med, men vad gör man med en äldre hund som vet vad som gäller men ändå gör behoven inne ibland?

Vi brukar peka på högen eller pölen inför hunden (vuxen) och man ser ju att han ser skyldig ut. Han förstår att man inte ska göra så, men ibland har det hänt ändå.

är du seriös?

om att hunden ser skyldig ut;
NEJ det gör den inte. ser att du är arg, och visar sig underlägsen för att undvika bråk.

vad i hela friden menar du med din sista mening? att hunden pinkar revir? eller att hunden inte har lyckats hålla sig?

Jag har skrivit längre ner att det inte spelar någon roll om det är en valp eller vuxen hund, man gör inte så mot hunden oavsett ålder.

Förövrigt hänvisar jag till Cillamuffins svar till dig, hon tog liksom orden från tangentbordet!

är du seriös?

om att hunden ser skyldig ut;
NEJ det gör den inte. ser att du är arg, och visar sig underlägsen för att undvika bråk.

vad i hela friden menar du med din sista mening? att hunden pinkar revir? eller att hunden inte har lyckats hålla sig?

:bow:

Om man står brevid och ser när en äldre hund kissar inne, då kan man säga fyy och sedan föra ut hunden. Om man inte är där då det händer så är det bara att knipa käft och städa!!:cool:

Jag fattade att hunden är vuxen nu, jag riktade inte mitt inlägg direkt till din syster utan till sånna idiotiska människor i allmänhet.

Jo, jag håller med om att den metoden är idiotisk, hon kör den inte längre - tack och lov -, hunden ifråga är ute 6 - 7 timmar varje dag (ibland längre än 6-7 timmar/dag) och alla gånger det hänt har skett 5-10 minuter EFTER dom kommit in, så att han inte hade varit ute på länge stämmer inte.

Han har dock aldrig kissat inomhus hos oss, enbart hos dom :confused:

:bow:

Om man står brevid och ser när en äldre hund kissar inne, då kan man säga fyy och sedan föra ut hunden. Om man inte är där då det händer så är det bara att knipa käft och städa!!:cool:

Ok! Ska hälsa henne det :) bara det att han gör det alltid när hon inte ser :crazy:

Jag har alltid trott att man ska liksom inte bry sig om man inte ser, hunden förstår ju inte i efterhand, jag har aldrig tagit dit han och sagt fy, för han skulle väl se ut som ett frågetecken.
Visst, han kissad ehos oss en gång och ngn sa att jag skulle göra så, men jag skulle aldrig komma på tanken att göra så.

Jag ville bara veta varför egentligen, men nu har jag ju fått svaren :) man tackar så mkt! :bump:

Skakar på huvudet :crazy:
Precis som Cilla skriver så ser den du är arg och visar sig underlägsen.
Ta fram en strumpa eller vad som helst. Håll den framför hunden och visa att du är arg. Du kommer få samma signal från hunden.

Nä, jag klarar inte av att läsa sånna här trådar :cry:

"Jag har skrivit längre ner att det inte spelar någon roll om det är en valp eller vuxen hund, man gör inte så mot hunden oavsett ålder."

Nej, det tycker inte jag heller...

Jag fattar nog också att den skulle reagera så om vi bara låter arga och håller fram en strumpa eller vad som helst!

Kanske var otydlig och uttryckte mig lite klumpigt vilket jag ser när jag läser mitt inlägg såhär i efterhand... det är inte direkt så att vi pekar på högen och sen tittar på hunden för att den ska känna skam men det verkade så på det jag skrev jag vet. Jag menar inte peka med fingret eller handen utan mer när vi går in i rummet och ser högen! Det jag menar är så fort vi går in i det rum där han har gjort sitt behov (någon gång när det har hänt när han har varit vuxen och kissat/bajsat /spytt inne kanske för att han har ätit något vilket såklart inte är hans fel!!! och då vid då inte haft anledning att vara arga på honom.. han är ju rumsren så då han någon gång gjort sina behov inne så beror det troligen på att han kanske varit hård i magen när vi har varit ute och istället då råkar bli nödig när vi inte varit hemma) så "skäms" han utan att vi ens har sagt något så fort vi går in i rummet och ser hans lilla hög. I stort sett alla gånger torkar vi bara upp det som om ingenting eftersom han inte kan rå för det, men det har väl hänt att man har suckat lite eller bara sagt hundens namn lite tyst för sig själv när man sett högen. Jag tror inte det är så farligt att det har hänt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 066
Hundhälsa Syrran och mammas hund fick sluta sina dagar i höstas och ligger begravd på en av de lyckligaste platserna i hennes värld. En 8 år...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 222
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka