kissar inne

marieka

Trådstartare
Min honkatt har börjat kissa inne.
Eftersom hon börjar bli könsmogen ska jag kastrera henne.
Jag ringde till vet. för att fråga om råd och dem tyckte att jag skulle tesra med p-piller först.
Nån som tror att det hjälper?

Min egna teori är att hon kanske protesterar mot den nya bebisen.

Nån som har nåt annat bra tips hur jag ska göra?
Det är min första honkatt, så jag vet inte riktigt hur dem fungerar :confused:

Jag tycker att du ska kastrera kissen utan att testa med p-piller först. Hon ska ju ändå kastreras så varför vänta genom att testa p-piller? Jag fattar inte vad din vet kan syfta på. Det är nog vanligare att de kissar inne pga könsmognad än protest mot ny kisse. Speciellt om de är i "rätt" ålder.

Katten kanske inte riktigt var i en för veterinären rätt ålder för att kastrera.

Min vet. kastrerar honkatter (och hankatter för den delen) från 6 månaders ålder.
Att prova med p-piller först tycker jag låter onödigt, om du inte ska ta några ungar på henne. P-piller ger stor risk att katten får juvertumörer om det används länge.
Som sagt, om du inte ska ta ungar på katten, kastrera henne snartast!
(Ja, katter kan ju också protestera mot nya "saker" eller händelser, men det låter ju inte som om ni struntar i kisse pga. bebisen, eller?)

Min ena katt kissade i sängen :crazy: när hon blev könsmogen. Tyvärr gav jag dem p-piller, alla 3, i några år och alla 3 är nu opererade för juvertumörer (kastrerade samtidigt).

M.

Låter som att det har med könsmognad att göra. Jag har en kastrathona som började kissa överallt när hon blev könsmogen, men visst, det kan även vara en protest mot bebisen. Men kastrera henne snarast och se om det hjälper. Är hon för ung i veterinärens tycke kan du ge p-piller en kort period, men kastrera henne när hon närmar sig året iaf. Långvarigt användande av p-piller kan orsaka juvertumörer, men under en kort tid är det ingen större risk.

Det blir bara en kort period hon får gå på piller.
Slutar hon att kissa blir det kastrering.

Hur gammal är katten då?
Vi har en hona nu som tyvärr börjat markera inne. Vi har tid för att kastrera henne om en vecka så då hoppas jag att det slutar.
Men eftersom hon är könsmogen nu (det var ju därför hon kissade) så tycker jag gått du kan kastrera henne på en gång. det finns ju ingen vits med att vänta med det!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 940
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka