Kiss i sängen!

spinner

Trådstartare
Jag blir kalastokig på min ena katt! Hon kissar i min säng kanske två tre gånger i veckan och jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till!!! Hon gör resten av sina behov på lådan som hon delar med min andra katt (som för övrigt är väldigt skötsam) Men så får man alltid en glad överraskning när man kommer hem eller ibland är hon så fräck att hon gör det när jag sitter vid datorn som står i sovrummet!

Det har tidiagre inte varit något problem med att dela låda och jag har provat olika strö i lådan men inget hjälper! Och hon kissar ingen annan stans heller utan det är bara i min säng!:mad:

Vet ni vad jag ska göra för att få henne att sluta för jag håller verkligen på att bli galen!

Sv: Kiss i sängen!

prova med en egen låda till henne. hur länge har du haft henne och hur gammal är hon? min förra hane kissade i sängen de första veckorna han var hos mig, men det försvann.

Jga skulle tro hon har en urinvägsinfektion. Det känns som att kissa taggtråd, men brukar upplevas lindrigare om man kissar där det är mjukt, som i en säng. Att hon gör det i samma rum som du är, tror jag beror på hon vill få dig att förstå nåt är fel.

Gå till vetten och kolla urinvägarna. Lycka till! :)

Ickapeltz Hon är snart två år gammal så det är nog inte åldern som spökar... hon och den andra katten har ändå delat samma låda i över ett halvår men hon har börjat precis nu... Jag vet inte om det skulle funka med en egen låda för han är lite trög fattad och skulle nog se det som sin låda med. Och när jag inte är hemma så kan jag nite se vilken han går på :smirk:

Sotis Jo det har jag också funderat på om det skulle kunna vara urinvägsinfektion men hon har tidigare markerat på andra ställen, dock inte hemma hos mig. Hon har i princip alltid haft en benägenhet att kissa där hon inte ska. När vi bodde hemma hos mamma ett tag så kissade hon alltid i hennes blomkrukor, det gjorde hon ett tag när jag flyttade till det stället jag bor på nu men så har hon inte gjort det på ett tag men nu har hon börjat kissa i sängen...:crazy:

Mabuse Det hade varit ett alternativ om det inte vore så att hon hänger sig i handtaget och öppnar dörrar. Har inte heller någon nyckel till sovrumsdörren så jag kan inte låsa den

men tack för alla tänkvärda tips! Skriv gärna ngt mer om ni kommer på ngt!!:banana:

spinner skrev:
Jag blir kalastokig på min ena katt! Hon kissar i min säng kanske två tre gånger i veckan och jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till!!! Hon gör resten av sina behov på lådan som hon delar med min andra katt (som för övrigt är väldigt skötsam) Men så får man alltid en glad överraskning när man kommer hem eller ibland är hon så fräck att hon gör det när jag sitter vid datorn som står i sovrummet!

Det har tidiagre inte varit något problem med att dela låda och jag har provat olika strö i lådan men inget hjälper! Och hon kissar ingen annan stans heller utan det är bara i min säng!:mad:

Vet ni vad jag ska göra för att få henne att sluta för jag håller verkligen på att bli galen!

Det där gjorde min förra katt ett par gånger när han verkligen ville demonstrera hur missnöjd han var. Bla en gång för att jag hade åkt till jobbet och av misstag stängt dörren till badrummet (där lådan finns) och en annan gång när min systerdotter hade stängt dörren på natten. Jag hade upplåtit mitt sovrum åt gästerna och sov själv i en sovsäck på golvet i vardagsrummet, där han letade upp mig och kissade på sovsäcken...
En annan av mina katter gjorde så om jag förökte lämna bort honom om jag åkte nånstans: upp o kissa i sängen hos de han var hos.
Var han hemma ensam och matades av någon annan så nöjde han sig med att välta ned EN blomkruka ur varje fönster :)

Hahaha Katter är ju verkligen för charmiga:love:

Jo jag tror att hon protestkissade hemma hos mamma faktiskt men jag har ingen aning om varför hon skulle göra det nu!

Apropå välta blomkrukor så har min hanne ett extremt bra trix för att få upp mig ur sängen på morgonen! Han hoppar upp på skrivbordet och på nattduksbordet och plockar ner allt som ligger löst på golvet så att jag väcks av ljuden. Sen nöjer han sig inte förren jag har gått upp och då vill han ha mat! Det blev jobbigt när man hade sovmorgon så jag började att stänga dörren men då ville min hona vara hjälpsam och såg till att öppna dörren åt honom så han kunde komma in! Fint sammarbete dom har mina katter;)

Så nu får jag bara blunda åt det och föröska ignorera så gott jag kan!

Att katter kissar på andra ställen än i lådan är ofta (dock inte alltid) ett tecken på att något inte står rätt till:

* sjukdom, ex urinvägsinfektion
* stress och/eller oro (av kompisen, av någon annan i familjen, av flytt, av ändrade matrutiner...)
* fel på lådan/sanden (för smutsig, fel lukt, vill inte dela med kompisen, rengjord med starka medel...)

Kolla med vet. så att det inte är ngn infektion eller liknande.

Se dessutom till så att sängen blir så ren som du bara kan.
Om katten hoppar i din nybäddade säng och hon känner kisslukt, kan hon komma för sig att kissa där igen.

Ang. dörren till sovummet.
Hemma hos mina föräldrar lärde sig ett par av katterna att öppna dörrar.
Pappa skruvade då om dörrhandtagen, så att de "stod rätt upp", vilket gjorde att katterna inte kom åt dem och kunde trycka ned dem.

Lycka till.

Det där tipset med handtaget lät riktigt bra! Det måste jag testa så fort som möjligt! För det är väldigt jobbigt när hon gör så, framför allt mitt i natten. Då blir man ju livrädd när det smäller i dörren och den glider upp!

Jag ska prova en ny sand och se om det fungerar. Fortsätter hon får jag titta in hos en veterinär och se om det möjligtvis är urinvägsinfektion!

Hur ska jag göra då för att få bort lukten från madrassen? Det blir ju rätt mkt när det rinner ner i den och så för den går inte att tvätta... Någon som har ngt tips på det?

spinner skrev:
Mabuse Det hade varit ett alternativ om det inte vore så att hon hänger sig i handtaget och öppnar dörrar. Har inte heller någon nyckel till sovrumsdörren så jag kan inte låsa den

men tack för alla tänkvärda tips! Skriv gärna ngt mer om ni kommer på ngt!!:banana:

Kan du inte sätta en hasp på dörren då, så att hon inte kan öppna den?

Det värsta är att hur mkt man än tvättar sängkläder o sådana grejer så känner katten doften av kiss där ändå och tillslut blir det naturligt beteende för henne att kissa där

det bästa är väl att kunna hålla katten borta från sängen ett tag....stäng alltid dörren dit och låt henne inte komma in hur mkt hon än lever rövare på natten.....efter ett tags frånvaro kanske hon glömmer sina kissvanor, men risken är ju att när hon känner doften av "kiss" att hon tror att det är ok, att sängen är en toalett

katter brukar väl göra sådär för att protestera har jag hört, antagligen är det något hon inte trivs med.....eller så har det helt enkelt bara blivit en ful ovana

lycka till!

Jo det är just doften som är så jobbig! Även om jag kanske inte känner av den sen så gör väl förmodlingen hon det. Skönt iaf att hannen inte kissar där också och tror att det är en toalett! Han har aldrig gjort ngt där han inte ska medan hon har haft en del hyss för sig. Men tidigare har hon kissat i blomkrukor men inte i sängen.

Det känns ju så tungt att förbjuda katterna att vara i sovrummet då jag bara bor på 37 kvm och sovrummet är rätt stort att springa runt i... Men det skulle väl fungera kanske om det bara gäller några dagar.

Det värsta är att hon vet att det är fel för så fort hon har gjort det eller om jag kommer hem och hon har gjort det medan jag har varit borta så ligger hon i ngt hörn och har krypit ihop till en liten boll när jag kommer hem. Så det känns så dumt att hon vet om det men ändå så gör hon det... För hon skäms så enormt mkt! Kan det vara ett tydligt tecken på att hon har en infektion i kroppen eller kan det vara kattlådan som hon absolut vägrar gå på?

Jag tror inte att hon skäms, jag tror hon vet att du brukar bli arg på henne. Vår katt får exempelvis inte vara på matbordet - ibland (väldigt sällan!) händer det dock att hon hoppar upp dit när vi är i ett annat rum. Så fort hon ser att vi ser henne så hoppar hon ner och rusar som en oljad blixt under sängen för att gömma sig. Det är ju inte för att hon skäms, utan för att hon vet att vi blir fly förbannade på henne när hon gör så.

Jag tror inte att katter kan skämmas - däremot är de snabba på att lära sig i vilken ordning saker brukar hända. Exempelvis "Om jag skriker på morgonen stiger matte upp och matar mig" eller "när de börjar laga mat finns stora chanser för en smakbit, bäst att hålla sig i krokarna".

Senast ändrad:

Ett tips inför framtiden; köp sådana här (vad heter det...) typ. underlakan där en sida är galonklädd. Du lägger den under lakanet och så suger den upp kisset men det rinner inte igenom till madrassen. man brukar ha sådana till småbarn :idea:

he he jo jag har faktiskt funderat på en sådan!! För det är riktigt surt när det rinner genom madrassen!!

Jag antar att det ät så som du säger Mabuse, att hon vet att jag blir förbannad!

Idag har hon faktiskt skött sig väldigt bra och det märks på henne att hon inte gjort ngt dumt! Hon är jättekelig och är med överallt till skillnad när hon vet att hon gjort ngt fel. Så denna dag har varit jättebra men jag vet inte om hon har varit på lådan än... Hannen har jag hört och sett ett par gånger men inte henne. Kna hända att hon var på toa när jag inte var hemma.. Igår kväll gick hon dock på lådan och då belv jag glad!

Har blivit extremt nogrann med rengöringen...PLockar bort så fort det är någon som gjort ngt, få se om det hjälper...HOn kanske bara är extremt känslig?

Tror ni förresten att det är så att hon inte gillar att det är tak på lådan? Tidigare har det inte varit tak på den och då har det ju gått bra även om det varit mkt i lådan? Det började inte direkt när jag skaffade "taket" men det har bara pågått när jag haft det på. Vad tror ni om den teorin?

Skulle kunna vara så.
Testa att plocka bort det och se vad som händer.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MajaKattis
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 408
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka