Kiropraktorer på gott o ont

K

Kactuz

Hej alla bukefalister. Jag vill bara dela med mig av mina egna erfarenheter hur fel det kan gå då man anlitar en kiropraktor. Jag hade en helt frisk och kry unghäst på ett år när kiropraktorn kom till vårat stall för att behandla hästar. (han var välkänd och ingick i hästkirogruppen..) han behandlade min ridhäst och jag tyckte det han sa om min stora häst stämde. När han fick syn på min unghäst sa han att det var en mycket trevlig häst men han kunde förbättra hennes frambensrörelser (hon var efter en fullblodshingst så hon var kanske inte den mest bogfria hästen i världen men hon hade verkligen trevliga dressyrgångarter.) och dum som jag var lät jag honom behandla min underbara Kactuz.

Han maipulerade henne både till vänster och till höger. Hon krånglade en del när han skulle maipulera henne till vänster så han tog tag i grimman och sa att det ska man inte göra men det går nog bra. När han knyckte till höll min häst på att ramla ihop på stallgången. Han sa att de kan reagera så men han såg lite överraskad ut. Hon fick gå in i boxen i några minuter och sedan när vi släppte ut henne gick hon väldigt konstigt. Hon gick med höga orytmiska känörelser och huvedet lågt. Ännu en gång övertygade han mig att det var helt normalt...

Nästa dag kunde hästen inte lyfta sitt huvud från marken. Jag var desperat och ringde till kiropraktorn (Han var kvar i området för att behandla fler hästar) Han kom och kollade och sa att det var helt normal och att hon kunde se ut så i några dagar... Jag fick nog efter tre dagar och åkte akut in med min häst till en klinik i västsverige. Efter det har det varit många dyra röntgen, blodplov och dyra undersökningar. Vet sa till mig att det tar ca 7 månader efter en skada innan det syns på röntgen. Och efter sju månader vad ser vi då... Jo röntgen förändringar mellan halskota sex och sju.....:crazy:

Jag ger inte upp och vi beslutar att ge henne mer tid att bli frisk och sätter in smärtstillande och antiinfalmatoriskt ett flertal gånger. Inget hjälper och precis innan min häst ska bli tre (årsskifte) blir jag tvungen att ta bort henne, då hennes artros har blivit större (pga ett flertal inflamationer, nackspärrar i halsen, kan inte få upp nosen högre än framknäna, utvecklas till ataxi) Kactuz behandlades av kiropraktorn när hon var 1,5 och fick altså avsluta sitt liv vid tre....:(

Med detta vill jag inte säga att alla kiropraktorer gör fel eller är fel att använda men att man bör vara försiktig med alternativbehandlingar. Det var ett mänskligt misstag som kiropraktorn gjorde men det kostade min hästs liv. Och denna kiropraktor har inte tagit sitt ansvar, han försvann helt från norra bohuslän och behanlar inga hästar här längre. Inte ett ord har jag hört av honom sedan detta hände...(han vet vad som hänt för han blev kontaktad och kom och kollade på min häst då jag varit på kliniken. Han vågade inte röra min häst fast han sa att det är bara en låsning och det går att fixa...)

Så nu står jag här utan min underbara unghäst och tänker, - varför lät jag honom behandla min fina häst?? Jag har lärt mig en läxa men den var alldeles för dyr.:(
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Usch, vilken tråkig historia och så onödig! :(
Problemet med kiropraktorer (och andra alternativmedicinare) på djur är att de inte har något juridiskt ansvar alls för sina behandlingar. Många är säkert duktiga och kunniga, men det finns inga krav på vilken typ av utbildning de ska ha och vad de ska kunna. Det är i princip fritt fram att kalla sig vad man vill och påstå sig kunna göra vad som helst och ta betalt för det. Som hästägare är man helt utelämnad och kan faktiskt själv bli ansvarig för att man har vållat hästen onödigt lidande genom att låta dem behandla hästen och tex underlåtit att kontakta veterinär i de fall detta varit befogat. (Ingen kritik mot dig, du kontaktade ju veterinär när hon inte mådde bra)
Om en veterinär har felbehandlat ett djur kan veterinären ställas inför den veterinära ansvarsnämden och man kan även driva en process och kräva skadestånd om det kan bevisas att veterinären gjort fel. Men detta är i princip omöjligt om det gäller en alternativmedicinare. Trist!
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Tack, det var just detta jag ville ta upp med denna tråd, man är helt utelämnad. Men mitt försäkringsbolag har varit underbara. Och precis som du säger så var det onödnigt men jag visste tyvärr inte bättre. Jag kollade noga upp honom och tycket att hästkirogruppen verkade vara en solid "förening". Och på hästkirog.sidan hävdar man att alla har ansvarsförsäkring :crazy:( (han ingår inte där längre) men inte har jag fått ett öre i kompensation..
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Först så vill jag beklaga den tragiska utgången på denna historia. Jag är ledsen för din och hästens skull.:(

Sedan så undrar jag om den här ansvarsförsäkringen betyder något egentligen. Kanske en fråga man ska lägga ut på Hästverksam istället. De som jobbar med hästar vet kanske något om detta. Equiterapeuter, kiropraktorer eller liknande.
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

ALLA ET som är medlemmar i Svenska Equiterapeut Förbundet är ansvarsförsäkrade. Det innebär att vid konstaterad felbehandling, som fastslås av en ansvarsnämnd bestående av högt utbildad ET, veterinär, advokat samt ytterliggare ett par riktiga "hästmänniskor", så ska fösäkringen gå in och täcka skade-kostnader upp till 1 miljon kronor.
Du kan kolla vilka som är medlemmar på www.svef.nu
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Har läst denna historia tidigare (el liknande), har du lagt ut den på buke förut?
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Problemet är att ALLA ka göra fel =/ Både kiropraktorer, veterinärer och hovslagare bara för att ta några ex.

Jag vet en häst som gick 10-10 på hoppningen på kvalitets som 4-åring, som hade gallor som rek att kollas upp. Så gjordes på klinik, och för att göra en lång historia kort är stoet sedan dess inte fullt brukbar, inte T-märkt men kommer aldrig bli den tävlingshäst hon kunde blivit. Är just nu i avel. Detta pga felbedömning från veterinären (som arbetar på stoor, välkänd klinik) sida.
MEN, det är fasiken så lätt att i efterhand se tillbaka och se att 'det här det blev ju inte alls bra', men där och då var det ju att hjälpa hästen man var ute efter. Men misstag sker, tyvärr..

Däremot så för att kalal sig veterinär måste du vara legitimerad veterinär, och för att bli det så måste du ha genomgått en specifik, kontrollerad utbildning. För att kalla dig kiropraktor för häst behöver du ingenting. Så visst är risken större med alternativa behandlingar.

Jag beklagar oerhört att du förlorade din vackra häst. En fråga, kan du inte gå vidare juridiskt med det då, för att få någon form av kompensation från kiropraktorn?

/Alexandra - med en treåring som är utdömd två ggr som tvååring, men som - som det verkar än iaf - är 'tillbaka på banan' tack vare en equiatriker som manipulerade henne och rättade hennes snedheter. Och det är för tidigt att ropa hej, men sen hon rättades så har hon inte visat någon hälta och ledhältorna (ledinflammationerna) som hon dragits med i över ett år är helt borta. Nu är det bara att be en bön om att det fortsätter såhär (gått fyra månader). Så det kan bli solskenshistorier av det med. Och det som gör det så jäkla svårt, VEM ska man lita på? Innan nuvarande equiatriker 'fixade till' min lilla, så hade en annan equiatriker kikat på henne flera ggr och sagt att hon INTE var sned.. Så återigen - hur vet man vem man ska lita på egentligen? Det är en oreglerad djungel i mångt och mycket..
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Tråkigt att läsa :(

Jag själv har lite dålig erfarenhet av kiopraktiker men vet egentligen inte om det var kiopraktikerns fel eller vems det var..

Min häst hade blivit friskförklrad helt efter att ha varit igång i cirka 2-3 månader. Då hon började kännas lite stel i vänstersidan. Vi drog ut en vargtand men det släppte inte så en kiopraktiker tittade på henne och sa att hästen hade spänningar i nacken på vänster sida och ryggen/knäet på höger sida. Så h*n fick lov att göra vid det. När han skulle "banka" till ryggen regerade hästen jätte mycket hon stog och hoppade upp och ner med bakbenen och regerade också rätt mycket vid behandlingen som gjordes vid nacken.

Hästen hade varit mycket skadad innan men när jag märkte setlheten så kändes det inte alls så sm det andra har gjort då hästen varit halt och knappt viljat ha ryttare på ryggen.

Men efter behanlingen kändes det inte bättre. Nu var hästen istället MYCKET öm i ryggen och vissade till och med lite hälta. När kiopraktikern kom tillbaka tre veckor senare sa h*n att det mästa satt i huvudet på hästen och jag skulle fortsätta rida.

När jag red så gick hästen ändå jätte bra fast vid trav på volt vissade hon hälta och vid longering var hon halt på tre ben. Men fortfarande mycket öm i ryggen. Man fick knappt röra henne:crazy:

Efter som jag inte riktigt litade på kiopraktikern åkte vi rätt så snabbt upp till kliniken där hästen var behandlad så många gånger för. Men något var fel fruktansvärt fel. Vetrinären fick överhuvudtaget inte gå i närheten för att känna eller göra böjprov. Vi bestämde oss för att testbehandla henne i ryggen med cortison och det gick precis när hästen stog i tvångspilta och var drogad. Vi fick komma tillbaka några dagar efter för att se om det hjälpt men de hade det inte så hästen fick stanna på kliniken några dagar för utredning. Men beslutet blev till slut att låta hästen somna in och slippa gå igenom mer behandlingar hon hade så ont:cry:

Sen om detta var på grund av gammla skador eller kiopraktikerns behandling vet jag inte men jag kommer aldrig använda mig av den kiopraktikern mer. Det var första och ända gången..
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

:eek: stackars dig!!! :crazy:

har själv varit med min häst hos en kiropraktor men hon var jätte duktig och fick ordning på våran unghäst (rygg och roterat bäcken) hon var jätte fin med hästar och är välkänd både i sverige och i frankrike (jobbar där på vintern). hon använde sig även av akopunktur (stavning?)
Trist att du skulle råka ut för en "oseriös" om man kan kalla honom så.

Har sj hört om personer som råkat ut för saker som du. En hade varit hos en "kotknackare" 8 ggr med sin häst. Den hästen såg förfärlig ut och var man oxå tvungen att ta bort...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Jag samarbetar ofta med ET för att få ordning på svårskodda hästar.
Oftast hästar som har svårt att pga olika smärtor stå på tre ben under skoningen. Resultaten har ofta varit över förväntan, jag är så imponerad av både deras behandling och träffsäkra diagnoser. Men visst finns det branchproblem där precis som inom hovslageriet. Ett av problemen verkar vara svårigheten för hästägare att skilja på utbildade och outbildade equiterapeuter hovslagare mm. Svenska hovslagarföreningen försöker lösa det genom att annonsera i bla. ridsport och tala om hur man hittar utbildade ansvarsförsäkrade hovslagare http://www.hovslagarforeningen.nu/
Svenska Equiterapeut Förbundet måste kanske komma ut mera och tala om att ni finns och att ni är branschorganisationen för utbildade equiterapeuter.
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Jag har läst din historia förr och ryser varje gång.

Att ge sig på och manipulera en så ung häst tycker jag är rent ut sagt oansvarigt om det inte sker i samråd med veterinär. :mad:

Jag har själv anlitat ET och gör fortfarande i bland till min häst som lätt får en låsning i bogen, men hon är vuxen och jag vet direkt om hon håller på att bli halt eller om det är låsningen som spökar.

Själv utbildar jag mig till massör och vi får direktiv om att vara jätteförsiktiga när vi masserar unga hästar. Då är det inte manipulation vi håller på med utan underhåll av muskulaturen.

Jag har däremot inte använt mig av något annat än ett antal ET och mig själv som har försäkring genom skolan nu, och skulle nog tveka till att göra det.
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Vad arg jag blir!
Har hört flera händelser med just kiropraktorere..vad jag inte förstår är varför han var tvunget att röra din ettåring!!??
Vad jag vet så behandlar man inte ungdjur, de håller ju på att växa och är överrörlig i sina leder osv...Tycker jätte synd om din häst som fått lida så och hoppas att kiropraktorn får vad han förtjänar:( :devil:
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Jag håller verkligen med dig!!
Håller själv på att utbilda mig som ET...jag ska göra allt för att komma ut med att vi finns!
Men dock mest I skåne där jag kommer att jobba:crazy:
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Har hört flera händelser med just kiropraktorere..

Det är inte så konstigt, därför att den allmänna beteckningen är kiropraktor sen tidigare. Nu är ET en förhållandevis ny utbildning, men även många av dessa kallar sig kiropraktor, därför faller saken i sin naturlighet att just den benämningen kommer idager.

Exempel finns det gott om när något har gått snett, men mycket beror på vilken metod man arbetar med. Jag känner till fall där det gått på tok med en ET-behandling, många gånger tror jag det beror på dålig kommunikation mellan hästägare och vårdgivare. I det fallet hade hästen haft spatt som hamnat i vilande läge, ET skulle rätta till något i korset varpå denne drog i bakbenet vilket gav resultatet att åkomman blev instabil och började göra ont igen.
Här var det defentivt dålig kommunikation, ägaren talade inte om att hästen haft spatt men å andra sidan vet jag inte om denna ET tagit hänsyn till det även om h*n haft kännedom om det.

Går man långt tillbaka, så behandlades de gamla arbetshästarna av sk kloka gubbar. På den tiden fanns även ryggbehandling, den gick till så att man lade en planka på utsatt ställe sen tog man helt enkelt en hammare och slog till. Javisst blev en del hästar hjälpta, men många fick nog skadade tornutskott vilket borde ha givit klart mycket mera besvär än vad skadan kanske kunde ha gjort.

I akuellt fall finns inget försvar, det är inte etiskt förvarbart att övertala en hästägare på det sätt som gjordes. Sen vet jag inget i en behandling där man bryter och bänder, som skulle båda gott för någon.
 
Senast ändrad:
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Hej mizz och alla andra. Jag vill bara tillägga att jag lagt ut "min historia" tidigare men då hoppades jag fortfarande att min älskade Kactuz skulle bli frisk. Men så blev ej fallet och hon fick somna in hemma på gården.:(
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Vad jag har hört, ska man inte behandla unghästar på detta sätt, gäller även unga människor med kiropraktik, just för att de växer...iaf vad jag fått berättats, men kan ju minnas fel...





[
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Darkangel skrev:
Vad jag har hört, ska man inte behandla unghästar på detta sätt, gäller även unga människor med kiropraktik, just för att de växer...iaf vad jag fått berättats, men kan ju minnas fel...

[

Man ska vara restriktiv med att manipulera unghästar, just för att det är växande individer och därför känsligare än vuxna, färdiga hästar (även om det går att förstöra även vuxna hästar för livet..).

MEN, en unghäst som behöver rättas ska man ju rätta, det är att göra den en björntjänst att låta den växa klart först. Men det gäller att ta in hela historien, bedömma från fall till fall och vara otroligt restriktiv.

Så att med en snabb blick säga att man kan 'förbättra frambensrörelserna' hos en åring är förkastligt oavsett. En åring med problem där en nogrann undersökning av hästen visar på snedhet däremot är en annan femma. Men det är inget man kan avgöra genom en blick över boxkanten eller en snabb blick på stallgången (och KAN man det så är det nog veterinärkliniken pronto mans ka ta först).

Sen - ung eller gammal häst - det bästa är alltid att det ska ske i samråd med veterinär. Nu är inte alla veterinärer så förtjusta i alternativbehandlare, men det är påväg att ändras och fler och fler kliniker har någon form av kiropraktor/equiatriker/etc knuten till sig.
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Hej!

Trist med din häst...

Jag har behandlat min häst med kiropraktor en gång, hon blev tvärhalt både fram och bak..

Åkte in på klinik med henne och ja.. vila igångsättning etc etc.. Nu när jag läser om allas problem kan jag inte låta bli att undra om kiropraktorns manipulation av hennes rygg var vad som startade alla hennes senare ryggproblem och knäproblem.. (hon har varit halt/ryggont minst 1 ggr/år i 3 års tid)

Iallafall är jag väldigt osäker när det kommer till just kiropraktik..

/ Lavinia, som satsar på vet. i första hand nu får tiden och går på vet.s rekommendationer om ev alternativare..
 
Sv: Kiropraktorer på gott o ont

Till alla! Den kiropraktor jag använde ingick inte i hästkirogruppen. Det var vad han sa till mig men genom info jag fått nu så vet jag att detta inte stämmer. Så hästkirogruppen har inget med detta fall att göra och jag ber om ursäkt för de eventuella besvär jag kan ha orsakat dem. Så till alla lita inte på vad den alternativa behandlaren säger utan kolla upp personen i fråga. Man kan inte gardera sig genom detta men man har i alla fall gjort sitt bästa.

Av hela denna sorliga historia har jag lärt mig att inga seriösa alternativbehandlare rek. att behandla unghästar, (om det inte är som Alexandra säger att vet bedömer hästen så sned att behandling rek.) att man inte manuipulerar med kraft (kan ge skador) och att man inte gör åt båda hållen. Man gör antingen eller till höger eller vänster sida för att få bort låsningen. Man lär så länge man lever och jag vill dela med mig av denna historia så andra inte behöver göra om mitt misstag.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Cattis_E
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 863
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 657
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 652
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp