Kiropraktor, massör

F

Faasiqah

Hej!
Jag undrar lite över dte här med massör ock kiropraktor... är en kiropraktor en person som hittar var hästen har ont på kroppen och gör ngt åt det? eller har jag fattar helt fel?
en massör, masserar de bara hästen utan att känna efter "skador" och sånt?

Jag bara undrar, är inte så bra på allt sådant. skulle derämot vilja ha ut ngn som kan känna igenom min häst och mjuka upp henne.
vad kostar sånt här? och vem ska jag vända mig till? :confused:

Tacksam för svar/ "förvirrad"

Sv: Kiropraktor, massör

Både kiropraktorer och massörer behandlar de skador de hittar, men de behandlar olika områden. Enkelt sett kan man säga att kiropraktorn behandlar skelettet och massören ser till muskler och mjukdelar. Sen finns det många massörer som har en del kiropraktiska kunskaper och vice versa, och andra typer av komplementärbehandlare som ser hästen som en helhet och behandlar "allt" (utom det som ska skötas av veterinär, dvs).

Tack för svaret :bow: men då undrar jag bara, om dte är så att man misstänker att det är p.g.a dåligt passande sadel hästen inte går i riktigt bra galopp, och har svårt att hoppa, är dte massör eller kiropraktor man ska vänmda sig till då? Jag ska naturligtvis köpa en ny sadel, men jag känner samtidigt att aj vill att någon ska känna igenom henne och se vad de hittar... vad kostar ett sånt beök ungefär? och behöver man oftast åka iväg, eller kommer dom till en??

Det bästa vore ju om du kunde hitta t.ex. en equiterapeut eller liknande som kan kolla "hela hästen". Men står valet mellan kiropraktor och massör då man ska kolla om en sadel ställt till med ofog så skulle mitt val falla på en massör då det av förklarliga skäl är musklerna som tar mest stryk av en dålig sadel.

Här hittar du hästmassörer nära dig. http://www.hastmassage.com
De allra flesta hästmassörer åker ut till stallen. Kostnaderna varierar litegrann så det kan skilja någon hundring upp eller ned men ungefär 300-400 är normalt för en behandling. Om hästen har gamla muskelproblem kan det tar 2-3 behandlingar att komma igenom dem.
mvh
Lejonelle (dipl hästmassör)

okej, tack så jätte mycket för hjälpen! :bow: Jag trodde det skulle vara på tok mkt dyrare, men där ser man:)

Som sagt, priset kan variera, en massör med lång erfarenhet kanske tar lite mer betalt. Priset beror också på konkurrensen på orten etc så kolla vad som gäller där du bor.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 910
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?