Kiropraktor,Equiterapi o Massage...

fettso

Trådstartare
Hoppas nu tråden får ligga kvar härinne...:angel:

Hm:oVad är det för skillnad mellan Equiterapi(stavas det så)och kiropraktor?Vad kan dessa åstadkomma?Kan man göra detta på dräktiga ston?

Kan man massera hästen när den är dräktig?, en riktig massör alltså.

Sv: Kiropraktor,Equiterapi o Massage...

Tror inte man ska låta hästen få massage eller equiterapi när de är dräktiga, har inget direkt bra svar varför inte.. minns inte riktigt hur det var :confused:

Det finns ingen forskning på huruvida behandlingen skulle påverka dräktigheten, därför utför ingen seriös ET/kiropraktor/Massör behandling på dräktiga ston. Lite 'tänk om det händer nåt - vem skyller man på?'..

Massera lite själv för husbehov s.a.s spelar nog ingen roll, men en djupgående massage av proffs kan ju sätta igång massa ämnen i kroppen som man som sagt inte vet hur det påverkar en dräktighet.

Det kanske inte skulle hända något alls, mest troligt faktiskt. Men eftersom ingen direkt forskning finns så rekommenderar man det inte.

Ingen seriös alternativbehandlare gör något åt hästen under dräktigheten, även veterinär medicinskt måste man ta hänsyn vid behandling och inte använda sig av vissa preparat osv.

Enda gången man motiverat skulle gå in och göra en behandling kiropraktiskt och jag förmodar även en ET, är om det finns risk för hästens liv så riskerar man att stoet kastar framför att den avlider. Har varit med om ett sådant fall på veterinärklinik.

Jag förstod nästan att man inte kunde det,men måste fråga.

Vad är skillnaden mellan Equiterapi och kiropraktor?:o

Equiterapeut använder sig väl av fler metoder än kiropraktorn som enbart manipulerar skelettet.

ET brukar ha laser, IR osv.

Aha:idea:
Anlitar man dom även om hästen är frisk?Alltså för en genomgång av hästen?

Låter ni era hästar bli masserade då o då?

Ja det är väl bra att ta ut någon i förebyggande syfte istället för att vänta tills det redan skett..

Jag masserar själv ibland (har gått intro-kursen) och tar ut ET när jag anser att jag vill kolla min häst, tog ut en när hon var 3 år och då var hon jättefin, sedan våren som 4-åring kände jag att hon behövde kollas och då var hon lite sned. Bättre att göra något åt saken innan de blir halta.

Jag förstod nästan att man inte kunde det,men måste fråga.

Vad är skillnaden mellan Equiterapi och kiropraktor?:o

Vem som helst får kalla sig hästkiropraktor, ET måste man ha en utbildning för att få kalla sig.

Min tävlingshäst gås igenom av ET ungefär varannan månad, lite mer sällan när det inte är tävlingssäsong. ET utför då massage, känner igenom hästen så att den är liksidig etc, akupunktur, laser och ett speciellt värmetäcke.

Massera ytligt och stretcha kan man göra själv.

Dräktiga ston ska man nog låta bli. Samma med Back on Track, dem får man inte heller använda på dräktiga ston. Av samma anledning, ingenting skulle säkert hända, MEN det finns ingen forskning runt detta och därför avsäger de sig ansvaret genom att låta bli.

Senast ändrad:

Back On Track har jag aldrig hört att man inte kan ha?

Har det runt om på mitt äldre sto som är högdräkigt, och på ett ben på den andra som är halvvägs gången. BoT är ju i stort sett bara värme, inget konstigt.

Jo, jag har för mig att det står på deras produkter. Så de inte kan bli anklagade ifall att...

Equiterapeut använder sig väl av fler metoder än kiropraktorn som enbart manipulerar skelettet.

ET brukar ha laser, IR osv.

Nja det var väl inte riktigt sant, IR och laser används ofta av kiropraktor även ultraljud. Kiropraktor manipulerar inte enbart skelett, även ligament, leder etc.
ET har en två-årig utbildning som omfattar kiropraktik, homeopati, mm. Saken talar i sin natur att utbildningen endast skummar ytan, särskilt om man vet att varje fack har en längre utbildningstid enbart.

Jag var och lyssnade på en kiropraktor/veterinär i måndags och enligt henne är det ingen fara att behandla dräktiga ston utom i slutet av dräktigheten.

Massage...

Som sagt det finns ingen forskning ang detta. Det jag kan lägga in i debbatten är att via massage kan du få ut förkylningen som ändå ligger och vilar i kroppen. Den ska så att säga ändå ut.
Hur detta påverkar ett foster är det ingen som vet. Men en febrig avelsmärr är ingenting man vill ha det kan jag förstå

Man kan ju låta sin häst få sig en riktigt genomgång ett par gånger innan den betäcks och sen fortsätter regelbundet. Då är kroppen med på noterna.

För övrigt är det inte många hästar som blir sjuka av massage första gången. Tror att det är vanligare bland människor.

MVH Inna

Vem som helst får kalla sig hästkiropraktor, ET måste man ha en utbildning för att få kalla sig.

Är du säker på det? den kiropraktor jag använt hade utbildning på både människa och häst, och längre utbildning än ET.
Den mottagningen rekommenderade även att undersöka både häst o ryttare då ryttaren påverkar hästen mycket. Och nej, hon drog inte fram en massa aparatur som ET:n gjorde men vi hade ändå mycket mer glädje av kiropraktorbesöket.
Och jag tror inte att vem som helst får kalla sig det.

vad kostar det ungefär att ta ut en kiropraktor?

okej :P inte så farligt dyrt alltså :P

Varierar så klart mellan olika ET som det varierar i olika delar av landet. Förste besöket är alltid dyrare än Å.b

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
965
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka