Kiropraktik och kotledsinflammation, går det?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svalan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 943
S

Svalan

Min häst har sedan september haft kotledsinflammation, fast hältan egentligen började på höger bak och sedan vänster fram efter att ha avlastat hältan på framdelen.
Nu säger några i mina bekantskapskretsar att man ska låta en kiropraktor knäcka till hästarna om de visar sig ha fel på baken först.
Det gjordes på två stycken hästar och det blev bättre senare.

Kan detta vara en bra idé eller?

Min häst går inte på någon medicin längre och är dessutom bättre enligt veterinären när han rids.

Sv: Kiropraktik och kotledsinflammation, går det?

Det är väl en bra ide att ta ut en duktig equiterapeut som kan gå igenom hästen och hjälpa dig med vilka ev låsningar/snedheter den har. De brukar ge råd om massage och stretching man kan göra på hästen där den är stel/ojämn.
En duktig massör kan också ge råd om vilka spänningar hästen har och den vägen ge tips om vad man behöver jobba på.
Sedan bör man rida för tränare regelbundet, om du inte redan gör det. Där kan man få hjälp med att få hästen att arbeta rätt, och att själv sitta rakt över hästen. Det är inte ovanligt att ryttare är sneda eller sitter snett, och det kan vara en anledning till att hästen blir sned.

Kotledsinflammation är en secundärskada, har jag förstått dig saken rätt att din häst är behandlad i ett bakben? Så ja, jag tycker att det kan vara läge för en kiropraktor eller dyl för att ev undersöka och komma tillrätta med problemet.

Kotledsinflammation är en secundärskada, har jag förstått dig saken rätt att din häst är behandlad i ett bakben? Så ja, jag tycker att det kan vara läge för en kiropraktor eller dyl för att ev undersöka och komma tillrätta med problemet.

Ett förtydligande kanske.

Så ja, jag tycker att det kan vara läge för en kiropraktor eller dyl för att ev undersöka och komma tillrätta med grundorsaken.

Låter vettigt i min värld. var noga med att konsultera veterinären som behandlat först. De kan ofta komma med vettiga synpunkter och i bästa fall kan du få det rekommenderat av veterinären och vissa f-bolag tar ju kostnaden nu om det är remitterat av veterinär.

Jag tycker också det låter som en bra idé. Som Boj skriver är ju ditt problem en indikation på att nånting inte är bra. Hur är utrustningen, utprovad, sitter bra?

Hästen kanske är lite sne i kroppen och belastar fel, det lär ju en kiropraktor/et upptäcka.

Lycka till!

jag åkte till kiropraktor med min häst efter det han var friskförklarad av vet.
kiropraktorn hittade inga fel honom.
tycker det är en bra ide.

Tack så jättemycket för alla svar! Underbart! Har ringt en kompis till mig som ska ta samma kiropraktor som oss till sin häst nästa torsdag och då ska jag självklart hänga på.
Men eftersom jag ska rida lektion vid den tiden så åker mamma till stallet istället för mig.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 589
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 478
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?