Kineton-frågor

morgaine

Trådstartare
Hej! Jag undrar över kineton-nosgrimma, och ni islandsryttare använder väl det en del?
Dels undrar jag om det är risk att knäcka brosket i nosbenet, den jag har är köpt på Hööks, den är lite lågt böjd, tycker jag.
Nosdelen hamnar i höjd med bettet på nosryggen. Är det för långt ner?
Vart får man isf tag på bättre varianter, måste man beställa det någonstans?
Jag har letat i flera butiker, men ingen verkar ens ha kineton i sortimentet.
Om man hittar en med högre böj som får den att hamna högre upp, är det ändå risk för brutet nosben?
Tacksam för svar! :)

Sv: Kineton-frågor

Har någon en bild för jag har ingen aning om vad det är för sorts nosgrimma TS menar ..

jahaa, den :)
Första gången jag såg den tänkte jag att det kan nog vara något att ha på unghästarna.
Just det att trycket då hamnar på nosryggen istället för bara i munnen. Men nu när jag tittar närmare på den så ser den mest konstig ut.
Men om man har den som den sitter på den bilden, så ser den ju ut att sitta i samma höjd som en remontnosgrimma ?

Har du ridit med den något ?

kan du inte ta kort när du har den nosgrimman på din häst, så vi ser hur du menar.
mvh hanna

Ja, jag tycker det funkar bra, men en i stallet hade synpunkter och tyckte det borde vara risk att knäcka nosen.

kan du inte ta kort när du har den nosgrimman på din häst, så vi ser hur du menar.
mvh hanna

Den sitter precis som på denna bilden på min häst. Jo, det blir på samma ställe som en remontgrimma, men det blir ju lite mer direkt tryck på denna iom att kraften inte går via underkäken och tillbaka till nosryggen. Vilket var just det som ska vara bra med den...
Men tycker du den sitter för långt ner på nosryggen på bilden?

Jag vet ingen som rider med denna nosgrimma på islandshäst, den mest vanliga är nog bygelnosgrimma men här är byglar i omvänd böj. Dessutom är det mer en korrigeringsnosgrimma än att man rider som vanligt på den.

Jaså? Jag trodde den var vanlig inom islandridning, det är iaf vad jag fått höra i butikerna när jag frågat efter det.
Den är inte direkt tänkt för korrigering, utan för att hindra att hela tygeltaget tar i underkäken, så vad jag vet är det helt ok att ha den för daglig ridning. Eller? Det låter så även på denna sidan: http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php#kineton

Men vad tror du om benbrottsrisken då?

Det finns en del trådar på Utrustning som tar upp folks uppfattning kring Kineton, kan vara nyttigt att läsa. *tipsar*

sökte först, men hittade ingen som talar om ev risker, nej.
Länka gärna om du hittat någon.

Kineton är vanligare inom galoppvärlden. Så sök runt på såna webshopar så har du lite större chans att hitta en vettig kineton. Den sitter rätt långt ner på nosryggen, men jag har då aldrig hört att det ska vara vanligt med knäckta nosryggar. Spänner man den tillräckligt hårt så kan man säkert orsaka skada, om inte på nosryggen så i munnen åtminstone. Men rätt spänd tycker jag den är rätt harmlös, såvida hästen inte avskyr tryck mot nosryggen.

Förresten, har hört att hööks kineton ska vara värdelös, så du gör nog rätt i att leta rätt på en annan!

Senast ändrad:

Tack för svar! Får kolla på galopp då.
Jag tycker den jag har fungerar bra, men jag blev lite orolig för ifall den sitter för långt ner.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 174
Utrustning Läste i ngn tråd om att ha den som alt till remont. Jag som aldrig har fattat hur man ska lyckas använda en remontgrimma effektivt o...
Svar
6
· Visningar
1 299
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar