kimblewick??

L

LadyNonstop

hej, jag funderar på att köpa ett kiblewickbett till min pigga d-ponny. undrar nu om någon har några erfarenheter av detta bett? läste oxå någonstans att man inte kan ha det tillsammans med aachennosgrimma? varför inte? ni som vet nåt om kimblewick, svara! ;)

Sv: kimblewick??

Jag funderar med på det. Du vet vilket jag har och det är ju inte det bästa.
Kimblewick fungerar vell som ett milt hävstångsbett, ganska likt pellham.
Någon som vet hur det är att tävla med det? Är det godkännt?

nee, jag vet inte vilket du har ;)
jo, man får tävla på det. på ponny får man tävla på det, fast bara om man har tyglarna i "den stora ringen" right??

Det är godkänt och bra (tycker jag)

Lady nonstop: Är du riktigt säker? tror man får rida på det även i de små ringarna?

nej, jag e inte helt säker, men tror det e så :P

Hade det bettet till förra ponnyn som var mkt pigg.
Hon gick mkt bra på det å verkade trivas med det. Använde det dock bara vid hoppning och uteritter.

okej, men det e de jag tänker göra oxå ;)
i dressyren har jag det vanliga 3-delade =)
vad bra då :D har bara hört positivt än så länge :D

Man får tävla på ponny på kimblewick, men det får inte vara rakt. Dotterns ponny är stark vid hoppning så vi köpte ett sånt. Första tiden funkade det jättebra, men efter ett par veckor tappade bjudningen så det var bara att byta tillbaka till 3-delat igen.

Man får ha kimblewick men det står inget om hur tygeln ska sitta. Läste i TR nyss

Ridsportförbundet säger när man frågar dom att tyglarna ska sitta i stora ringen. Det bettet som är avbildat i TR har inga skåror, och inga andra bett är tillåtna än vad som är avbildade. Många överdomare har dock inte en susning om hur det ska vara, har frågat massor. Det är nog därför så många rider med tyglarna i skårorna....
Jag har själv gjort det ibland, just efter att jag frågat en överdomare, visserligen 10 år sedan men tror det var samma som gällde då...

Min erfaranhet är att hästen biter sig fast ännu mer i bettet och blir ännu starkare. Har ridit på detta bett på ett x antal hästar, ingen har gillat det särskilt mycket, iaf inte det raka med tungfrihet. Kan hända att ett delat funkar bättre:confused: Hästarna blev svåra att ta igenom ställning och böjning på med det bettet, inget jag skulle rida på igen.

Klart du kan ha det med achennosgrimma. Har ridit på mitt med både det eller remont eller pullar, så allt funkar.

Kimblewickbettet tycker jag är ett utmärkt bett om man behöver betsla upp nångång, jag har bara bra erfarenheter av det.
Nåja, förutom med min nuvarande häst, men det beror på att hon inte accepterar att ha kindkedja/rem på något annat bett än hacket :confused:;)
Jag har använt ett rakt med lite tungfrihet, och har fått bra respons från de hästar jag ridit med det. Mjuka och lyhörda utan att knäppa av i nacken.

På ponny får man använda delta och då ska deltat vara fäst i båda skårorna.
Om man inte vill använda skårorna måste man sätta tygeln direkt i ringen, alltså inte
i någon av skårorna

Tygeln ska sitt i stora ringen vid tävling. Om man vill ha dem i de små ringarna får man använda delta från den ena lilla ringen till den andra och sedan tygeln i dltat.

Nu menar jag inte att va sån. Men förhoppningsvis har TS klurat ut det med tanke på att tråden är två år gammal.

Man får tävla på det men endast med tygeln i den stora ringen eller delta i de små ringarna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 685
Senast: Häst_
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 829
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar