NagelacksBeroende

Trådstartare
Våra getter får, med största sannolikhet, inom dom närmsta veckorna killingar (inte planerat...), är det något speciellt man ska tänka på?

Har läst om att det finns en drunkningsrisk med vattenbaljor och så, men vad ska man ha vattnet i för att det ska bli som bäst då?

Behöver dom något speciellt i början?

/NB

Sv: Killingar

Både idag och igår har jag tyckt mig känna något i getmagen :love:. Som en liten bulle, som flyttar på sig, haha.

Dom har blivit otroligt lugna båda två med! Förut har dom inte varit så mycket för gos, men nu kommer dom fram mest hela tiden och vill bli kliade. Och står snällt och bara tittar på mig när jag försöker känna efter bäbisar :angel: :D. Helmysiga!

Spännande :) Jag älskar getter! Har dock inte jättebra koll på dem så nu svarar jag mest för att du inte fått något svar än...

Gården här i närheten har vattenkoppar till sina, såna automatiska. Måste ju vara det smidigaste om det går att ordna, speciellt med tanke på drunkningsrisk. Kan man kanske hänga upp vattenhinken en bit upp annars? *spånar*

Samma gård brukar efter ett tag sätta in upp-och nervända hinkar i boxarna som killingarna hoppar upp och leker på. Vet dock inte hur dina bor, går de ute kanske de har mer naturliga saker att ersätta hinkarna med.

Kan ingenting om getter men gud vad killingar är underbara! Lyckos dig!! :love:
Så avundsjuk just nu :p

Ja, getter är verkligen helmysiga. :) Haha. Våra är mer som hundar... Ska aaalltid vara med, och kan gå rätt bra i koppel. Och har man dom lösa så följer dom med. Oftast. Om det inte finns en väldigt god gren i närheten, men då kommer dom skuttandes efter om dom tycker att man är för långt ifrån. :D
Och deras bocksprång när man springer med dom på ett fält ska vi inte prata om :love:, haha! Det är helt underbart.

Vi har hinken en bit upp nu, men tänkte att dom når kanske inte upp då...? Vi har köpt låga baljor nu, att ha på golvet. För om dom är låga så kan dom ju nästan inte köra ner huvudet liksom. Jag tror att det fungerar...

Vi har tyvärr inte möjlighet att ha automatiska, det kanske kommer senare. :)

Det finns väl lite naturliga saker för dom att hoppa på i hagen, men jag ska ställa in fler saker för dom att hoppa på. :) Det är synd att stenar är så tunga. :D

:D Jag glömmer aldrig när en killing somnade i knäet på mig på Ölands djurpark! :love: Jag smälte totalt :love:
Såg knappt de andra djuren för jag blev fast i klapp-hagen x)

Haha, aw. Dom är verkligen härliga, en av våra getter gillade att sova i mitt knä när hon var mindre. :) Nu skulle mina ben domna bort fort som attan om hon försökte lägga sig i mitt knä, haha! :D

Vi fodde upp getter nar jag vaxte upp.
Fick oftast ett 70 tal killingar per ar och aven om de lyckades med precis allt tror jag aldrig nagon drunknade.
Vi hade vattenkooppar men aven hinkar for att alla skulle ha tillgang. (Tog ngn vecka innan vissa borjade vakta kopparna efter att vi satte in dem)
Hinkarna stod pa golvet i strobadden.
Ute hade vi ett grunt trag samt hinkar.

Jag skulle nog snarare saga att risken blir storre om hinkarna hanger pa vaggen. Killingar klattrar och springer garna pa vaggarna och tar mer an garna sats mot saker som hanger dar. Tanker mig da hur de hoppar upp i en hink och sedan inte kan ta sig darifran. Star hinken pa golvet kan de iaf valta hinken och ta sig ut.

Grattis till killingar i vilket fall!
En av de saker jag saknar mest fran min barndom!

Inga än så länge, om man räknar ifrån när det kan ha hänt nu, så är det ganska exakt 150 dagar nu. Men det kan bli två veckor senare med då dom gick tillsammans i 2 - 3 veckor.

Det var alltså inte planerat alls. Vårat stall rasade pga snön, och getterna var tvunga att bo hos någon annan då med andra ord. Dom fick bo i en hästbox, men fick sedan flytta in tillsammans med deras getter när bocken kastrerats. Men man bör ju vänta med att sätta ihop getterna efter att bocken kastrerats...
Har jag förstått det som iallafall. Att man ska vänta helst en månad för att vara på säkra sidan...

Så tja, jag vet inte riktigt. Man kan ju inte ens vara helt säker på att det är några killingar i magen, haha. Geten som antas vara dräktig isf, har mjölk varje sommar iallafall. Så det kan man inte gå efter.
Så det blir lite suprise, suprise. ;)
Men jag har försökt att läsa mig till allt som går nu ifall det skulle vara så, mängder av hemsidor och böcker och även getfolk. Så det ska nog gå bra det här om det nu blir så. :) Kan ju vara bra att vara förberedd. ;)

Senast ändrad:

Vi fodde upp getter nar jag vaxte upp.
Fick oftast ett 70 tal killingar per ar och aven om de lyckades med precis allt tror jag aldrig nagon drunknade.
Vi hade vattenkooppar men aven hinkar for att alla skulle ha tillgang. (Tog ngn vecka innan vissa borjade vakta kopparna efter att vi satte in dem)
Hinkarna stod pa golvet i strobadden.
Ute hade vi ett grunt trag samt hinkar.

Jag skulle nog snarare saga att risken blir storre om hinkarna hanger pa vaggen. Killingar klattrar och springer garna pa vaggarna och tar mer an garna sats mot saker som hanger dar. Tanker mig da hur de hoppar upp i en hink och sedan inte kan ta sig darifran. Star hinken pa golvet kan de iaf valta hinken och ta sig ut.

Grattis till killingar i vilket fall!
En av de saker jag saknar mest fran min barndom!
Tack för svaret! :)
Oj, 70 killingar. Mys. :D

Vi har fixas som "låga tråg" nu, både ute och inne. Istället för upphöjda hinkar, för jag tänkte precis som dig att det kändes som en risk när dom skuttar omkring överallt, haha.

Det ar sa lagom mysigt nar hela ganget ar tva manader och lart sig ta sig ur varsta alcatraz hagarna. Man tillbringar manga timmar med att a) fanga alla houdinisarna och b) urskilja pojkar och flickor for att c) aterfora till de nu forstarkta outbrytbara inhagnaderna.
Borja om pa a) och genomfor om och om och om igen hela langa sommaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 800
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 376
Senast: Dentaku
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar