Kickar efter hinder.

Remix

Trådstartare
Har en något het c ponny som kickar efter varje hinder.
Varför gör han så? Går det att säga om det är av bus eller tex smärta?
Hur får man honom att sluta med det? Eller är det bara att sätta en röd rosett i svansen, blunda och hålla i sig? ;) Man märker det inte speciellt mycket utan mer som ett litet hopp eller hur man ska förklara. Inte så att man håller på att åka av inte. Men nånting lär det väl gå att göra åt det?
Tips någon klok bukefalist?

Sv: Kickar efter hinder.

Läste precis nånstans att det inte är ovanligt att hästar med ryggproblem kickar/bockar efter hinder för att komma undan smärtan men just nu kommer jag inte ihåg vart jag såg det. Har läste en hel del på sistone eftersom min häst precis har fått diagnosen artros i SI-leden :cry:.

Oavsett så har jag lärt mig att det alltid är värt att kolla upp hästen om den inte beter sig som vanligt och att kicka efter varje hinder får väl anses vara lite ovanligt. Hade det bara varit nån enstaka gång så hade jag nog röstat på bus :D.
Om det visar sig inte vara något fel så kan du ju slappna av och om det skulle vara nåt knas så har du möjlighet att göra nåt åt det innan det blir värre.

Väldigt vanlig om inte sadlen passar optimalt, i landningen kan de bli ordentligt knipta av sadlen och då kommer protesten ofta genom en kick. Filma när ni hoppar rakt från sidan och kör det bild för bild och kolla öronspelet på hästen så ser man nästan alltid att de grinar till i någon sekvens så är det bara att kolla vad som belastas/händer i den frekvensen så är det lättare att lokalisera var problemet sitter.

fast åker vi i väg o hoppar någon annan stans gör han inte så.. Han har öronen framåt under språnget. Är det bara bus då?

Tillägg: Han kan stanna hemma men inte när vi är borta.

Va senast idag och tittade på en hoppklinnik där en häst sparkade efter hinder, och då berättade hopptränaren att det är vanligt att vissa hästar gör så när de byter galopp.

ska kolla det nästa gång.. har provat hoppa för 2 nya hopptränare och en dressyr. Alla dom 3 säger det är dumheter&överskottsenergi och ser inte ut att ha minsta obehag men vi ska kolla upp det iallafall:)
tillägg: han kickar/försöker springa ut vid utgångar och går på när man går på med benen efter att han varit "olydig"

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 127
Senast: ameo
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 073
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar