Kicka mot flytt för tryck?

josefinefreed

Trådstartare
Var ute och gick med min polla idag, tränade lite stop/framåt, trav osv när jag visar med mitt kroppsspråk hur hon ska göra. Det gick jättebra, men när vi kom tillbaka skulle vi göra en fram- och bakdelsvändning, det gick inte helt bra så jag fortsatte en stund, men då när jag trycker för en bakdelsvändnig så kickar hon emot trycket nåra ggr.

När jag ibland ska backa henne (om hon te.x gått långt om mig eller kraffsat med hoven på stallgången) så kan hon bli sur och liksom "hugger" emot mig. Två gånger har hon använt tänderna o fått ett nyp på mig.

Hon blir liksom sur av att jag "dominerar" henne ibland..

När hon som idag, kickade emot tryck, vad exakt ska jag göra då? Fortsätta tills hon inte kickar och ge beröm och där avsluta?

Och när hon bits, vad ska jag göra då? Jag gillar inte att dra till med smällar elr så, jag brukar oftast ge tillbaka med samma medicin, dvs bita tillbaka! :devil: Rätt/fel?

Ibland när jag borstar henne fram på bogen brukar hon bli lite naffsig av sig, alltså smäller ihop läpparna mot mig ungefär. Men hon försöker ändå inte vara elak känns det som.. Och en gång fick hon tag i ett nyp med tänderna. ;o

Annars går det jättebra, vid ridning, all annan hantering osv. När vi är ute och går, hon visar respekt då osv.

OBS, vill inte ha några kommentarer över varför vi ens gör detta eller att det är fel sätt och så vidare. Alla har sina egna tankar och funderingar, och alla gör på olika vis. Jag går efter the seven games då jag gillar dom. :)

Sv: Kicka mot flytt för tryck?

Jag skulle nog hellre ge en snabb "smäll" när hon bits än att bita tillbaks, jag gissar att det tar lite för lång tid för dig att sätta tänderna i henne än att ge en smäll när hon bits, bestaffningen ska ju komma så snabbt som möjligt. Använd gärna rösten också, det är mycket mycket sällan jag "slår" mina hästar när dom gjort ngr dumt utan jag använder min arga röst, ibland räcker det att jag liksom morrar lite (eller va man ska säga hehe:grin:).
Det där med att hon kickar är ju svårt att svara på, kanske du höll på för länge?

Hmm brukade ju köra lite Nh/ledarskapsövningar med Toker, men han gjorde ju typ aldrig så. Men skulle nog ha drivit på henne och låtit henne springa om hon sparkade mot trycket, vänt varv osv ofta, sen provat igen, blir det inte bättre så ut på spåret igen. Om hon höll på och försökte nafsa skulle jag först knäppa med fingrarna bar som första varning, andra gången smälla till på nosen. Börja mjukare och öka om hon inte reagerar, saken är ju att det ska hända snabbt så hon hinner koppla ihop det med vad hon gjorde, man måste ju nästan stå och vänta på att de ska göra nånting :p

Jag skulle nog hellre ge en snabb "smäll" när hon bits än att bita tillbaks, jag gissar att det tar lite för lång tid för dig att sätta tänderna i henne än att ge en smäll när hon bits, bestaffningen ska ju komma så snabbt som möjligt. Använd gärna rösten också, det är mycket mycket sällan jag "slår" mina hästar när dom gjort ngr dumt utan jag använder min arga röst, ibland räcker det att jag liksom morrar lite (eller va man ska säga hehe:grin:).
Det där med att hon kickar är ju svårt att svara på, kanske du höll på för länge?

Jo, jag antar att du kan ha rätt. Första gången hon fick till ett nyp på mig så vart det av ren reflex att jag röt till ordentligt och gav henne en ordentlig smäll. Efter det så såg det mest ut som att hon skämdes, hon gjorde iallafall inga försök mer den dagen.

Jo, jag kan ha hållit på för länge och hon kanske inte riktigt förstod vad jag ville få ut av det.

Okej, ja jag får nog ge henne en snabb smäll då om hon biter igen. Men när hon står och tjuvknäpper med läpparna då? Som att hon varnar att hon inte tycker om det jag gör, oftast så stor hon ju bara och slår ihop läpparna och använder inte tänderna. Och som idag, hon högg emot mig när hon fick så lov att backa, fast hon högg inte direkt MOT mig, utan snarare rätt upp i luften för att ändå visa att hon inte gillade det jag gjorde.

När hon inte nuddar mig, utan bara fjantar på i luften, ska jag bara ignorera sånt?

hmm är svårt, men tkr ändå att de måste ju få visa obehag, men ska inte försöka bita mot dej, är ju många hästar som kan stå och bita på grimskaftet när man spänner sadeljorden eller nånting de inte tkr om. Tänker ungefär som om du får en spruta eller nått av doktorn, som du tycker gör ont, känns det säkert bättre för dej att kanske skrika till och visa att det göt ont, men du behöver ju liksom inte slå ner doktorn.. :p Förstår du typ hur jag tänker ? förklaringar är inte min starka sida :grin:

Nja, jag håller inte riktigt med. Det är INTE ok att visa obehag vid att jag flyttar henne, det är helt oacceptabelt. En sån enkel grej som att stå och te.x backa en häst, det är inte rätt att den ska få visa "obehag" då. Det är en sak dem ska acceptera. Däremot får hon gärna bita på "hängena" hon sitter fast i på gången, om hon te.x blir uttråkad eller inte gillar att jag borstar henne just på bogen osv. Bara hon inte håller på emot mig.

Nu är ju inte hon van att bli "dominerad" heller.. Kan kanske ligga lite i det också. Men hon har riktigt roligt när vi är ute och går/travar/gör halt osv, hon är med på mina rörelser och följer mitt kroppsspråk, så det känns roligt.

Men så är det ju jobbigt att backa också, och hon kanske blir irriterad.. Men som sagt, det är inte OK att visa obehag då anser jag.

neä, jag menade att det var okej typ när man spänner sadeljorden lr så, inte om du vill att hon ska flytta på sig, då ska hon flytta på sig så är det bara.

Är det bara när du rör henne vid bogen som hon "biter ifrån" ?
Kan kanske vara att hon har ont ?!
Bara en fundering...

När mitt sto grinar illa när jag håller på framme vid bogen så vet jag att det är dax att köra lite mer med massage där.

Det är om hon te.x missköter sig gång på gång på gång som hon blir sur på mig och biter till eftersom jag får rätta till henne gång på gång.

Jag tycker att du kan prova att låta henne göra bakdelsvändning från stillastående. Att du står framför henne och med hjälp av ett spö toucherar sidan av bogen samtidigt som du smackar eller leder henne framåt. Dock ska du inte dra i henne. Beröm försöket hon gör...Detta bygger så klart på att hon inte är spörädd. Om hon har spänningar i bogen kan det vara krångligt att flytta frambenen i kors - beröm försök även om det inte blir perfekt utfört.

Att hon är naffsig fram när du borstar kan vara pga av spänningar. Försök med handen att komma åt och massera lätt. Det kan tex vara täcket som har suttit åt eller dyligt. Gör ingen affär av det om hon inte biter dig utan hon talar om att det är obehagligt och du kan ju försöka göra det behagligt för henne.

För att du borstar henne är väl ändå för hennes skull inte för att du ska visa henne vem som bestämmer...

Jag gör bakdelsvändning från stillastående, men inte på det sätt du beskriver. Jag hänger tyvärr inte med på hur du menar. Och det är ju just för tryck som ja tränar henne, sen om det är en bakdelsvändning jag gör elr inte spelar ingen roll.

Jo, min tränare har visat mig hur jag ska massera hennes halsmuskler då hon är spänd där. Får fortsätta med det då och se om jag ser resultat.

Har inte påstått att jag borstar henne för att visa vem som bestämmer. Undrade bara vad jag skulle göra när hon bet till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 534
Senast: Brynja
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Senast: Ceta
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 997
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka