Hagens_Zorba

Trådstartare
Alltså, vet nån ungefär vad en liter kraft väger?
Min pålle ska äta mustang müsli.
Men om han ska äta t ex 1 kg, vad motsvarar det i dl?

Och hur många "kg" rymmer en t ex 70 liters tunna?

Fett jobbigt med alla enheter >_<

Sv: Kg/Liter?

En liter krafft färdigfoder (sport, groov) väger ca 0,6 kg / liter
En liter krafft koncentrat (pluss) väger ca 0,7 kg / liter
En liter torr betfor strimlad väger ca 0,3 kg / liter
En liter havre väger mellan 0,5-0,6 kg / liter beroende på kvalité!

Har aldrig vägt någon müsli, men tror att det är lite lättare än tex krafft, tippar att du hamnar mellan 0,4-0,5 kg / liter.

Ta en hink som rymmer minst 10 liter, ta ditt liter mått och ha i 10 liter i hinken och väg sedan, dividera sedan med 10 så har du vikten per liter, glöm inte att räkna bort hinkens vikt.

Menar du att du ska skopa upp 1 kg i dl ?? Är det inte enklare att köpa en våg med bunke ? Då ser du ju på en gång samt slipper en massa onödiga moment. Jag köpte en digitalvåg med bunke till min mamma på åhlens, den vägde upp till 4 kg. Hur bra som helst. Kostade över 300:-, men det finns ju billigare varianter.

Jag tar alltid reda på hur mycket en liter av varje fodersort väger, skriver (räknar ut hur många liter) sedan foderstaten i liter och använder litermått som foderskopa. Slipper på detta sätt att väga varenda gång och det är väldigt praktiskt om man har ett större stall och en fodervagn. Antingen har man foderstaterna angivna i liter på boxarna eller ännu bättre en lista i vagnen. När det gäller grovfoder är det naturligtvis kg som gäller.
Har man en häst går det ju bra att väga hela tiden, men inte om du ska fodra tjugo hästar.

En liter krafft färdigfoder (sport, groov) väger ca 0,6 kg / liter
En liter krafft koncentrat (pluss) väger ca 0,7 kg / liter
En liter torr betfor strimlad väger ca 0,3 kg / liter
En liter havre väger mellan 0,5-0,6 kg / liter beroende på kvalité!

Har aldrig vägt någon müsli, men tror att det är lite lättare än tex krafft, tippar att du hamnar mellan 0,4-0,5 kg / liter.

Ta en hink som rymmer minst 10 liter, ta ditt liter mått och ha i 10 liter i hinken och väg sedan, dividera sedan med 10 så har du vikten per liter, glöm inte att räkna bort hinkens vikt.

Ah, tack!
Känns som att folk blandar ihop liter och kg..
Men vadå, hur mkt mat får hästar egentligen?
Min får typ bara ett kg om dan då, om 1 liter är 0,5 kg.
Är det ovanligt lite till ett 1,50 kallblod som rids varje dag, olika arbeten?
Har sett folk som skrivit att dom ger 3 kg ju :/

Men kan jag inte bara hälla i en liter och väga, varför just 10?

Menar du att du ska skopa upp 1 kg i dl ?? Är det inte enklare att köpa en våg med bunke ? Då ser du ju på en gång samt slipper en massa onödiga moment. Jag köpte en digitalvåg med bunke till min mamma på åhlens, den vägde upp till 4 kg. Hur bra som helst. Kostade över 300:-, men det finns ju billigare varianter.

Oj, så du menar att det sitter en bunke som gör att man slipper ränka minus bunkens vikt?
Har ett litermått och ger nu i dl per giva, 7 dl 3 gånger om dan.

Jag tar alltid reda på hur mycket en liter av varje fodersort väger, skriver (räknar ut hur många liter) sedan foderstaten i liter och använder litermått som foderskopa. Slipper på detta sätt att väga varenda gång och det är väldigt praktiskt om man har ett större stall och en fodervagn. Antingen har man foderstaterna angivna i liter på boxarna eller ännu bättre en lista i vagnen. När det gäller grovfoder är det naturligtvis kg som gäller.
Har man en häst går det ju bra att väga hela tiden, men inte om du ska fodra tjugo hästar.

Ah precis, så om han ska äta 1 kg så tar man reda på hur många dl det motsvarar, och ger så.. Mkt lättare.

Ah, tack!
Känns som att folk blandar ihop liter och kg..
Men vadå, hur mkt mat får hästar egentligen?
Min får typ bara ett kg om dan då, om 1 liter är 0,5 kg.
Är det ovanligt lite till ett 1,50 kallblod som rids varje dag, olika arbeten?
Har sett folk som skrivit att dom ger 3 kg ju :/

Men kan jag inte bara hälla i en liter och väga, varför just 10?

Du kan lika gärna ta 5, 7 eller något annat, men jag tycker det blir för lite att bara väga en liter, då fodret kan lägga/fördela sig lite olika i måttet, det blir att säkrare snitt ju fler liter du väger!

Viktigt är också att du gör lika som när du sedan tar foder till din häst, så att du inte tar ett fullt mått, ruskar lite för att det ska packa ihop sig och sedan fyller på lite till. Bestäm dig hur du vill göra och väg upp på samma vis.

Angående mängden foder så måste du veta grovfodrets innehåll och hur mycket du ger för att kunna veta vad som är rätt att ge. Det är mycket vanligt att man överskattar hästens arbete och ger dem onödigt mycket mat. För många fritidshästar/promendhästar är grovfoder och mineraler fullr tillräckligt. I år kan det dock behövas tillskott, särskilt av protein då de flesta fick in sitt grovfoder väldigt sent.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 508
Senast: Krumben
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka