kennelhosta

falukorw

Trådstartare
Är det ngn som vet hur lång inkubationstid det är på kennelhosta?

Är det vanligt att de blir riktigt dåliga, slöa, matvägrar feber?

Bör man uppsök veterinär?

Tacksam för snabba svar!

Sv: kennelhosta

Är det ngn som vet hur lång inkubationstid det är på kennelhosta?
Har för mig att det är en vecka....De smittar dessutom upp till 10 dagar efter sista hostningen.

Är det vanligt att de blir riktigt dåliga, slöa, matvägrar feber?
Det beror lite på. Är de vaccinerade så brukar de inte bli sämre mer än rejäl hosta (ofta med kräkningar) och lite slöa, men ingen feber. Valpar och gamla hundar kan däremot bli dåliga.

Bör man uppsök veterinär?
Inte i vanliga fall. Håll hunden isolerad från andra hundar, undvik långa promenader.
Är det en gammal hund eller en liten valp skulle jag i alla fall ringa veterinär

Det är bra att ha hunden vaccinerad. Den kan bli smittad, men det blir mycket lindrigare (hosta kanske 3 dagar istället för 2 veckor).

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
859
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 169
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31