Kennelhosta - när är hunden frisk

Terja

Trådstartare
Vår hund har kennelhosta (dock konstaterat över telefon med veterinären).
Hostaningarna låter mer som en hårboll i halsen som han försöker få upp + slem i systemet.
I början hostade han lite för att sen öka. Nu hostar han kanske 4-5 gånger om dagen om ens det. Ingen feber men lite småhängig. När han var som värst hostade han 2-3 gånger i timmen, värst vid vila eller när han blev upphetsad av besök eller liknande. Men han var pigg och glad förutom när han precis hade hostat.

Hur vet jag att han är frisk?
Min plan är att få honom hostfri och vänta ytterligare 2-3 dagar innan han får träffa andra hundar. Kan jag vara säker på att han är frisk och inte smittar då?
Har kurs på onsdag så jag hoppas verkligen att han blir frisk snart. Han är fruktansvärt uttråkad eftersom vi försöker få honom att ta det så lugnt som möjligt, dock får han hjärngympa någon gång varje dag. Men inga längre promenader med lek och bus.
Som tur är så är det klickerkurs så jag kan ändå träna honom här hemma. MEn jag vill så gärna ta med honom till kursen också. :)

Sv: Kennelhosta - när är hunden frisk

Om han fortfarande hostar idag kan du nog glömma kursen på onsdag. Nu minns jag inte exakt men minst en vecka bör han vara helt hostfri innan han får träffa andra hundar igen, han smittar fortfarande och du blir inte populär på klubben då...

Tack för ditt svar! Då räcker det alltså inte med 2-3 dagar, får vänta en vecka eller mer istället. Siktar in mig på nästa onsdag istället.

Tack igen! :)

Jag tycker du ska tillämpa de regler som man har inom SKK-organisationen när det gäller hundar som har kennelhosta.

"Hund får inte delta som under den senaste
månaden har haft eller misstänkts ha haft
valpsjuka, parvovirusinfektion eller kennelhosta,
eller som under den senaste månaden
vistats tillsammans med hund som då var sjuk
i någon av dessa sjukdomar."

Info från SVA http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Infektionssjuksomar/Kennelhosta/

Tack för den infon. Ringde veterinären och de sa minst 1 vecka för att vara säker.

Smittar det bara genom "sekret-kontakt"? Funderar på vad eller vem som kan ha smittat vår lilla hund.

Kan hans leksaker smitta nu när han blir frisk? Ska man göra något med dem?

Fick tips av en veterinär om att använda Bisolvon (slemlösande) för att få bort han slemhosta. I morse spydde han upp slem vilket borde vara ett bra tecken, eller?

Han har fortfarande ingen feber men är lite matt efter hostningarna.

Det verkar inte vara så många som har erfarenhet av kennelhosta, borde tolka det som något gott. :)

Det här säger SVA om kennelhosta:

De två smittämnen som anses vara de vanligaste orsakerna till kennelhosta, CPiV-2 och Bordetella bronchiseptica, överförs framför allt när en sjuk hund kommer i kontakt med en annan hund så att smittämnen kan överföras via nos-nos kontakt eller via hosta/nysning. Man kan också överföra smitta via gemensamma vattenskålar, föremål som hunden tar i munnen eller genom t.ex. tandinspektion av flera hundar. I en svensk studie har vi visat att spridning av CPiV-2 gynnas av att hundarna deltar i tävlingar eller vistas på hunddagis medan Bordetella bronchiseptica sprids ändå, troligen på grund av att bordetella-smittade hundar är smittförande längre tid än vid CPiV-2 och genom att Bordetella bronchiseptica kan överleva länge i miljön utanför hunden, vilket inte gäller för CPiV-2.

En hund som har kennelhosta bör inte tillåtas träffa andra hundar eller vistas på hundklubben. I okomplicerade fall som beror på en virusinfektion är hunden inte smittförande mer än första sjukdomsveckan. Bordetella bronchiseptica kan dock utsöndras under många veckor, även efter det att hostan slutat. Problemet ligger i att skilja dessa infektioner åt! Många veterinärer anser att bordetella-bakterien oftare ger feber och påverkat allmäntillstånd och att hostan pågår längre tid än vid en ren virusinfektion, men det saknas idag studier som visar om detta stämmer. Om prover för bakterieodling tagits på hunden och bordetella-bakterier påvisats är risken stor att hunden kan vara smittförande några veckor-månader och omvänt, om bakterien inte påvisats vid odlingen är risken för kvarstående smitta liten.

Källa: www.sva.se

Han hostar fortfarande och har gjort det nu sen natten till den 15 januari... :(

Dags att kontakta veterinären igen? Min tax fick lunginflammation som en komplikation till kennelhostan och behövde en dunderkur med antibiotika för att bli bra...

Hoppas din vovve kryar på sig!

Om hunden är ordentligt vaccinerad brukar sjukdomen bli mycket lindrigare än om den är ovaccinerad. Dock kan det ta ganska länge, men vanligen 1-2 veckor, innan de är helt symptomfri. Vila, vila vila är det som gör att de tillfrisknar snabbast. Det finns alltid en viss risk att det tillstöter komplikationer som gör att som hunden i ovan nämnda fall får lunginflammation men som tur är är det ganska ovanligt.

För att vara helt säker bör hunden vara symtomfri minst en vecka innan de träffar nya hundar. Hellst två enligt veterinär

Svar till alla tre.
Hunden är vaccinerad mot kennelhosta.
Har varit i kontaklt med veterinär 4 gånger och det var inte förrens igår som jag kunde tjata till mig en tid hos veterinären. Han har vilat men han klättrar på väggarna här hemma och jag kan inte binda fast honom för att han ska ligga still. Han är något bättre men slemhostan han har nu gör att jag funderar på om det gått över till något annat. Skulle till veterinären 9.20 idag men veterinären är sjuk så vi ska dit i eftermiddag istället.
Han kommer inte få träffa någon hund förrens han har varit hostfri i minst 1 vecka.

Hoppas bara att det snart är slut på hans hostande.

De kan få kennelhosta fast de är vaccinerade men de brukar få en mildare variant. Hoppas din hund snart blir frisk

Det var tur att vi åkte dit för veterinären hittade något misstänksamt i magen så vi ska dit idag igen för ultraljud. Hoppas bara att allt är ok. Lillskiten har inte fått någon mat idag, kommer inte få det förens allt är över idag.

Som tur är var det inget i hans mage. Men han hostar fortfarande...

Han har haft strikt vila sen förra onsdagen. Dock har han fått tuppjuck men jämna mellanrum eftersom han är så uttråkad. Han är pigg och glad men hostar när han vilar på kvällarna, ingen feber och slemmet är borta. Började även med en avmaskningskur igår. 2 tabletter om dagen i 3 dagar. Inga maskar har synts till än så länge.

Veterinären ska ringa på torsdag för att kolla hur det går med honom, han har hostat nu i 4 veckor.

Finns det ingenting man själv kan göra? Byta ut matskålarna (rengörs noggrant varje dag)? Slänga hans leksaker och köpa nya? Binda fast honom så han är still?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: cassina
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 424
Senast: bollen__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI