kemisk kastrering

Nominous

Trådstartare
är en i stallet som gjort de på sin hane.

är det nån som har erfarenhet av det? hon gav en spruta som ska hålla i 6 månader och sen blir han fertil hane igen. stämmer det? vad finns det för positiva och negativa aspekter med kemisk kastrering??

Sv: kemisk kastrering

Risken finns alltid att den inte fungerar. Ibland så funkar den inte alls och ibland så kan man få spruta om igen relativt snabbt (har varit med om hundar som fått sprutas var tredje mån). Framför allt om man sprutar för att minska aggressivitet så har den en sämre effekt än kastrering.

Jag rekomenderar alltid kastrering istället för att spruta med hormoner.

Jag har kemisk kastrering på min hane. Märker inte många skillnader sen förut.
Kanske lite lugnare när det är lugnt, men han går lika snabbt upp i stress som förut.
Jag gjorde det för att kolla hur han ev. kan bli med kastrering som jag ska göra när denna spruta går ur. En schäfer kan ju få sämre päls och han är långhår så jag ville inte ha en som förändrades helt. Då skulle jag har tagit tiken istället.

Veterinären var noga att tala om att sprutan är inte 100%. Utan jag skulle hålla isär mina när tiken löper.

Vi fick ett hormonchip i nacken på vår hund, det fungerade bra. Han blev lugnare och mindre het i olika situationer.
Efter detta valde vi att kastrera permanent vilket vi absolut inte ångrat.

Är det sprutan eller chip du menar.
För chip har jag testat på en hane och det fungerade kanon.
Hunden producerar inga spermier och ska inte kunna göra valpar, sen finns det säkert undantag.
Men den hanen som bodde här då, han kunden gå med våra höglöpande tikar och skötte sig jättebra.
Chipet håller från allt till 6 månader upp till 1,5 år ca.

Jag rekommenderar ju det före sprutan, för sprutan kan ge biverkningar och det ska inte chipet göra.

Ingen egen erfarenhet men jag var hundvakt åt en hanhund i några veckor samtidigt som min tik löpte, ägaren kunde inte fixa nån annan hundvakt så hon åkte till vet. och gav honom en kemisk kastrationsspruta dagen innan hon överlämnade honom. Sen hade jag ett h*lvete i 2 veckor med en pipande överk*t kineshane som var som en igel i rumpan på min tik så fort han kom åt, men så vände det över en natt och han blev helt ointresserad av henne, så det tog väl 14 dgr innan sprutan började verka.
Vad jag vet och har hört så fick han inga biverkningar eller nåt sånt men de räknas ju som dopade i 6 månader så vi missade hela sommarens utställningar vilket var lite tråkigt.

Senast ändrad:

Det man ska tänka på, som Saybia nämde i sitt inlägg, är att det tar ett par veckor innan det får effekt.
Under denna tiden pressas spermie- och hormonproduktionen på ordentligt, dvs går på högvarv och hunden kan bli värre innan den sen lugnar ner sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 940
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
600
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
2 004
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 534
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?