iska

Trådstartare
Hej!

Hur många av er som har Australian Kelpie eller känner en väl, upplever att dom är hundagressiva av olika anledningar? Ex rädsla för andra hundar (utan anledning eller bakom liggande orsak), stor integritet osv. Undrar också hur ni upplever vakten i dom, detta gäller all form av vakt.
Undrar också över vardagstress. Kan hunden koppla av själv eller behöver ni tala om för den att den ska gå och lägga sig. Klara hunden att bestämma själv vad den ska göra, eller behöver ni bestämma det?

Ni som har/känner working kelpie, hur upplever ni ovanstående frågor i er "ras" och skilljer det sig nått från Australian?

// Iska

Sv: Kelpie

Min erfarenhet är att kelpien kan vara lite "sådär" mot okända hundar som kommer för nära. Absolut inte en hund som sliter sig och börjar tugga på andra hundar, men kan fräsa ifrån om det inte passar (vilket det sällan gör med okända hundar). Inte ovanligt att de börjar spänna sig vid hundmöten osv. "Kompisar" fungerar de i regel utmärkt med.

Jag upplever inte kelpien som speciellt vaktig, min skäller 2 skall när det kommer någon, sedan pussas han :D

När min var yngre behövde han pausas ibland, då platsade jag honom t ex i soffan, samt lärde in "gå och lägg dig". Efter ca 10 mån ålder har han skött det där själv, och slappnar av bra. Sover i regel som en klubbad säl när inget händer (2 år nu). MEN då jobbar han ordentligt ett par timmar om dagen.

Jag håller med!

Har två stycken och min ena (den äldre) stämmer in på det. Inga egentliga problem med andra hundar, men kommer det fram hanar han inte känner och börja spänna sig så har han nu när han mognat till sig börjat svara upp.

Den lilla vi har (10 mån) har från början varit osäker så att han gjort utfall, men så fort han får hälsa så är han snäll och lugn, och nu på slutet så är det inte mycket mer än ett skall på sin höjd. Däremot har han ett grymt resursförsvar mot andra hundar. Vill säga om det finns en enda möjlighet till att vi kanske ha mat i handen eller något och en annan hund kommer för nära så säger han ifrån ordentligt! Även mot äldre hundar och han ger sig inte om dem svara upp. Han är väl lite extrem där... I och med att han inte viker sig för varken äldre eller tikar, vilket min andra hane alltid gör.

Avslappning har jag lärt in på kommando. Jag hatar att tragla det och sitta och få hunden att själva lugna ner sig så jag har helt enkelt lärt dem att gå och lägga sig på en filt och den får dem inte lämna, ren lydnad alltså. Dock har det ju inte tagit speciellt lång tid innan dem börjat slappna av där så nu kan jag ta med en filt i princip överallt och så är dem lugna. Den stora kan jag även bara ge kommandot lägg dig så lägger han sig.
Naturligtvis kan dem slappna av själva hemma! Detta gäller ju på kurser och tävlingar alltså.

Håller med dig där. Min tjej är reserverad mot främmande hundar och kan bli förbannad om de kommer fram till henne. Hon har dock råkat ut för en del otrevligheter som antagligen inte har gjort att hon har blivit bättre.
Dessutom har hon ett vaktbeteende gentemot andra hundar som enligt mitt tycke är lite väl överdrivet.
För övrigt är hon en härlig hund som älskar människor och hundar hon känner samt är helt överlägsen med barn. Hennes halvsyster är underbar med andra hundar så jag antar att det är olika.

Jag har två träningskompisar som har kelpie. Och de skiljer rätt mycket åt, även om de är halvsyskon. Hanen fick ägare kastera för han var hanaggressiv, men det har inte riktigt gått över iaf, eller han gillar helt enkelt inte andra hundar överhuvudtaget. Min hane accpeterar han, och han är okasterad, han kan till o med bli glad när han ser honom. Denna hund är väldigt vaktig, är han lös och nån kommer för nära hans bil då kan han ge sig på den andra hunden. Men hans halvsyster är inte sån, o andra sidan har hon mer arbetsvilja också. Hanen är också arbetsvillig men har för mycket "spret", svårt att få ner honom på en lagom nivå. Nu gillar jag verkligen denna hund änfå även om det inte låter så, men jag skulle inte skaffa en kelpie själv

Tack för svaren, men fortsätt gärna att skriva.

Anledning till min frågor är att jag har idag en Kelpie tik, som är väldigt speciell. Det börjar närma sig att skaffa en hund till och jag är egentligen sugen på kelpie till. Jag älskar verkligen vissa av min hunds egenskaper, medans, jag hatar andra. Det jag är ute efter att se är om Kelpien som ras är som min eller om det är hon som är ett måndagexemplar.

Min tik har VÄLDIGT stor integritet, alla hudar som kommer innan för hennes stora bubbla får veta att dom gjort det med besked. Hon litar inte på någon hund, inte ens stora syster som är ohygligt snäll och som ALDRIG varit dum mot henne på nått sätt.
Tyvärr är hon väldigt stressad, hon klarar inte av att koppla av miljöer där hon känner sig hemma eller om vår andra hund är med (hon kan ligga och sova och kelpien är helt rabiat, så det har inget med den andra hundens aktivitets nivå att göra).

MEN jag älskar hunden när det bara är hon och jag, spelar ingen roll varit vi är bara vi två är ensamma, hon är underbar att tävla och träna med.

Min stora fråga är just nu vågar jag skaffa en kelpie till? Vill absolut inte ha en till som hon, men samtidigt ÄLSKAR jag hennes andra egenskaper.
Jag har funderat lite på working men jag har lite halvtaskig koll på dom vad det gäller mina ovanstående frågor.

Hur gammal är hon?
Jag upplever att min tik är väldigt känslig under vissa perioder. Under löp och efter löp är hon en surkärring men resten av tiden kan hon vara riktigt social med andra hundar.
Hon kan hålla sig lugn i de flesta miljöer utom tunnelbanan då piper hon om vi åker fler än sju stationer, men vi tränar mycket på det. Jag kommer nog också att skaffa mig en kelpie till men jag får göra det när surtiken är skendräktig för då älskar hon bebisar annars ska de tuktas.

Hon är tre år och jag kastrerade henne vid 13 mån då hon mådde skit underlöp och skendräktigthet.
Hon började redan som unghund med sin stress.
Vi har fått mycket hjälp och jobbat mycket så nu är det hanterbart, men det är som att ha en tvååring hemma som är pigg 24H om dygnet. Ögon i nacken konstant och alltid ha tillgång till koppel eller bur om hon blir för jobbig.

Det är inte helt ovanligt att kelpies kan vara lite sura mot främmande hundar, men det är långt ifrån alla som är det. Min kan mopsa sig lite om någon skäller på honom, annars är han vänligt inställd. Kommer det fram hundar så vill han bara leka, och leker gör han med alla hundar oavsett kön (är dock bara 1½ år). Mamman och systrarna är betydligt surare, pappan är supersnäll och hans tidigare avkommor har alla varit snälla mot andra hundar. Om du är intresserad av kelpie, se till att prata med olika uppfödare och hör hur deras hundar fungerar, ring till ägaren till den tilltänkte fadern och fiska lite info därifrån, osv.

Jag tycker att min kelpie är otroligt följsam och enkel att ha och göra med. Säger man till honom att lägga sig så gör han det. Händer det inget så gör han det av sig själv. Han är mycket aktiv, men inte alls stressig. Han kan få för sig att morra om någon rör sig utanför, och bilen vaktas gärna. Men det är absolut inget allvar bakom :).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 198
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 613
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka