tott

Trådstartare
Har läst lite om hälsoeffekterna av Kefir och är nyfiken. Äter/dricker någon av er här inne kefir och hur har det påverkat måendet? Har det påverkat måendet?

...och snälla - om ni inte kan svara på frågorna eller inte har nån erfarenhet av kefir så får ni mer än gärna låta bli att skriva nåt alls :bow:
 
Märkte ingen direkt skillnad, var mest bökigt hålla på och sila och fixa var och varannan dag.
Fick bättre mående av att tillsätta probiotika&prebiotika i form av opastöriserad kimchi och surkål + bönor till maten (ett par msk av varje) än jag märkte av kefiren
 
Kefir är en fil som står ibland de andra filprodukterna i mjölkkylen. Har funnits i handeln sedan 80-talet?
Den marknadsförs inte med några specialeffekter på måendet.

I diverse icke vetenskapliga skrifter och artiklar ropas det halleluja.
Men något riktigt belägg för förträffligheten har jag inte sett.

Innehåller goda magbakterier som all annan fil. Dessutom är den jättegod! Jag äter den ofta på sommaren när det finns färska bär i trädgården. Bär och Kefir är en höjdare.
 
Kefir är en fil som står ibland de andra filprodukterna i mjölkkylen. Har funnits i handeln sedan 80-talet?
Den marknadsförs inte med några specialeffekter på måendet.

I diverse icke vetenskapliga skrifter och artiklar ropas det halleluja.
Men något riktigt belägg för förträffligheten har jag inte sett.

Innehåller goda magbakterier som all annan fil. Dessutom är den jättegod! Jag äter den ofta på sommaren när det finns färska bär i trädgården. Bär och Kefir är en höjdare.
Svar nr 2 :banghead: Du kunde inte hålla dig...

Kefir kan man också göra själv. Lite som surdegsbröd :D
 
Kefir är en fil som står ibland de andra filprodukterna i mjölkkylen. Har funnits i handeln sedan 80-talet?
Den marknadsförs inte med några specialeffekter på måendet.

I diverse icke vetenskapliga skrifter och artiklar ropas det halleluja.
Men något riktigt belägg för förträffligheten har jag inte sett.

Innehåller goda magbakterier som all annan fil. Dessutom är den jättegod! Jag äter den ofta på sommaren när det finns färska bär i trädgården. Bär och Kefir är en höjdare.

Kefiren du köper i affären är inte samma som den du gör själv, blir lite som jämföra äpplen och päron.
 
Svar nr 2 :banghead: Du kunde inte hålla dig...

Kefir kan man också göra själv. Lite som surdegsbröd :D
Främst kefir som ma lagar hemma, men Kefir lär också ha positiva hälsoeffekter.
Eftersom du skrev både Kefir och kefir var det högst oklart vilken du frågade efter?

Jag gav mina erfarenheer av produkten med varumärkesnnamnet Kefir.
Ingen orsak att banka huvudet i väggen för det.
 
Har läst lite om hälsoeffekterna av Kefir och är nyfiken. Äter/dricker någon av er här inne kefir och hur har det påverkat måendet? Har det påverkat måendet?

...och snälla - om ni inte kan svara på frågorna eller inte har nån erfarenhet av kefir så får ni mer än gärna låta bli att skriva nåt alls :bow:
Jag har gjort egen kefir, men fick den aldrig riktigt bra så jag åt den aldrig. Jag fick för mycket jästsmak i den. Hade jag fortsatt lite till hade kefiren kanske blivit bra. Men jag gav upp. Men jag är lite sugen att testa igen om jag får tag på nya kefirgryn. Ja nu kom jag på att vi åkte bort och då slutade jag att testa mer.
 
Får en okunnig lov att fråga?

Läser på wiki men fattar inte. De där grynen är de bara bärare av kulturen eller fyller de en funktion i sig själva vid processen. Eller är det att den görs på andra typer av kulturer som gör att det är en annan produkt än fil/surmjölk?

Ska altså kefir vara bättre/annorlunda ur hälsoperspektiv än kulturmjök generellt?
 
Får en okunnig lov att fråga?

Läser på wiki men fattar inte. De där grynen är de bara bärare av kulturen eller fyller de en funktion i sig själva vid processen. Eller är det att den görs på andra typer av kulturer som gör att det är en annan produkt än fil/surmjölk?

Ska altså kefir vara bättre/annorlunda ur hälsoperspektiv än kulturmjök generellt?
Jag har sett det som ett sätt att få hemmagjord fil.

Ungefär som det under en period för länge sedan var populärt att göra egen filbunke och senare har funnits massor av tips på hur man gör egen yoghurt.

Varje filsort har egen bakteriekultur. Kefiren blir till från det som grynen har.
 
Jag använder en del kefir, eftersom det är det närmsta filmjölk jag kommer som utlandssvensk. Gjorde egen ett tag, men kom av mig och köper för nuvarande i butik. Vilket är svindyrt, så jag borde egentligen bara köpa hem lite gryn igen och börja på ny kula...

Upplever inte att det har någon större effekt på mitt mående, men så har jag inga hälsoproblem heller. Jag äter det mest för att det är gott, och för att jag vet att probiotika är nyttigt. Förstår dock inte varför man skulle välja kefir framför fil om man bor i Sverige, mer än om man vill variera mellan vilken sorts probiotika man får i sig då...
 
Har läst lite om hälsoeffekterna av Kefir och är nyfiken. Äter/dricker någon av er här inne kefir och hur har det påverkat måendet? Har det påverkat måendet?

...och snälla - om ni inte kan svara på frågorna eller inte har nån erfarenhet av kefir så får ni mer än gärna låta bli att skriva nåt alls :bow:

Vi har skaffat nya husdjur:)
Tibetanska kefirgryn
Min man fick tipset av sin kollega och satte igång strax innan midsommar.
Ikväll delade jag på dem för första gången då jag oxå började dricka kefiren för tre dagar sedan( ja jag var skeptisk först) men det är så gott med kylskåpskall kefir. Friskt gott och jag hoppas att det kommer hjälpa både psoriasisen och diabetesen.

Det är ganska enkelt

Lägg grynen i en glasburk med 5 dl lantmjölk.
Låt stå i skafferiet i minst 24 timmar Max 48.
Sila av
Lägg grynen i glasburk igen se ovan.

Det avsilade vispa och räkna till 50.
Häll upp på glasburk med lock och in i kylskåpet
 

Bifogade filer

  • C22E0F8E-2E5F-4B63-83A9-AB267570EF04.webp
    C22E0F8E-2E5F-4B63-83A9-AB267570EF04.webp
    221,5 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 572
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 897
Senast: Viva
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp