Kedja eller in på hävstångsbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare z0me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 539
Z

z0me

Kan någon förklara på ett bra sätt varför det inte är bra att ta bort kedjan på ett hävstångsbett så som pelham, jaktkandar..
jag har så svårt och utrycka mig hur man ska förklara för någon som tagit av kedjan, tycker att hästen blir störd av den och går nu genast mkt bättre när kedjan är avtagen å är supernöjd med resultatet.. å att ta av kedjan på ett jaktkandar är som att köpa ett vanligt rakt bett med Dring.. så snälla någon skriv :)

Sv: Kedja eller in på hävstångsbett

Men om hästen trivs mycket bra med denna bettlösningen är det väl det bästa för alla inblandade?

Nej det är inte samma sak som et d-bett utan kedjan. Sidostycket sitter ju i en egen ring på jaktkandaret och utan kedja så vrider sig hela bettet fel i munnen och det är inte så skönt direkt.
Stångbett SKA användas med kedja!

Korrekt med kedja så skall, när du drar i tygeln, bettets skänklar mot hästens mun bilda en vinkel på ca 40-45 grader.

Utan kedja så faller bettet igenom, vinkeln blir större och bettes inverkan försvinner helt enkelt. Dessutom om du använder en stång med tungfrihet så åker upphöjningen upp i gommen på hästen. = otrevligt.

Om din kompis tycker att hennes häst funkar bättre utan kedja, ja då funkar den helt enkelt bättre utan stång, då hela stångens princip utgår från just hävstångsprincipen - därav namnet.

Kedjan gör att ryttaren hindras från att ta för mycket i munnen på hästen, det tar stopp när kedjan tar emot. Utan blir betten skarpa!

Är hästen inte nöjd med stångbettet med kedja, provar jag ett bett som är gjort att användas utan kedjan istället.

Nej det är det inte i längden eftersom effekten av bettet blir felaktig och kommer ge en avknäppt och stel häst. Så nej bara för hästen inte protesterar våldsamt kan man inte anta att det går lika bra! Man måste veta hur saker man använder till hästen fungerar innan man sätter på det annars akn det gå så väldigt fel!

Och är det en port/tungfrihet på bettet kommer den att trycka upp i gommen utan kedja.

Ett stångbett är gjort för att länga hästens överlinje(vid samlande arbete) om man nyttjar det rätt. För att bettet i munnen ska få den effekten och trycket hamna rätt så måste bettet ligga på ett visst sätt. Annars så blir effekten bara att det blir skarpare än vanligt bett utan hävstång. Men det ger samtidigt tvåtydiga signaler till hästen. Det drar upp i mungipan och trycker ner i nackstycket. Så i munnen säger bettet "upp med huvudet" och i nacken säger det "ner med huvudet".
Man får lätt en häst som får lite tuggummikänsla och seghet i munnen av att ha stångbett utan kedja. Det blir svårt att ge riktig eftergift. Och hästen vänjer sig vid småtryck. Så måste man rida med större hjälper än nödvändigt. Och när man kommer till ridning med mycket övergångar vill man ha motståndsfritti hästen. Annars kommer övergångarna mellan olika rörelser bli skit rent ut sagt. Man hinner inte med.
Sen har andra redan skrivit att om det är tungfrihet på bettet kan det åka upp i gommen. Och det är inte skönt.

Nej det är det inte i längden eftersom effekten av bettet blir felaktig och kommer ge en avknäppt och stel häst. Så nej bara för hästen inte protesterar våldsamt kan man inte anta att det går lika bra! Man måste veta hur saker man använder till hästen fungerar innan man sätter på det annars akn det gå så väldigt fel!

Självklart, men det enda ett rakt (som jag helt fräckt antar att det är) jaktkandar utan kedja gör är att fungera ungefär som ett baucherbett. Förutsatt då att man inte fäster tygeln i nedersta skåran, om det finns en sån.

Nu vet inte jag vad ett Baucher bett är men det ett rakt (vi antar att det är det som gäller) jaktkandar eller annat hävstångsbett gör om man man inte använder kedja är att det har möjlighet att rotera inne i munnen vid tygeltag och då antingen slå upp i gommen om det har tungfrihet eller helt enkelt snurra runt. Det kan vi nog alla vara överens om att det inte är något trevligt :) Och som tidigare sagts så blir alla signaler tvetydiga: "ta ner huvudet fast ta upp det samtidigt, ta ner huvudet fast upp samtidigt"....

Kedjan är ju ditsatt av en anledning, att se till att bettet fungerar på det sätt det var avsett. Tar man bort kedjan får du ju ett helt annat bett som inte är anatomiskt utvecklat för optimal funktion (vilket man får anta att jaktkandar och dylikt är). Så nej, att ta bort kedjan är inget att rekommendera för det blir inte som ett vanligt bett utan hävstäng eftersom utformningen är en helt annan.

Nej, jag förstår dig, och jag är helt med på vad du menar. Men TS skriver att hästen faktiskt trivs på denna bettlösningen - varför är den då dålig? För att den inte följer reglerna?
Jag tycker absolut att TS kompis ska köpa till exempel ett D-ringsbett till sin häst, men jag tycker heller inte att det är hela världen att hon rider utan kedja på sitt jaktkandar. Huvudsaken är alltid hur hästen trivs.

Ett stång bett behöver en kedja för att ligga rätt och stabilt i munnen på hästen. Tycker man att det fungerar bättre utan kedja kan man antingen byta bett eller prova hur hästen reagerar om man "vadderar" kedjan med en gammal linda eller kinkedjetunnel. Vet att westernryttarna har nån Curb som är helt i läder det kanske oxå kunde vara en lösning

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 061
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 718
Senast: _Taggis_
·
Äldre Det här är en skriva-av-sig-tråd då jag är tämligen upprörd och ledsen. I ca ett halvår har vi haft en man här på gården som gjort lite... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 340
Senast: hastflicka
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 308
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring