Det är väl första gången ett dylikt ärende gått vidare. För Svensk del vill säga.Dum mobiltelefon, skickade inte det jag skrev (eller möjligen dum handhavare som lyckades sudda ut det jag skrev) Ska se om jag lyckas komma ihåg vad jag tänkte.
Nej det skulle väl iofs inte så så bra ut men det är inte heller mycket som talar för att vi skulle bli fällda, och det har i alla fall inte hänt än i den här frågan.
Det finns ju en del frågor där den Svenska ståndpunkten (riksdagens) skilljer sig en del från vad andra anser står i de olika avtalen.
Vargjakt, jakträtt överhuvudtaget. Äganderätt. Viss skattelagstiftning.
Och om EU som projekt ska överleva på sikt så kommer dessa olikheter att via domstolar slipas av så att regler och deras tydande liknar varande i de olika länderna.
Då Sverige ligger långt fram vad det gäller jämställdhet och kvinnors rätt till exempelvis abort så kommer det av naturliga skäl gnissla lite gentemot länder med en mer konservativ inställning. Därför är det så viktigt att kolla exakt vad det är man skriver på för avtal. Naturligtvis kan man göra som en del länder bla Grekland ha gjort, säga ja och Amen till allt men sedan strunta i att verkställa det hela. Det passar inte i den nordeuropeiska affärs mentaliteten (satir)