Kaxigt föl

SkorpSmulan

Trådstartare
Hur gör man med ett två dagar gammalt föl som börjar vända rumpan mot och sparka :eek: så fort nånting inte passar henne?
Det är ett betende som jag vill ha bort så fort som möjligt. Hon sparkade mig så jag fick en bula på benet när jag bad henne flytta på sig. Det är svårt att låta bli att skratta åt henne, hon är ju så söt :love: , men snart är det nog mindre kul.
Är det vanligt att så små föl gör så här?

Sv: Kaxigt föl

har aldrig sysslat med uppfödning, men har en kanon uppfödare jag brukar "handla" av(har köpt ett antal 6 mån. föl av honom). dom hästar jag köpt av honom har alltid varit otroligt snälla, han säger att "dåligt beteende" ska man ta ur dom redan första gången det visas.

Titta eller fundera över vad en annan häst skulle gjort mot sådant beteénde och gör likadant, de tittar inte mellan fingrarna utan säger till snabbt och brutalt.

Vänd upp ryggen, backa mot ev. hota med benet och skria. Hjälper inte det så en regäl dast i ändan medans den backar mot dig, Den kommer INTE bli rädd för dig eller tycka du är elak, för det är du inte, du bara gör vad hästar gör.

som sissu skriver, genom att "fostra" som hästarna gör. vet att många uppfödare "välter omkull" fölet när det är litet, om den är för kaxig. låter den ställa sig igen utan att låtsas att man "ser/bryr sig."

mitt gamla shettis sto "välte omkull" min lilla när hon just kommit till oss(6mån.) för hon va så respektlös mot min gamla. hon har inte kaxat upp sig mot någon mer häst sen.

vid vilka tillfällen händer det att h*n sparkar?
när du försöker flytta henne på rumpan, klia henne på rumpan?
föl har nämligen sparkreflexer..

vårat föl sparkade nämligen mot oss också, men då när vi kliade henne.. hon tycker det är jätteskönt och gud vad skönt det är och bli kliad på rumpan! men det blir lite för mycket och hennes reflex kommer fram.. så jag undviker det :smirk:

om hon får för sig att göra nåt sånt utan andledning så vänder jag alltid ryggen och backar mot henne, eventuellt tar upp ett ben.

det reagerar hon direkt på.

dessutom när man leker med henne så kan man stå en bit bort, låtsas som man sparkar bakut - och gud vilken fart hon får :p

Hon har inte gjort så när man kliar henne. Utan t.ex om hon blir för närgången hon är väldigt social, och jag försöker säja att "nu räcker det" och putta undan henne. Puttar framtill. Då kan hon vända och kicka.

Jag ska testa det där med att vända mig om, göra samma som hon helt enkelt.

ingen aning.. men jag tror att det kan vara det.. detta är vårt första föl så jag är inte så insatt :crazy:

mitt föl är riktigt kaxig hon med! återkommer med mera svar om hur jag gör med min bäbis på 2 månader! ska sussa nu!

Skratta inte. Ta det på allvar - hantera fölungen som om den vore vuxen. Att vara okonsekvent förlorar man bara på i längden!

Vi hade en fölunge som vände rumpan till de första veckorna, som en reaktion på rädsla tror vi. Vi löste det helt enkelt med att själva vända arslet till, backa lite mot honom och höja ett ben - med en sådan snärt ("energi" i vårt kroppsspråk) att han svängde runt och backade bak omedelbart. Då berömde vi = lättade på trycket (dvs lät honom vara helt).

När han var ett par veckor så slutade han helt, och han försökte faktiskt aldrig sparka fler gånger under första året. Det var en väldigt okomplicerad kille faktiskt.

Kickar den när du rör på den så är det enda som hjälper att röra på den mer. Och gärna röra den på de "svåra" ställena samtidigt som du gör något trevligt - dvs om han gillar att bli kliad på rumpan, gör det samtidigt som du fingrar överallt under magen/mellan bakbenen/på bakbenen. På det viset kan man till och med få dem att ääääälska när man rör dem på de svåra ställena.... :idea: :D

Ja jag tar det på allvar för att jag inte vill ha det beteendet när hon blir större. Men jag måste ändå skratta åt henne samtidigt.
Jag är inte okonsekvent.

Jag för dej precis! Jag talar av egen erfarenhet, det är därför jag verkligen vill poängtera hur viktigt det är att inte skratta eller tycka att ett oönskat beteende är "gulligt". Hästar fattar sånt, speciellt föl.

Säg den unge (människobarn alltså) som kan ta en tillrättavisning på allvar samtidigt som den som tillrättavisar skrattar.....

Jag har själv en liten russåring nu, och jag vet så väl hur LÄTT det är att skratta åt olika upptåg eller beteenden - bara för att han är så liten och rätt söt. Men det är mycket svårt att vara konsekvent och tydlig - och korrigera, samtidigt som man skrattar. Det får man betala igen sedan, när man börjar få resultatet av "okonsekvensen".

SkorpSmulan skrev:
Hur gör man med ett två dagar gammalt föl som börjar vända rumpan mot och sparka :eek: så fort nånting inte passar henne?
Det är ett betende som jag vill ha bort så fort som möjligt. Hon sparkade mig så jag fick en bula på benet när jag bad henne flytta på sig. Det är svårt att låta bli att skratta åt henne, hon är ju så söt :love: , men snart är det nog mindre kul.
Är det vanligt att så små föl gör så här?
;) Ett alldeles normalt beteende hos ett nyfött föl, så var glad för det! Du talar om lite fint hur du vill ha det i det vardagliga umgänget så blir det en bra häst. Och sätt på grimma o börja träna att ledas i repet varja dag. Träna att binda en kort stund!

Den absolut kaxigaste fölunge jag träffat med det beteende du beskriver vart utnämnd till årets Lippizzan 2004.
Hon var rent bedrövlig mot både sin mor och mig. Vi ignonerade henne dock - både jag och stoet.

Ja det låter ju bra :D

Idag har marodören börjat klättra på mamma och bultat omkull stallägaren. (av nyfikenhet)

Jag tror lixom några redan skrivit att det är ett helt normalt beteende. Om än inte så kul. Har sett flera veckogamla fölungar göra så. tror inte dom riktigt fattar vad dom gör utan det sker på ren reflex, dom gör som dom skulle gjort mot en annan häst.
Min fölis, nu tio dagar gammal, började göra såhär då han var 5-6 dagar. Dels när man kliade honom på baken, vilket han gillar jättemycket, dels när något inte passar. Nu är det bättre. Han blev mest upprörd när man störde när han åt, samt när grimman skulle av. Tycker visserligen det är bra att han visar lite vilja o humör, men vill absolut inte ha en häst som sparkas. Så jag igorerade honom eller sa ifrån när han blev för närgången. Vill du att fölet ska flytta undan så ska det flytta på sej. Du är högst i rang och alltså ska fölet gå¨undan för dej.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama