Kaxiga föl!

eliis

Trådstartare
Ja, hur gör man med de små, men ofta ganska kaxiga, fölen?

Jobbar extra på skolan, där föddes det i början av sommaren ett föl. Jag ska kolla till hästarna och ge mamman lite mat på helgerna. Brukar stå och klia fölet på rumpan, det brukar ju vara väldigt uppskattat såhär i sommarvärmen :p

Men så helt plötsligt så far bakbenen i all världens fart mot en. Vad gör man? Vad beror det på? Är det rent trots eller bara ett sätt att säga ifrån att det räcker? Ska man uppfostra och i sådana fall hur?

Samma sak med föl som smånyps och busar, när ska de lära sig och hur säger man till?

Sv: Kaxiga föl!

Fölen sparkar inte ut mot dig, de är lekfulla. När man är inne hos föl ska man vara riktigt uppmärksam.
När de nyps smäller jag till dem på nosen och ryter i NEJ eller om jag ser att ett bett är i farten ryter NEJ snabbt och hytter med handen. En del föl är envisa och det gäller att vara koncekvent. De tycker lika mycket om dig i alla fall. (att klia föl är mycket uppskattat)
gulan

Säg ifrån vänligt men bestämt. Ett dovt, bestämt NEJ! brukar räcka i de flesta fall. Se bara till att du är konsekvent och tydlig i att beteendet inte uppskattas

Om ett föl vill testa vad gränserna går genom att nafsa/nypa så brukar jag nypa tillbaks i hästens mule eller sprätta till med ett finger mot mulen. Är fölet väldigt kaxigt och går på med hovarna så markerar jag tydligt att detta inte är acceptabelt genom att backa mot fölet och samtidigt "vifta" med armbågarna. Du ska backa mycket bestämt och gärna överdrivet stampande. Ser hur stoet eller övrig medlemmar i flocken beter sig när de "fostrar" fölet. En häst som backar med rumpan mot en annan häst visar att han vill att den ska flytta på sig. Viker hästen/fölet åt sidan betyder det att den är lägre i rang, den accepterar ditt agerande. Detta kommer du få upprepa några gånger men är man konsekvent så kommer fölet förstå. Jag höjer aldrig rösten, använder ingen röst överhuvudet taget. Det räcker att du visar tydligt med ditt kroppsspråk.

*knapplån*

Min fölunge har börjat lugna sig lite nu, ett tag var han förskräckligt busig. Stegrat mot en, nyps och nafsas... Han tror helt enkelt att han kan göra med oss människor som med andra hästar.

Har hela tiden sagt Nej med dov bestämd röst och knuffat bort honom. Aldrig höjt rösten eller klippt till honom. Att sätta ut en armbåge för att värja sig kan fungera ganska bra. Så länge han fortsätter ser jag till att det inte ger honom något att vara med mig. Bits han eller står på bakbenen är den enda uppmärksamheten han får Nej och/eller blir bortknuffad. Så fort han står lugnt och sansat så får han beröm och blir kliad.

Jag försöker helt enkelt lära honom att om han gör såna saker så får han inte vara med mig.

Ibland blir han extremt envis och då försöker jag göra mig stor, slå ut lite med armarna och stampa i marken + bestämt Nej.

Han är ingen ängel än men hur många fölungar är det... Det verkar funka på honom :D Han kan blir nästan hysterisk med att bita i saker ibland för det kliar så mycket i tänderna som håller på att växa fram... :p

Senast ändrad:

När du går in där så måste du tro på dig själv, du måste ha en välldigt stark vilja och energi. och så fort den lilla gör nånting som är oacceptabelt så säger du nej engång snällt och fortsätter den då ja, då måste du berätta vad som är rätt och fel. men glöm inte att beröm minst lika mycket. det är ju det dom lär sig av.
det är bättre att lappa till dom när dom är små så får man inga problem när dom blir större än att stå där när hästen är 2-3 år och hästen bara springer över en och sparkar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 137
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix