Kattvänlig balkong

S

sweetiiiee

Funderar på att skaffa katt, och vill gärna att den ska få gå ut på balkongen.
Hur har ni gjort för att få balkongen säker? Inglasat, nät, m.m
Gärna bilder så jag kan visa PV:n hur det kan bli. Det är han som vill att det ska se snyggt ut också.
Jag tyckte att hönsnät borde funka, men det verkade si sådär. så ni som har trivsam och snyggt stängsel, släng in bilder :love:

Sv: Kattvänlig balkong

jag vill oxå gärna se hur ni gjort, och få roliga tips till min balkong

Jag har använt tunna pinnar av energiskog (funkar med det mesta som är starkt och långt nog) , kycklingnät, buntband och en stol :D

Pinnarna kilade jag in i "rören" på räcket ovanför, så de gick in ca 3 dm och fick ordentlig stadga. Sen kapade jag i lagom längd (om det behövdes) och satte på plats längs med "rören" på vår balkong. Drog sen fast pinnarna med grova och solbeständiga buntband runt "rören" så de satt riktigt fast.

Efter det så satte jag fast kycklingnät och fäste det i pinnarna med kycklingnät, fäste även i räcket på vissa ställen.

Det hela tog mig ensam ca 1.5 timma.

För att göra det hela lite mysigt och skydda mot den starka solen har jag även köpt billiga vita gardiner på ikea, som jag fäst i en gardinvajer högst upp på nätet. Dessa kan man då dra för när det är som soligast och får då skön svalka på balkongen. Första sommaren hade vi parasoll, men det var så drygt att flytta runt o tog sån plats.

Katten har fått ut sitt ena klösträd på balkongen, och vi har även en hylla längst ut som hon gärna ligger o spanar på. På nätterna på sommaren sover hon där ute i solstolen.
Sår blommor i lådorna som får klättra på nätet, blir jättefint.

Allt som allt, inklusive gardiner har det hela kostat mig 500 kr.

http://i157.photobucket.com/albums/t56/prosit_photo/hem och blommor/Bild037.jpg

http://i157.photobucket.com/albums/t56/prosit_photo/hem och blommor/Bild036.jpg

http://i157.photobucket.com/albums/t56/prosit_photo/hem och blommor/IMG_1362.jpg

Åhh, vad spännande. Kan tyvärr inte kolla bilderna här på jobbet så jag måste vänta tills jag kommer hem. Kan knappt bärga mej. Låter såååå mysigt :bump:

Brukar slänga mig i solstolen på sommarkvällarna, en kopp the, laptopen i knät o surfa på buke :love: så härligt. På dagarna när det är väldigt varmt har vi även en fläkt där ute :love: Odlar lite tomater o sånt oxå, så kan man äta frukost på balkongen o plocka en tomat o skiva till smörgåsen :)

vi har nätat in vår balkong med hjälp av impregnerade reglar och hönsnät, är riktigt rejält och ser helt okej ut. Kan lägga in bilder senare :D

Tänk dej att du ska stänga in en fågel, för det är inte så stor skillnad på en fågel o en katt när man jämför deras skicklighet att ta sej ut! jag har ett flera meter högt nät runt min terass, men min Unik klättrar upp på nätet, han ser ut som spiderman ungefär o så tar han sej upp på taket..lätt som en plätt:eek: man får ta ett finmaskat nät så att en katt inte får in tassarna! Lycka till! (Innifrån lägenheten ser det ut som om man bodde i en kaninbur! :rofl:)

Kanonfint :banana:
Så snyggt med gardiner oxå. då såg man ju inte nätet på samma sätt =)

Mer bilder !!:bump:

Fick hem nätet jag beställt idag, så nu vill jag ha massor av inspiration!!!

Min mamma har en annan typ av nät, ett med små nätrutor inte som ett kykling eller hönsnät utan "trådarna" går lodrät och vågrät. Det är små rutor ca 2x2 cm skulle jag tro. De är lite fastare i nätet utan att vara som skivor och det syns nästan inte utifrån alls att hon har ett nät på balkongen. Jag tycker det är väldigt snyggt i alla fall.

Tyvärr inga bilder :(

Puttar upp lite :angel:

Vill se fler bilder. PV:n kommer ju hem idag och då måste jag ju ha nått att visa :idea:

Så här ser det ut på min balkong.
Svetstråd fastsatt med elstrips. Nätet går cirka 1 meter upp och håller bra i alla väder. Katterna klättrar inte i det.
Syns ganska hyggligt.

1328820070330140834.jpg

*kl*

Nu har vi sett två olika nät.
Finns det fler sorter som fungerar? Vilken rekommenderas?
Fördelar/nackdelar?

/ Houdinie... som också ska näta in balkong i sommar.

Så här ser det ut på min balkong.
Svetstråd fastsatt med elstrips. Nätet går cirka 1 meter upp och håller bra i alla väder. Katterna klättrar inte i det.
Syns ganska hyggligt.

1328820070330140834.jpg

Ja exakt ett sånt är det som jag menar :bump: Viste inte att det hette så. Jag personligen tycker att det är snyggare en andra nät. Fast hennes är uppsatt med en variant av ståltråd istället för elstrips.

Jag skulle inte våga ha "halvnätat". Min katt är så impulsiv. Flyger det förbi en pippi så sätter hon efter, o hon kan hoppa HÖGT :eek: Så hade jag haft nät så där lågt, så hade hon redan kastat sig över det minst tio gånger. Som det är nu så blir det tennisbollseffekt :crazy:

Har lite fler bilder på min balkong, men det är mest på hur det ser ut med fulla blomlådor :rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 294
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka