TS har hund i en rasgrupp som jagar smått som rör sig snabbt. Jag skulle inte heller våga låta den och en kattunge röra sig fritt på natten förrän hunden garanterat uppfattar kattungen som en i flocken. Om ens då.

@Alexandra_W hade, om jag minns rätt, också en hund som såg katter som byte. När ny kattunge kom till huset blev det intensivträning och tillfällig munkorg vid vissa tillfällen. Kanske @Alexandra_W kan ge bra tips och råd om hur man gör för att få hunden att inte se nya familjemedlemmen som nästa mellanmål?;)

Jag instämmer också i kören stäng inte in kattungen utan hunden vid behov. Kan du inte stänga in hund/kattunge i separata rum under natten?

En fråga till
Är det okey att ha katten i en stängd bur på natten?
Jag vill att hon ska vara med oss i sovrummet, hundarna sover också där och den store vill leka med katten. Sätter jag upp kompostgaller då klättrar hon över

Nej absolut inte! Om du inte vågar lämna katten och hunden ihop så stäng undan katt eller hund i eget rum. Katter får inte förvaras i bur precis lika lite som hundar får förvaras i bur. Fatta hur stressad kattungen blir om hunden vill leka och katten inte ens kan ta sig därifrån :crazy: Kattungar bör dessutom ha fritillgång på mat och alla katter oavsett ålder ska ha fri tillgång till vatten och låda.

@Alexandra_W hade, om jag minns rätt, också en hund som såg katter som byte. När ny kattunge kom till huset blev det intensivträning och tillfällig munkorg vid vissa tillfällen. Kanske @Alexandra_W kan ge bra tips och råd om hur man gör för att få hunden att inte se nya familjemedlemmen som nästa mellanmål?;)

Jag instämmer också i kören stäng inte in kattungen utan hunden vid behov. Kan du inte stänga in hund/kattunge i separata rum under natten?

Ja herregud ja.... Hunden skulle på riktigt äta upp kattungen. Eller hoppa på den. 35 kg stor risenschnauzer mot liten kattunge.

Hinner inte svara mycket nu men det finns en tråd om det. Men kattungen i stooor hundbur och 110% koll på hunden. Börja med att han skulle strunta i den i buren. Detta korta stunder. Och hunden i annat rum än kattungen (som var lös) övrig tid.
Tillägg: det var en stor hundbur som var typ 1.2 M hög, 1 M lång och kanske 70 cm bred. Jag OCH en riesenschnauzer fick plats i den. Så där hade kattungen både låda, mat, vatten och sin koja. Samt plats att leka. Men skulle inte ens där stängt in en hel natt. Dock 2-3 h under träning för att börja med att ta bort hundens maniska intresse.

Samt enormt mycket träning med munkorg och koppel på hunden. Använde även tillslut sprayhalsband.

Hade inte kattungen varit en tuff, kavat och obrydd en hade jag inte ens försökt. Eller on hunden INTE faktiskt varit kattvan!

Det tog tid, svett och tårar och jag var beredd lämna bort både kattunge och hund mer än en gång. Men löste det och de blev goda vänner. Men då egentligen en kattvan hund, var att det var en unge som slog slint. Jag tänker aldrig mer skaffa en kattunge med den hunden dock. Skulle aldrig orka göra om det.

Senast ändrad:
Förresten ang det här med att vilja ha båda i samma rum (sovrummet) på natten. Det ville jag med. Normalt sover alla djur med mig.

Men var inte svårt stänga ute hunden den där perioden. Det var HAN som inte kunde uppföra sig. Om han hade gjort som matte sa och struntat i den lilla lurvbollen hade han fått sova i sovrummet.

Det var MÅNGA månader han alltid hade munkorg på natten dock. Även efter det funkade finfint mellan de. Men ett "kvart i tre på natten rejs" förbi hunden tog det lång tid innan jag litade på han skulle klara. Så de fick vara i samma rum men det var munkorg på hunden. Och möjlighet för katterna fly utom räckhåll.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Harrysen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar