Kattunge som kissar inne

Caoimhe

Trådstartare
Stora kattungeflickan (18 veckor) har varit rumsren redan innan hon flyttade hit och har aldrig misslyckats med att kissa i lådan förut. Är mycket säker på att hon trivs bra här. Fick en kompis för ett par veckor sedan som är en månad yngre. De tycker mycket om varandra och både busar och myser med varandra.

Allting har gått så himla bra hela vägen, men så helt plötsligt satte hon sig och kissade i brors soffa igår! Nåja, tänker man, någon gång måste det ju få gå fel. Ändå känns det jobbigt, eftersom vi haft en katt för många år sedan som kissat inne vilken vi tyvärr fick ta bort.

I morse ska hon tydligen ha kissat i en tvättlåda/barrack och nu börjar jag bli orolig. Ska det bli ett dagligt problem? Vad ska man göra? Varför händer det här?
Ska köpa påfyllning av Feliway men trodde inte att man skulle behöva ha det i flera månader. Kommer det att vara nödvändigt att ha ständigt med den här katten?

Usch, det här är jättejobbigt. Jag älskar ju denna lilla flickan och förstår inte varför det blir så här. :( Vad är det som händer och vad ska jag göra för henne? Finns det något att göra?
 
Sv: Kattunge som kissar inne

Är hon kastrerad än? Om inte så gör det för det kan vara att hon börjar bli könsmogen och att det är revirmärkning hon håller på med. Kastrerar ni omgående så lär det upphöra om det är pga könsmognad så vänta inte för då kan beteendet bli befäst.
 
Sv: Kattunge som kissar inne

Jag vet inte vad de var för fel på katten som ni hade tidigare som ni var tvungen att ta bort för den kissa fel men vill bara poängtera att det finns flera orsaker till felkissande och behöver ej sluta med avlivning.

Är honan kastrerad?
Hur många lådor har du? öppna eller med huv?
Hur ofta mockar du och vilket sandmaterial har du?
 
Sv: Kattunge som kissar inne

+ Sol
Kan hon bli könsmogen redan nu? Hon är ju bara dagarna över fyra månader. Upplever henne dock som väldigt stor för sin ålder, men det har nog snarare med andelen Maine Coon hon har i sig att göra?
 
Sv: Kattunge som kissar inne

Hon är inte kastrerad ännu, men ska bli det så fort hon har åldern inne.

Locken på lådorna tog vi av när lillflickan flyttade in för att undvika att någon skulle trägna in den andra när vi hade ryggarna till. Borde man sätta tillbaka locket eller är det bättre att fortsätta ha lådan öppen?
Har klumpbildande sand och mockar flera gånger om dagen för att undvika lukt.

Edit: Kan förövrigt tillägga att hon har skött sig utmärkt än så länge idag, så förhoppningsvis var det bara något hjärnsläpp hon fick.
 
Senast ändrad:
Sv: Kattunge som kissar inne

+ Sol
Kan hon bli könsmogen redan nu? Hon är ju bara dagarna över fyra månader. Upplever henne dock som väldigt stor för sin ålder, men det har nog snarare med andelen Maine Coon hon har i sig att göra?

18 veckor "gammal" och i en ljusperiod, jepp. Inga problem. Syrrans bondkatt kom hem på smällen 5 månader gammal.

Jag har en honkatt som revirmarkerar när hon löper. Inte särskilt ofta och bara på ett ställe.

Det behöver ju inte hänga ihop med könsmognad, men håll koll. Rengör kisställena ordentligt (Urine off är jättebra på mjuka saker tex. möbler eftersom det inte behöver sköljas ur). Se till att lådorna är okej, kolla om hon verkar besvärad av kisseriet eller om hon slickar sig på magen eller runt urinöppningen då det kan vara tecken på UVI.
 
Sv: Kattunge som kissar inne

Visst kan hon bli könsmogen redan nu. Jag har en katt som blev kastrerad när hon var 4,5 månader och då löpte hon för fullt. Jag hade i ditt läge inte väntat med kastrering om hon redan nu börjar kissa inne för väntar du så riskerar du att beteendet blir befäst och att hon fortsätter att kissa inne även efter kastreringen. Ring och prata med veterinären iallafall. Är hon dessutom stor för sin ålder så är det säkert inga som helst problem eftersom det är pga storleken som de flesta veterinärer inte vill kastrera innan katten är 5-6 månader gammal just för att det blir så pilligt om de är väldigt små. För kattens skull så är det helt okej att kastrera den redan vid 12 veckors ålder.

Hoppas att ni får ordning på det hela :)
 
Sv: Kattunge som kissar inne

kl

Vill börja med att tacka för era svar.

Det har inte skett någon incident på länge nu, utan kise sköter sig utmärkt. Talades dock vid med veterinär när vi skulle vaccinera lillkatten. De ville inte kastrera innan sex månaders ålder, men vi kan möjligen få kastrera vid fem månader. Håller tummarna att hon fortsätter hålla sig till lådan och att vi får kastrera snarast möjligt. :)
 
Sv: Kattunge som kissar inne

Skönt att det går bra, hoppas det fortsätter så och att ni får kastrera snart :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 177
Senast: moster_punk
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp